Citat:
Jag kan inte se att det överhuvudtaget finns någon skuld i ordet "rymma" när det används om djur. Är det en människa som rymmer från ett fängelse är det ju självklart en avsiktlig handling, men om någon säger att en häst rymde från sin hage menas ju bara att den på något sätt sprang bort från där den förväntas vara. Det finns inte någon skuld eller ansvar implicit i det.
Citat:
Det går väl säkert bra att studera dem och se om de är aggressiva - så länge ett djur är säkert inlåst. Om det är löst så finns inte nödvändigtvis den tiden. Om en apa plötsligt rusar fram och börjar bita av ansiktet på en människa handlar det om sekunder.
Citat:
Skillnaden är ju främst, som ju redan nämnts tidigare i tråden, att hunden är ett djur som avlats i åtminstone tiotusen år på att fungera bra ihop med människor. Genom det är en hund typiskt mer förutsägbar i sitt agerande än vad ett vilt djur någonsin kommer vara.
Citat:
Nu har ju i och för sig ett par tragiska dödsfall ägt rum med vilda djur i parker. Men det är egentligen inte så jätteintressant. Om det finns en miljon hundar (jag hittar bara på en siffra) och tio apor i landet kommer det rent statistiskt vara mycket vanligare att hundar biter människor än att en schimpans gör det.
Även om kanske INGEN människa blivit uppäten av pirayor i Sverige skulle jag inte vilja hoppa ned i en piray-bassäng för det.

Citat:
Vargar är ju djur som ändå någorlunda naturligt lever i vårt område. Sedan KAN det vara så att anledningen till att så få dödas av varg är att vargen har historiskt jagats av människor och antalet hållits nere.