2023-02-01, 11:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl möjligt att "SE:s iakttagelse av Lars J" kan uppfattas lite som ett indicium mot SE, men från början var alltså det här ett av SE:s egna bevis för att han inte kunde vara gärningsmannen. SE menade ju att han (precis som Lisbeth) skulle ha sett en man i mörkblå täckjacka inne i gränden, och att han skulle ha gjort den här observationen från mordplatsen. Alltså kunde SE inte själv vara gärningsmannen, eftersom gärningsmannen knappast skulle ha kunnat göra en sådan observation från mordplatsen.

Det åklagaren gjorde var väl kanske att vända det här lite emot SE, och mena att eftersom SE inte har kunnat göra en sådan observation från mordplatsen så måste han i så fall ha gjort den under sin flykt i gränden, t.ex. när han passerade vittnet Lars J på nära håll i korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan eller senare på väg upp i trappan eller från trappkrönet.

Hur som helst är ju inte det här någonting som skulle kunna användas mot SE, t.ex. i en tänkt rättegång där SE hade varit i livet och kunde försvara sig. För om en åklagare då skulle dra upp det här, då skulle ju SE bara kunna säga "Äh, det där. Det var ju bara sådant som jag hade sett på Rapport under mordnatten, och sedan läst om i en artikel i Aftonbladet. Och så hittade jag på att jag skulle ha gjort de där iakttagelserna. Jag ville väl helt enkelt få lite uppmärksamhet och göra mig märkvärdig".

Det är fullständigt obegripligt att det ens går att påstå att SE inte kunde se LJ från mordplatsen. Det finns vittnen som utan svårighet ser mördaren ända fram till trappan, långt bakom den upplysta position som LJ hade. LJs position bekräftas av honom själv i hans förhör.

Klarar man inte av att läsa vittnesmål finns till och med bilder i Rapport 04.00 där det tydligt framgår att väggen där LJ stått är väl synlig från just mordplatsen.
Citera
2023-02-01, 11:44
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är fullständigt obegripligt att det ens går att påstå att SE inte kunde se LJ från mordplatsen. Det finns vittnen som utan svårighet ser mördaren ända fram till trappan, långt bakom den upplysta position som LJ hade. LJs position bekräftas av honom själv i hans förhör.

Klarar man inte av att läsa vittnesmål finns till och med bilder i Rapport 04.00 där det tydligt framgår att väggen där LJ stått är väl synlig från just mordplatsen.

Det finns en underlig och lite tragisk missuppfattning i tråden - både hos dem som läst Filter och de som förstår att SE är omöjlig som statsministermördare - och det är att Krister Petersson inbillar sig att SE är skyldig.

Krister Petersson är en nyttig idiot i statens tjänst och hans uppdrag var att lägga ner utredningen.

Svenska folket gjorde tummen ner, enligt SIFO, men det var både väntat och rimligt.

Att Justitieombudsmannen skulle strimla Petersson efter noter var nog inget åklagaren räknar med, men som den trista byråkrat han är så var det något han fick hacka i sig.

Krister Petersson jobbade ytterst lite med utredningen. Han är inte ens särskilt påläst, men han fick ta en för laget.
Citera
2023-02-01, 11:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Det finns en underlig och lite tragisk missuppfattning i tråden - både hos dem som läst Filter och de som förstår att SE är omöjlig som statsministermördare - och det är att Krister Petersson inbillar sig att SE är skyldig.

Krister Petersson är en nyttig idiot i statens tjänst och hans uppdrag var att lägga ner utredningen.

Svenska folket gjorde tummen ner, enligt SIFO, men det var både väntat och rimligt.

Att Justitieombudsmannen skulle strimla Petersson efter noter var nog inget åklagaren räknar med, men som den trista byråkrat han är så var det något han fick hacka i sig.

Krister Petersson jobbade ytterst lite med utredningen. Han är inte ens särskilt påläst, men han fick ta en för laget.

Det makabra i kråksången är väl att KP uttryckligen proklamerade på den besynnerliga pressträffen att "inte ens han var så dum att han trodde att det som anfördes mot SE skulle räcka till åtal."

Vem skulle tro på tesen att SE var GM om inte ens KP själv trodde på den? Att han var en nyttig idiot stod klart för en förkrossande majoritet redan på pressträffen.
Citera
2023-02-01, 11:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
SE nämner för väktarna att han var med och vände på OP 2o min efter mordet. Det berättar också säkerhetschefen på Skandia som bara talade med SE på telefonen på lördagen. Säkerhetschefen tog alltså inte miste på dag.

