2023-01-31, 17:21
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Nu är du ute och cyklar ordentligt.
Om du tar tre orter som ligger i en hyfsat rak linje stämmer ditt påstående.
Men tre orter som ligger i en triangulär form blir avstånden inte samma på en platt form som en sfärisk form.
Du har väl din plattjordskarta angivet med vilken skala den är ritad i. Där kan du mäta avstånden mellan tre orter, med hjälp av skalangivelsen kan du räkna om till kilometer. Jämför sedan dina resultat med de avstånd som är kända mellan dessa orter.
De redan kända avstånden är de som gäller för en sfärisk jord.

Men du lär väl stranda i att du själv måste göra en insats för att kontrollera uppgifter. Det är nämligen så att de som förespråkar en platt jord ljuger så deras tungor blir svart.

Ok. Ljuger så tungorna blir svart?
Försöker mest attackera era ideer på olika sätt.

Nån modell har jag inte. Det är den jag står på. Och hur du använder geometri på den så säger det väl bara det som får sägas inom geometrins regler?
Och om vi ska blanda in en modell nån flat earth gubbe gjort i paint vet jag inte om jag får fram nåt.
Får väl inse att jag måste vara en kosmisk jätte för att veta med säkerhet.

Men ta inte mina inlägg så jävla allvarligt.
Det är nyttigt för oss båda. Vet att fe är lite out there, men jag spelar väl lite djävulens advokat medans jag lär mig saker om allt detta. Ser heller ingen prestige i att tro på nån modell öht.

Men kan du förklara lite närmare hur man får ut en sfär av de tre orterna som ligger i en triangulär form.
Citera
2023-01-31, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Om jag tar alla kända avstånd passar dom in i vilken form du än vill skapa.

Nej självklart inte, en platt yta är inte samma sak som en sfär.

Ett konkret exempel är att det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn och att ekvatorn är 4000 mil lång. Det är inte förenligt med en platt jord. Punkt.

Citat:
Om du flyger nånstans. Det tog 5 timmar 200 km/h å då kan du få ut 1000 km på det. Då vet du avståndet. När börjar du fippla med kurvan i dina distanser?

Du fipplar med kurvor när du i förväg beräknar hur lång rutten är, beräkningen baseras på storcirkelnavigering och en sfärisk jord. När du senare flyger rutten så visar det sig att den beräknade sträckan överensstämmer den verkliga sträckan. Teorin stämmer med verkligheten.

Precis varenda flygresa är ett bevis för att modellen de navigerar efter (WGS84) överensstämmer med verkligheten. Dagligen utförs tiotusentals flygningar som visar att jorden ser ut som modellen WGS84.
Citera
2023-01-31, 18:17
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ok. Ljuger så tungorna blir svart?
Försöker mest attackera era ideer på olika sätt.

Nån modell har jag inte. Det är den jag står på. Och hur du använder geometri på den så säger det väl bara det som får sägas inom geometrins regler?
Och om vi ska blanda in en modell nån flat earth gubbe gjort i paint vet jag inte om jag får fram nåt.
Får väl inse att jag måste vara en kosmisk jätte för att veta med säkerhet.

Men ta inte mina inlägg så jävla allvarligt.
Det är nyttigt för oss båda. Vet att fe är lite out there, men jag spelar väl lite djävulens advokat medans jag lär mig saker om allt detta. Ser heller ingen prestige i att tro på nån modell öht.

Men kan du förklara lite närmare hur man får ut en sfär av de tre orterna som ligger i en triangulär form.
Du verkar inte förstå det här med att kartor ritas i ett mindre format än vad världen är. Kartan anges med vilken skala den är ritad i. Du kan mäta avstånd på kartan och multiplicera det avstånd du kommit fram till med kartans skala.

Nu skulle du jämföra de avstånd du kommit fram till mellan tre orter på plattjordskartan med de avstånd som är kända från den verkliga världen.
Du kan ju lämpligen mäta mellan Stockholm (i Sverige), Sidney (i Australien) och Kapstaden (i Sydafrika)
Sedan kan du fundera på varför avstånden på plattjordskartan och de kända avstånden inte blir samma.
Senast redigerad av Mr.KlockRingare 2023-01-31 kl. 18:20.
Citera
2023-01-31, 18:56
Medlem
Citat:
Du verkar inte förstå det här med att kartor ritas i ett mindre format än vad världen är. Kartan anges med vilken skala den är ritad i. Du kan mäta avstånd på kartan och multiplicera det avstånd du kommit fram till med kartans skala.

