2023-01-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vastgoten1
Vissa tingsrätter skickar endast digitalt om du har utgivningsbevis eller är media, alla andra får gott betala. Lär inte vara tillåtet egentligen.

Det är ett tveksamt arbetssätt. Men oavsett är det inte samma sak som att du som privatperson inte har möjlighet att få ut några offentliga handlingar över huvud taget. Det är osanning.
Citera
2023-01-11, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InCharts
Det är ett tveksamt arbetssätt. Men oavsett är det inte samma sak som att du som privatperson inte har möjlighet att få ut några offentliga handlingar över huvud taget. Det är osanning.

Kan det ha något med GDPR att göra? Har för mig att tingsrätten får fråga efter din identitet om det kan misstänkas att du kommer bryta mot GDPR?
Citera
2023-01-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vastgoten1
Kan det ha något med GDPR att göra? Har för mig att tingsrätten får fråga efter din identitet om det kan misstänkas att du kommer bryta mot GDPR?

Nej knappast, de krav som GDPR ställer på behandling av personuppgifter omfattar inte privatpersoner.

Jag ser dock att Jönköpings tingsrätt under förra året har avslagit begäran om att lämna ut handlingar till den som inte har utgivningsbevis. Denna hantering utreds nu av JO om det har begåtts ett lagbrott (men även om man inte brutit mot efterforskningsförbudet så betyder det inte att tingsrättens agerande var korrekt).

https://www.journalisten.se/nyheter/tingsratt-bad-om-utgivarbevis-att-lamna-ut-handlingar
Citera
2023-01-12, 23:52
Bannlyst
Citat:
Nej knappast, de krav som GDPR ställer på behandling av personuppgifter omfattar inte privatpersoner.

Jag ser dock att Jönköpings tingsrätt under förra året har avslagit begäran om att lämna ut handlingar till den som inte har utgivningsbevis. Denna hantering utreds nu av JO om det har begåtts ett lagbrott (men även om man inte brutit mot efterforskningsförbudet så betyder det inte att tingsrättens agerande var korrekt).

https://www.journalisten.se/nyheter/tingsratt-bad-om-utgivarbevis-att-lamna-ut-handlingar
Jag frågade HudiksvallTR för ett par dagar sen om FUP. Men fick då svaret att utgivningsbevis krävs för att de ska lämna ut FUP.
Efter lite diskutioner kom det fram att anledningen till att de inte lämnar ut FUP digitalt till privatpersoner är att privatpersoner kan bryta mot GDPR medan journalister inte "kan" det.

Men onekligen låter det konsigt, man behöver per automatik inte bryta mot GDPR bara för att man begär ut en FUP / DOM ?
Har någon testat att begära ut FUP enligt den nya datalagen som kom ut 1 augusti 2022.

Lag (2022:818) om den offentliga sektorns tillgängliggörande av data .

Tror dock att Krimfup hämtar in sin info ifrån Polismyndigheten och inte ifrån domstolar.
Citera
2023-01-13, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leps.Senk
Jag frågade HudiksvallTR för ett par dagar sen om FUP. Men fick då svaret att utgivningsbevis krävs för att de ska lämna ut FUP.
Efter lite diskutioner kom det fram att anledningen till att de inte lämnar ut FUP digitalt till privatpersoner är att privatpersoner kan bryta mot GDPR medan journalister inte "kan" det.

Men onekligen låter det konsigt, man behöver per automatik inte bryta mot GDPR bara för att man begär ut en FUP / DOM ?
Har någon testat att begära ut FUP enligt den nya datalagen som kom ut 1 augusti 2022.

Lag (2022:818) om den offentliga sektorns tillgängliggörande av data .

Tror dock att Krimfup hämtar in sin info ifrån Polismyndigheten och inte ifrån domstolar.

GDPR gäller som sagt var inte privatpersoner.

Det kan vara så att de inte lämnar ut den i elektronisk om du inte har utgivningsbevis, men att du inte ens kan få den på papper är jag lite tveksam till? i så fall gör de fel, begär då ett myndighetsbeslut för att kunna överklaga avslaget av din begäran att få ta del av handling.

Jag fick en gång avslag på utlämnande av strafföreläggande med hänvisning till sekretess och eftersom jag visste att det var felaktigt så bad jag om ett beslut att överklaga och då fick jag ut handlingen.
Citera
2023-01-15, 18:43
Bannlyst
Citat:

Det kan vara så att de inte lämnar ut den i elektronisk om du inte har utgivningsbevis, men att du inte ens kan få den på papper är jag lite tveksam till? i så fall gör de fel, begär då ett myndighetsbeslut för att kunna överklaga avslaget av din begäran att få ta del av handling.

Jag fick en gång avslag på utlämnande av strafföreläggande med hänvisning till sekretess och eftersom jag visste att det var felaktigt så bad jag om ett beslut att överklaga och då fick jag ut handlingen.
Ja det var digitalt jag syfate på.
Hur tror du Krimfup får ut det ? Via Polismyndigheten ?
Citera
2023-01-15, 19:22
Medlem
Citat:
Ja det var digitalt jag syfate på.
Hur tror du Krimfup får ut det ? Via Polismyndigheten ?

Det vet jag inte, men antingen via polismyndigheten eller domstolarna. Såvitt jag vet ska de finnas som allmänna handlingar hos båda om/när åtal väcks.
Citera
2023-01-19, 21:14
Bannlyst
Citat:
Det vet jag inte, men antingen via polismyndigheten eller domstolarna. Såvitt jag vet ska de finnas som allmänna handlingar hos båda om/när åtal väcks.
Farligt... Folk kan läsa om oskyldigt misstänka i så fall.
Citera
2023-01-19, 21:16
Medlem
Citat:
Farligt... Folk kan läsa om oskyldigt misstänka i så fall.

Blir svårt att granska domstolars arbete om dokumentationen ska vara hemlig bortsett från vid fällande dom.
Citera
2023-02-01, 22:38
Bannlyst
Citat:
Blir svårt att granska domstolars arbete om dokumentationen ska vara hemlig bortsett från vid fällande dom.
Det stämmer visserlingen, offentlighetsprincipen är ju till för att alla som jobbar för statsen ska kunna granskas. Men det blir ju också svårt i med att vissa domstolar vägrar lämna ut handlingarna digitalt. Det är inte världens enklaste sak att åka från Stockholm till Umeå tex för att hämta ut handlingar för att kunna granska om polis / domstol har gjort korrekt.
Lite dubbelmoral där kan jag tycka i med att domstolarna inte lämnar ut handlingar digitalt.
Citera
2023-02-01, 23:30
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:

Det är faktiskt så att GDPR gäller privatpersoner.
Citera
2023-02-01, 23:34
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Krimfup skriver dock på sin sida:

Citat:
... dessutom är vi innehavare av utgivningsbevis vilket innebär att vi kan inhämta förundersökningsprotokoll ifrån samtliga Tingsrätter i landet vilket normaltsätt du som privatperson inte kan.

Detta är givetvis helt felaktigt. Rätten att ta del av allmänna handlingar ställer inga krav på att man är ansvarig för någon publikation.

Det Krimfup.se menar, men som inte står i klartext, är att sidan har ett utgivningsbevis och därför får de FUP gratis eller till låg kostnad av olika tingsrätter. Vissa tingsrätter kräver ett utgivningsbevis för att skicka en FUP digitalt.

Sen kan man tycka att det är tveksamt att göra så men det strider inte mot lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in