2023-02-01, 09:17
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Clickbait som försöker bevisa något som publiken vill tro på. Ganska elementärt.

Vi har fått dessa rapporter om att Ryssland får slut på prylar redan efter en månad av krig.

Nu ser det dock ut som nyttjandet av missiler gått ner signifikant. Kan bero på brist av dem men kan också bero på att UKA klarar att skjuta ner så många att metoden inte lönar sig längre.

Angående övrig hårdvara så är det ganska tydligt att skillnaden i utrustning mellan olika förband från Ryssland är signifikant. Vissa trupper är fullt rustade med det mesta man kan förvänta sig av moderna förband. Medan andra är utrustade med rostiga prylar från ww2. Denna spridning av kvalité ger massor med exempel för båda sidor att presentera bevis för sina förutfattade meningar.

UKA var också ganska mixad i början av invasionen. Nu verkar de flesta soldater i alla fall ha moderna kläder och skyddsvästar. Vapen är dock fortfarande en blandad mix med allt från gamla sovjetiska vapen till splitter nya vapen med alla features.

Är det därför väst har skickat luftvärn till Ukraina? För att Ukraina var så effektiva på att skjuta ned Ryska missiler?

Det finns inget effektivare luftvärn än Ukrainsk kritisk infrastruktur som har stoppat 90% av Ryska missiler.
Citera
2023-02-01, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Är det därför väst har skickat luftvärn till Ukraina? För att Ukraina var så effektiva på att skjuta ned Ryska missiler?

Det finns inget effektivare luftvärn än Ukrainsk kritisk infrastruktur som har stoppat 90% av Ryska missiler.

och endå slaktas ryssar 50km från sina startgropar… snart 1år efter invasionen av europas fattigaste land…

antingen är det något fel på dig, eller så är det något fel på rysstrollningarna de repeterar…

ingen kan bajsa mer på ryssarnas ”oförmåga” än en riktigt efterbliven vatnik….
Citera
2023-02-01, 09:26
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Nej det gjorde de inte alls, du har missförstått alltihop. Det du kallar 'biolabb' för att få till en lite läskig känsla, är egentligen läkemedelsindustrier dvs laboratorier som framställer mediciner. Givet ukrainas ställning som världens största producent av jordbruksprodukter så har man förmodligen en dito framställning av preparat för den näringen.

Som sagt har de sannolikt även en betydande tillverkning av potensmedel för karlar som inte 'får upp den' dvs impotensmedicin. Det måste du väl tycka är en bra sak...?

För filantropiska Pentagon har stora intressen i jordbruk och potensmedicin, i Ukraina!

De flesta med 3 siffrigt IQ kan efter de senaste 3 åren av "lita på vetenskapen" inte utesluta att det Pentagon hade för sig i Ukraina var allt annat än host mediciner och potensmedel..
Senast redigerad av pinnpelle88 2023-02-01 kl. 09:28.
Citera
2023-02-01, 09:34
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu har förvisso CV90 inte ett fisigt PBV-pansar. Det är gjord för att klara 30mm AP från ryska APC i fronten och 14.5mm runt om. (Senare versioner har 30mm runt hela fordonet).

Det är hemligt hur mycket pansar som finns i fronten. Jag vet att från min tid i det militära sa befälen att vi var väl skyddade från fientlig eld för att även motorblocket satt i fronten och var tillverkat för att skydda också.

Det står mer om hur de testar sina pilprojektiler här. De testar vanligtvis på max 2000m. De tänker att på längre avstånd blir det inte effektivt. Speciellt inte mot rörliga mål då de hinner förflytta sig för långt innan projektilen når fram. Även luftmotstånd och sidvindar räknas in och gör dem mindre effektiva.

https://www.edrmagazine.eu/more-on-rheinmetall-tank-guns-and-ammunition-evolution

Jag lyckades inte hitta något konklusivt, men här är också lite:
https://sturgeonshouse.ipbhost.com/topic/1086-tanks-guns-and-ammunition/page/4/

Min gissning är att du har rätt. Jag ändrar mig, det är högst ovisst om en t-80/90 kan slå en CV-90 på 5 km avstånd med pilammunition, speciellt framifrån klarar den sig nog.

Jag antar att det är därför ryssarna kombinerar med Kornet och liknande teknologier.
Citera
2023-02-01, 09:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

De har ett ganska effektivt luftvärn eftersom väst har skickat utrustning. Ukraina använde till stora delar ryska s-300 i början av invasionen men dessa robotar är antagligen slut sedan länge.

