2007-09-13, 00:04
Medlem
GalenMyras avatar
Syntetkork har jag inga tips på förutom de som redan nämnts i tråden

Har du däremot en flaska vin med "kork" kork, leta reda på en galge alá trämodell skruva ur "kroken" sen skruvar du helt enkelt ner kroken i korken och knackar flaskan mot ett hårt underlag med lite kraft, inte för mycket då spricker flaskan!
Du vill bara ha ett litet undertryck då galgen sitter lite halvtaskigt!!

Dra SAKTA, märker du att det bara är galgen som kommer upp, knacka lite mer..

Har varit på x antal skidresor utan att ha vinkork med mig och detta fungerar, gäller bara att hitta rätta knacket!

M.V.H!
Citera
2007-09-13, 00:08
Medlem
Gimmie Heads avatar
Jag hade sökt upp tjejen i glasögon: http://youtube.com/watch?v=PLP9ZRvN8eA
Citera
2007-09-13, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretiochpleti
Man kan använda den urskruvade kroken bfrån en gammal galge.
Tror nog att det var det bästa tipset! Jag prövade att trycka ner (syntet)korken med stora problem och med många verktyg, men fick erfara att korkjäveln var för stor för dryckes innehållet...
Köpte en annan vinare igår och prövade galgen, sjukt bra! I alla fall för min lägenhet(som inte har skruvar och skit liggandes överallt, men en jävla massa galgar).
Citera
2007-09-13, 10:40
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Inte direkt gott med korksmak i vinet, fast går väl an om det är en flaska med syntetisk kork.

Fast det blir ingen korksmak av korken, det är bara en myt. Tänk på att korken hela tiden ligger i kontakt med vinet i flaskan innan den korkas ur, och det ger ju ingen smak, eller hur? Däremot kan korken på olika sätt reagera med vinet och ge bismak, men det är en annan sak. På samma sätt är korkbitar i vinet/vinglaset inget problem, bara att fiska upp dem.
Citera
2007-09-13, 12:15
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Fast det blir ingen korksmak av korken, det är bara en myt. Tänk på att korken hela tiden ligger i kontakt med vinet i flaskan innan den korkas ur, och det ger ju ingen smak, eller hur? Däremot kan korken på olika sätt reagera med vinet och ge bismak, men det är en annan sak. På samma sätt är korkbitar i vinet/vinglaset inget problem, bara att fiska upp dem.
Myt och myt - jag syftade mest på att chansen är stor att man har sönder korken och även om större korkbitar kanske inte ger bismak så kan torrare kork från viner som legat längre ge ifrån sig något som närmast liknar ett pulver.
Detta går inte att fiska upp och att sila genom ett kaffefilter känns inte fräscht.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cork_taint
Citera
2007-09-13, 12:19
Medlem
orkzs avatar
Jag har tappat bort min korkskruv och glömde köpa en ny när jag inhandlade vin förra helgen. Jag tryckte helt sonika ner korken i flaskan och silade sen bort korkresterna som föll ner i det första glaset jag hällde upp.
Citera
2007-09-13, 13:29
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Myt och myt - jag syftade mest på att chansen är stor att man har sönder korken och även om större korkbitar kanske inte ger bismak så kan torrare kork från viner som legat längre ge ifrån sig något som närmast liknar ett pulver.
Detta går inte att fiska upp och att sila genom ett kaffefilter känns inte fräscht.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cork_taint

Ok, det köper jag. Pulver är inte kul i vinet...
Citera
2007-09-13, 13:46
Medlem
Herakleitoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
I programmet Drickbart testade dom att öppna en vinare utan korkskruv genom att slå flaskbottnen upprepade gånger mot ett hårt underlag. Det tog ett tag men det funkade!

Såg också det programmet, testade detta mot en sten med en tröja runt botten. Det gick en liten bit sedan blev det sprickor i flaskan. Jag väntade med att öppna den tills jag kom hem. När jag tog tag i korkskruven och drog släppte bottnen på flaskan och vinet forsade ut över mig och min köksmatta. Det var givetvis rödvin och fläckarna syns än.

Det går nog utan problem men man får akta sig för att slå för hårt och helst inte mot en för spetsig sten.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in