Eftersom SE vittnar om att SE låg på rygg när han kom fram borde vändandet vara förenligt med det framstupa sidoläge en handfull vittnen berättar om.

Du verkar medvetet låtsas inte förstå, men det måste man ju när man bara trollar. Framstupa sidoläge var före HLR.

Nu står grammofonskivan och hoppar igen.

Precis som jag nämnde förut så vändes visserligen OP, men inte till framstupa sidoläge.

HO: "han hade tydligen gått fram och hjälp till att vända den här mannen som hade blivit skjuten tillrätta, lagt honom på rygg så att säga".

När SE ringer till RB dagen efter, strax före 12, är det framstupa sidoläget med i bilden.

RB minns det SE sa: "han låg på rygg och han blödde ur munnen. Och vi vände honom i framstupa sidoläge." Det verkar som om SE håller i denna uppfattning även i förhöret den 25:e april, att OP ligger "på rygg med huvudet i riktning mot Kungsgatan [...] vi vände honom åt vänster så han kom då att ligga med ryggen ut mot Sveavägen".

Så det hade inte gått ut någon info om ett framstupa sidoläge, i media, före halv 12 den dagen?

För egen del har jag fortfarande svårt att förstå när detta skulle ha skett. Satte inte AH och SG igång med HLR omedelbart? Menar du att de la OP i framstupa sidoläge före det?

HJ menar på att han var på platsen en 10 sekunder efter skotten. GM var då 25 meter in i gränden. Därefter ser IM hur en person kastar sig ur HJ:s bil och att en tjej kommer springande. Antar att dessa två är SG och AH.

Utrymmet för SE att hinna prata med LP, se LJ och administrera sidoläge på OP FÖRE HLR verkar snävt.
Citera
2023-02-01, 12:07
Medlem
csvenss avatar
Citat:
SE kom ut genom dörren på Skandia när andra skottet small. När SG var framme vid OP och påbörjade vändningen bör SE varit ca 10 meter ifrån. AH vittnar på mordnatten att SG redan var vid OP (och således redan vänt OP i framstupa sidoläge) när hon kommer fram.

Det här är så enkel logik att bara de under sex år och TP inte kan pussla ihop det! SE var ett ganska ointressant vittne, varken mer eller mindre.

Haha, ja jävlar. Först har du sagt SE kom ut efter skotten, förmodligen för att han inte hörde LP skrika. Nu säger du att han kom ut när skott två föll.

Sen nämnde du att han hjälpte till med framstupa. Det ändrades till att han bara såg det på mordplatsen.

Nu ändrar du igen att han inte såg det på mordplatsen utan 10 m ifrån. Hur hänger det ihop med att han såg att OP låg på rygg med slutna ögon när han kom fram och att när BP kom så låg OP i framstupa?

Kul att du nämnde att TP inte kunde pussla ihop det. Det är ju lätt att pussla om man bestämt sig för hur en sak förhåller sig innan man analyserar - sen rättar man uppgifterna i materialet efter det. Sen ändrar man sig om det man trott från början var tokigt. Ja, det är ju precis så dom som misstänker SE jobbar, bra där.

Detta har du inte bortförklarat dock. När såg SE att AH vände OP från rygg till framstupa, vilket TP säger inte har skett?
Citera
2023-02-01, 12:41
Medlem
Citat:
Det är väl möjligt att "SE:s iakttagelse av Lars J" kan uppfattas lite som ett indicium mot SE, men från början var alltså det här ett av SE:s egna bevis för att han inte kunde vara gärningsmannen. SE menade ju att han (precis som Lisbeth) skulle ha sett en man i mörkblå täckjacka inne i gränden, och att han skulle ha gjort den här observationen från mordplatsen. Alltså kunde SE inte själv vara gärningsmannen, eftersom gärningsmannen knappast skulle ha kunnat göra en sådan observation från mordplatsen.

Det åklagaren gjorde var väl kanske att vända det här lite emot SE, och mena att eftersom SE inte har kunnat göra en sådan observation från mordplatsen så måste han i så fall ha gjort den under sin flykt i gränden, t.ex. när han passerade vittnet Lars J på nära håll i korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan eller senare på väg upp i trappan eller från trappkrönet.

