2016-03-22, 17:57
Medlem
starbounds avatar
Fan vad störst. Den går upp 5 % i slutcallen.
Citera
2016-03-22, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
Fan vad störst. Den går upp 5 % i slutcallen.

ABG Sundal tyckte visst det verkar vara en bra investering. (Inte för att jag visste vem det var innan jag googlade, men dem köpte på sig några 100 000 aktier strax innan stängning).

Som jag ärligt och uppriktigt förkunnat tidigare - aktier är inte min arena - men denna såg jag inte komma.
Citera
2016-03-22, 20:57
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Men vem vet, jag kan mycket väl ha fel.

Tippar på det. Men nu är jag ute så det kvittar för mig. Sålde ut på 71 pickadoller.
Citera
2016-03-22, 21:32
Medlem
Fenjal888s avatar
Fick 50 av 100 sökta. Sålde på 70.
Citera
2016-03-22, 22:24
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Sant, och som någon annan i tråden påpekade så är det knappast den mest prioriterade frågan i Sverige idag heller, så du har rätt i att även demografiska trender talar för Humana. Något som kanske borde tilläggas som disclaimer är att jag inte är så förtjust i välfärdsbolag av ideologiska skäl, så ideologiska skygglappar kan mycket väl stå i vägen för en mer positiv syn på bolaget från min sida.

Klart jag gör, bara för att jag inte gillar vårdbolag behöver jag inte vara missunnsam för det Blev det någon tilldelning? Den gick ju bra i premiären.

Jag tycker inte rabatten är tillräckligt stor för att det ska vara värt det långsiktigt. Men vem vet, jag kan mycket väl ha fel.

Fick 150 stycken (3*50) så några slaskar blev det. Sålde på två av kontona så har 50 stycken kvar på långsiktiga kontot. Där får de nog ligga kvar, så köper jag mer senare under året när börsen gått ner, gissningsvis andra halvåret.

Vinsten på de sålde blev 12-13%, helt okej för några timmars ägande.
Citera
2019-04-14, 16:19
Medlem
Elgiganten1337s avatar
Humana - (HUM)

Tjo, Läste hos aktiespararna och såg att Humana aktien fallit kraftigt utan att några synliga nyheter har presenterats. De skriver "det finns alltid risk för läckage av icke-publik information, särskilt när motiverade säljare ställer ned kursen med 13 procent på en vecka. Är så fallet i Humana? Risken finns, men vi tror inte det. En mer rimlig förklaring är att Attendo-debaclet temporärt spillt över på aktien samt oro inför det stundande valet i Finland som hålls på söndag och kommer i spåren av flera vårdskandaler i landet."

Kan detta vara ett läge att investera? Jag tror det, men ville höra lite med er
Citera
2023-01-31, 15:35
Medlem
rovmuns avatar
Fallit med 50%

https://www.di.se/live/humanas-tillstand-att-bedriva-assistansverksamhet-aterkallas-aktien-rasar-50-procent/

” Omsorgsbolaget Humana, som handelsstoppades tidigare på tisdagen, meddelar att tillståndet att bedriva verksamhet med personlig assistans, ledsagarservice, avlösarservice och hemtjänst har återkallats. Humana Assistans, som berörs av beslutet, står för runt 35 procent av koncernens intäkter.
Aktien faller med över 50 procent efter att handeln återupptagits.”
Citera
2023-01-31, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Fallit med 50%

https://www.di.se/live/humanas-tillstand-att-bedriva-assistansverksamhet-aterkallas-aktien-rasar-50-procent/

” Omsorgsbolaget Humana, som handelsstoppades tidigare på tisdagen, meddelar att tillståndet att bedriva verksamhet med personlig assistans, ledsagarservice, avlösarservice och hemtjänst har återkallats. Humana Assistans, som berörs av beslutet, står för runt 35 procent av koncernens intäkter.
Aktien faller med över 50 procent efter att handeln återupptagits.”

Känns som att det kan vara läge att gå in.
Citera
2023-01-31, 16:00
Medlem
Som vanligt när man tror att privat vård ska lösa problematiken
Citera
2023-01-31, 19:22
Medlem
Smakkers avatar
Kraftig överreaktion som vanligt. Tror det är ett solklart köpläge runt 20-lappen. Kan någon förklara varför kursen faller med -55% när personlig assistans står för 35% av bolagets intäkter?
Senast redigerad av Smakker 2023-01-31 kl. 19:24.
Citera
2023-01-31, 20:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smakker
Kraftig överreaktion som vanligt. Tror det är ett solklart köpläge runt 20-lappen. Kan någon förklara varför kursen faller med -55% när personlig assistans står för 35% av bolagets intäkter?
Well, bolaget har ett förtroendeproblem som kommer bli tufft på en marknad när man är beroende av offentliga medel. Risken är alltså inte obefintlig att man tappar 35 % nu men 90 % inom kanske 1 år. Var går gränsen för att bolaget blir kassaflödesnegativt?
Citera
2023-01-31, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Well, bolaget har ett förtroendeproblem som kommer bli tufft på en marknad när man är beroende av offentliga medel. Risken är alltså inte obefintlig att man tappar 35 % nu men 90 % inom kanske 1 år. Var går gränsen för att bolaget blir kassaflödesnegativt?

Upphandlingar som Humana deltar i baseras inte på förtroende, det baseras på att få höga poäng genom att uppfylla skall- och börkrav och samtidigt lämna ett lågt pris.

Jag säger inte att bolaget är utan bekymmer långsiktigt, men att tappa -55% på en dag när bolaget har flera andra intäktsben är en överreaktion.

Jag köpte ett gäng aktier på 18,60 kr. Jag tror det studsar upp till 30kr innan veckans slut, men detta är ingen köprekommendation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in