Sedan är Ukraina ett stort land och man behöver väldigt mycket prylar för att täcka hela landet. Att nå 100% är jäkligt svårt. Men de blir bättre och effektiviteten samt frekvensen av Ryska robotattacker ha minskat signifikant.

Det ska bli intressant att se hur bra Ryska luftförsvaret är mot GLSDB. Det vore festligt om Ryska elnätet blev lika sönderbombat som det Ukrainska.
Citera
2023-02-01, 09:42
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
De har ett ganska effektivt luftvärn eftersom väst har skickat utrustning. Ukraina använde till stora delar ryska s-300 i början av invasionen men dessa robotar är antagligen slut sedan länge.

Sedan är Ukraina ett stort land och man behöver väldigt mycket prylar för att täcka hela landet. Att nå 100% är jäkligt svårt. Men de blir bättre och effektiviteten samt frekvensen av Ryska robotattacker ha minskat signifikant.

Det ska bli intressant att se hur bra Ryska luftförsvaret är mot GLSDB. Det vore festligt om Ryska elnätet blev lika sönderbombat som det Ukrainska.

"Har Ryska missilattacker minskat för att de har "slut" på missiler eller för att de (Ryssarna) helt enkelt inte har lika många mål att skjuta ned?" - William Shakespeare

Det var en missilattack igår eller förrgår på flera platser i Ukraina, men de stora 60+ missilattackerna kommer inte komma så ofta då som sagt, de har skjutit bort det de vill skjuta bort. Därför 70% av Ukraina fortfarande är strömlöst.
Citera
2023-02-01, 09:44
Avstängd
psychicsailors avatar
Bra artikel i Hallandsposten (!) om korruptionsskandalen i Ukraina:

https://www.hallandsposten.se/åsikter/ledare/korruptionen-försvagar-ukraina-1.91151288
Citera
2023-02-01, 09:45
Medlem
tenebriss avatar
Citat:

Och ändock fortsätter Ukraina försvara sig. Ska bli underhållande att höra om nästa rashist-uppfinning. Jag har saknat uppfinnaren i Lorry
Citera
2023-02-01, 09:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag lyckades inte hitta något konklusivt, men här är också lite:
https://sturgeonshouse.ipbhost.com/topic/1086-tanks-guns-and-ammunition/page/4/

Min gissning är att du har rätt. Jag ändrar mig, det är högst ovisst om en t-80/90 kan slå en CV-90 på 5 km avstånd med pilammunition, speciellt framifrån klarar den sig nog.

Jag antar att det är därför ryssarna kombinerar med Kornet och liknande teknologier.

Det har varit ganska få MBT som slagits ut av andra pansarfordon. Lera och internt haveri är de vanligaste MBT dödarna. Sedan har minor, artilleri och vapen från infanteri slagit ut stort sett alla rapporterade MBT. Detta gäller båda sidors förluster. Tror inte det kommer förändras.

De flesta IFV har någon form av pansarskott monterad med kapacitet att slå mot MBT. Det verkar inte var standard på cv90 som Sverige använder idag men det finns som tillval. Soldaterna man transporterar kan ju alltid ha ett par nlaw med sig också.
Citera
2023-02-01, 09:50
Avslutad
Citat:
För filantropiska Pentagon har stora intressen i jordbruk och potensmedicin, i Ukraina!

De flesta med 3 siffrigt IQ kan efter de senaste 3 åren av "lita på vetenskapen" inte utesluta att det Pentagon hade för sig i Ukraina var allt annat än host mediciner och potensmedel..

Lögnen blir faktiskt inte sanning hur många gånger du än upprepar den. Lägg ner det där mantrat nu, det är ju klarlagt för länge sen hur det förhåller sig med de ukrainska läkemedelsföretagen.

Du verkar hakat upp dig på just potensmedel, nån särskild anledning?
Citera
2023-02-01, 09:52
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Är inte Putin död? Han hade ju lever, bukspott eller hjärncancer. Med lite leukemi då och då. Förlorar Ryssland kriget? Hur går det med Nato-ansökan? Jävla sopprötter!
Hur går det för Putins 3 dagarskrig mot ett lite grannland?

Har snart pågått i ett år och Ryssland tappat 50% av de områden de tog i början av kriget?

Jävla sopprötter dessa ryska soldater.
Citera
2023-02-01, 09:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Min gissning är att du har rätt. Jag ändrar mig.

Självklart är det så. Det är också därför västs doktrin är att sätta robotar på sina stridsfordon också.

Men faktum är att ingen stridsvagn är effektiv mellan 5-10km som Pinnpelle sitter och ljuger om och du bör inte försöka få hans ljug att innehålla någon form av sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in