Hur som helst är ju inte det här någonting som skulle kunna användas mot SE, t.ex. i en tänkt rättegång där SE hade varit i livet och kunde försvara sig. För om en åklagare då skulle dra upp det här, då skulle ju SE bara kunna säga "Äh, det där. Det var ju bara sådant som jag hade sett på Rapport under mordnatten, och sedan läst om i en artikel i Aftonbladet. Och så hittade jag på att jag skulle ha gjort de där iakttagelserna. Jag ville väl helt enkelt få lite uppmärksamhet och göra mig märkvärdig".

Jag har sedan presskonferensen med Krister Peterson tänkt att SE ville skapa ett spår mot LJ, och det förtydligades genom TV serien där man i en återblick i SE:s tankar så bytte han ut sig själv mot LJ i trappan upp mot David bagares Gata, det är antagligen därför han planterar så tydligt den blå täckjackan hos polisen som får till följd att en blå täckjacka placeras senare på Christer Pettersson i den andra polisutredningen några år efter Holmér.

Faktum är att vittnet i dekorimas ingång även han hade samma sorts jacka som Jeppson, och det är mycket möjligt att han ser Dekorimamannen från där han går in mot baksidan av Skandiahuset och när han sedan ser Jeppson så tror han antagligen att det är samma person därav att han ville misstänkliggöra honom som mördaren, eftersom Dekorima mannen är vid den plats Palme sedan blir skjuten på.

Länge var vissa journalister som inte trodde på CP som mördare övertygade om att LP hade sett dekorimaingångs vittnet när hon vände blickan bakåt och därav trodde att han var mördaren och såg en man i blå täckjacka, men det var SE som planterade detta genom att påstå att LP sagt det till honom och sedan fick polisen ihop detta med att CP hade en blå täckjacka och på det sättet lyckades SE missleda polisen att tro på den blå täckjackan.

Det är en av dessa detaljer som gör att jag är till 99% säker på att SE är mördaren, motivet kommer vi aldrig komma till klarhet över, om det var Stay Behind, eller om det var ett vansinnesdåd av en ensam person.
Citera
2023-02-01, 13:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Handlar nog om två olika saker här.

Dels om man kan ta ledning av en tänkbar GM:s barndomserfarenheter i utredningsarbete. Nej, är mitt svar där. Det är omöjligt att på individuell nivå säga något om hur tidiga upplevelser senare påverkar en person. Saken blir i sådana fall av intresse efter fullbordat faktum.

Dels om hur man ser på och vad man poängterar i den komplexa interaktionen mellan genetik och olika typer av miljöfaktorer under barndomen och hur denna i olika avseenden påverkar långsiktiga utfall. Jag lägger gärna ut texten om detta, men det är fel forum. Dock nedtonar jag bland annat föräldrars påverkan, annat än som genetiskt bidragande.

Får be att få återkomma till det där när jag får tillfälle.

Jag vill påstå att det (i det närmaste) är precis tvärtom. Kul att vi tycker olika ovh har så vitt skilda syn på det hela. Men, det är väl lite så man generellt arbetar med - och tar fram - en gärningsmannaprofil till viss del. Det är ju ingen statshemlighet, att människor med trassliga uppväxter, diagnoser, traumatiska händelser, skeva familjerelationer (och kanske) i kombination med någon form av missbruk oftare hamnar/halkar in på brottslig bana, eller utför ett brott och har sämre impulskontroll; än personer som inte upplevt detta? Givetvis spelar föräldrars frånvaro (både fysisk och psykiskt) roll i formandet av ett barn.

Personligen tycker jag många gör det lite lätt för sig, när de ska hitta misstänkta till exempelvis MOP, med tanke på offrets person, så måste ett visst motiv och viss typ av gärningsman ligga bakom. Det är bättre att ha öppna spjäll, tänka på MOP som vilket dråp/mord som helst och lägga åt sidan offrets grandiosa person. Med tanke på hur få politiska mord det ändå har skett i modern tid, är det svårt (i det närmaste omöjligt) att bringa ett slags facit och mall, kring vem som ligger bakom. Mina åsikter.

Återkom gärna vid tillfälle.
Senast redigerad av HermanSerman 2023-02-01 kl. 13:34.
Citera
2023-02-01, 13:46
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Sant sant. Men det ingår väl i TP/Filter teorin att hävda det. Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser hur anhängare närmast måste slå knut på sig själva för att försvara den. KP misslyckades totalt så de har uppförsbacke minst sagt.
Citera
2023-02-01, 14:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Medgav? Har man varit på SE om detta?

Det är han själv som apropå ingenting är mycket ivrig att få berätta om detta. Och han är i flera år uppenbart förbittrad och frustrerad över det ointresse han tyckte sig ha mötts av. Han är inte pressad av något utifrån förrän möjligen efter 1990.

En gärningsman som i åratal är bitter och förbannad över polisens ointresse för honom och den utsaga som placerar honom bara några steg från dådet?

Vad retade upp GM-SE så till den grad?

Varför skulle en GM "flexa" sitt vapenkunnande, för jag antar att detta är något som indikerar att SE är GM?

Och är det ens något särskilt kunnande? Men det har jag skrivit om flera gånger förr.

Ibland kan det vara svårt att se skogen på grund av alla träd.

Nej, det är inte så att polisen pressar honom utan han medger som bekant frivilligt att han gick bakom OP, och var 5-6 sekunder ifrån när ett skott hördes, efter att ha stannat till och kollat klockan. Han lägger dessutom ut texten om hur han pratade med LP och sprang på Tunnelgatan.

Så om någon skulle ha sagt: "Men du gick ju bakom dem!" Då kan han lugnt svara ja, att det stämmer, men att han stannade till innan det small och kollade klockan. Om LP skulle ha sagt: "Jag känner igen dig!" Då kan han säga att, jovisst, vi pratades vid strax efter händelsen. Och om någon hävdar: "Jag såg dig springa i gränden." Ja, då kan han i vanlig ordning hävda att han sprang efter poliserna.

Om LJ säger att: "Jag såg dig när jag stod inne i gränden!"

Då kan SE säga: "Jag såg tammefan dig med, och jag rapporterade in dig som en misstänkt person."

Allting välbekant. Samtidigt ett försvar som ingen ännu hade efterfrågat. Ett försvar mot vad?

Ett försvar mot anklagelsen att han var klädd likadant som GM, en uppgift som gick ut offentligt, dagen efter, enligt honom. För att vara oskyldig tycks han, av någon anledning, känna sig väldigt skyldig ...
Citera
2023-02-01, 14:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Jag tror att du kan ha missförstått åklagaren här. Han påstår väl inte att det skulle vara omöjligt för ett vittne att se Lars J från mordplatsen, han säger bara att SE inte kan ha sett Lars J från mordplatsen. Det han förklarar är att när SE befann sig på brottsplatsen så var ju Lars J dold inne vid baracken, och det var alltså först när SE sedan hade passerat korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan och börjat springa uppför trappan som Lars J kom fram från sitt gömställe och gick ut i korsningen där han (åtminstone om man skall tro SVT) blev "synlig" mot den upplysta väggen. Så det åklagaren menar är alltså att om SE har sett Lars J, då måste han i så fall ha sett honom från trappan/trappkrönet:
https://youtu.be/yUZch1XlSxA?t=3028
Citera
2023-02-01, 14:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast

KP:s team vände tvärtom på de flesta stenar och försökte följa upp många detaljer in i kaklet.

Men eftersom det hunnit gå över 30 år var mycket av det, eller många av de, som hade kunnat ge svar ... Borta.

Vad JO och svenska folket tycker är irrelevant. De har uppenbarligen inte läst vittnesmålen.

Syftet med din "tolkning" är att frånta SE-teorin sin trovärdighet. Inom retoriken: ett ethos-angrepp.

Tyvärr är det ungefär lika lyckat som när kejsaren skrider fram i H.C. Andersens saga: Utan kläder.
Citera
2023-02-01, 15:13
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Jag tror att du kan ha missförstått åklagaren här. Han påstår väl inte att det skulle vara omöjligt för ett vittne att se Lars J från mordplatsen, han säger bara att SE inte kan ha sett Lars J från mordplatsen. Det han förklarar är att när SE befann sig på brottsplatsen så var ju Lars J dold inne vid baracken, och det var alltså först när SE sedan hade passerat korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan och börjat springa uppför trappan som Lars J kom fram från sitt gömställe och gick ut i korsningen där han (åtminstone om man skall tro SVT) blev "synlig" mot den upplysta väggen. Så det åklagaren menar är alltså att om SE har sett Lars J, då måste han i så fall ha sett honom från trappan/trappkrönet:
https://youtu.be/yUZch1XlSxA?t=3028

Märklig förklaring.

Om vittnen kan se LJ från mordplatsen så kan förstås Engström göra det också.
Senast redigerad av niokilometer 2023-02-01 kl. 16:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in