Nu skulle du jämföra de avstånd du kommit fram till mellan tre orter på plattjordskartan med de avstånd som är kända från den verkliga världen.
Du kan ju lämpligen mäta mellan Stockholm (i Sverige), Sidney (i Australien) och Kapstaden (i Sydafrika)
Sedan kan du fundera på varför avstånden på plattjordskartan och de kända avstånden inte blir samma.

För att plattjordskartan inte stämmer?
Citera
2023-01-31, 19:01
Avslutad
Citat:

Kartor över typ städer och liknande kan göras i skalor.

Du kan dock aldrig rita en världskarta med en skala eftersom jorden är rund och kartan är fyrkantig och platt.
Citera
2023-01-31, 19:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
För att plattjordskartan inte stämmer?
Nej ingen har lyckats att framställa en plattjordskarta där alla avstånd, storlekar osv stämmer med dom avstånd som dom som seglat och flugit mätt upp sedan länge. Skulle vara en lätt uppgift för en kartritare att producera en plattjordskarta som stämmer om jorden skulle vara platt.
Samtidigt har dom lyckats framställa jordgloben och där stämmer alla avstånd. Detta hade varit en omöjlighet om jorden hade varit platt.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-01-31 kl. 19:23.
Citera
2023-02-01, 00:08
Medlem
Citat:
Du skämmer ut dig.
Glöm inte bort att jag vet när din ton mot mig ändrades från rätt seriös, till känslomässig försvarsställning genom försök till nedvärderande humor.

Men jag kan missa vad du menar.
Du menar att jag ska åka till nordpolen och mäta avståndet till ekvatorn?
Eller hänvisa mig till den som gjort det och hur kurvan påvisas. Jag vill veta, så mycket lättare om jorden är rund.
Visst kanske jag är lite dum och inte fattar vad du menar. Antar du pratar om en modell gjord i sfärisk form där avstånden stämmer. Och du menar att om jorden är platt blir avstånden kortare? Och avstånden funkar inte på den modellen, även fast det är samma avstånd, i verkligheten. Om det kommer fram att jorden är platt kommer avstånd inte ändras pga ny kunskap.

Eller kan du förklara lite mer pedagogiskt hur du menar?

Åka till geografisk nordpol och sedan till ekvatorn själv är ju klart bäst för då kan inte ens du hävda att avståndet inte stämmer. Efter det så kan du också köra runt ekvatorn så att du får det värdet också.

När du har dessa värden så behöver du ju förstå hur man räknar ut en cirkels omkrets.
Omkrets = 2*pi*radien, förutsätter att vi inte behöver backa så långt och härleda pi utan att du godtar 3.14 som avrundat värde.
Radien i detta fall blir sträckan geografisk nordpol till ekvatorn vilken om du inte tänker mäta den själv ungefär 10002290 meter.
Ekvatorns omkrets om du inte mäter upp den själv är ca 40076000 meter.
Nu kan du få sätta in dessa siffror i formeln för omkretsen av en cirkel och se om dessa stämmer.

40076000 = 2*3,14*10002290 vilket inte kommer stämma eftersom detta blir 62846241,5661493 meter ungefär, beror på noggranheten av pi.
Varför stämmer inte formeln för cirkeln omkrets här tror du? Är det formen dom är fel, det vill säga jorden är inte en platt cirkel?
Vad gör man nu då när inte värdena stämmer med de faktiska uppmätta värdena?
Vi kan beräkna radien eftersom vi vet omkretsen.

40076000 meter = 2 * pi * radien vilket blir 40076000/(2*pi) ~ 6378000 meter
Nu har vi radien och omkretsen och kan börja söka efter en form där dessa värden kan existera.
Vi vet redan att ett cirkel format objekt inte är korrekt, så vi får söka vidare.
Tids nog kommer vi komma till en sfär och för att räkna ut båglängden,det vill säga det som är vår sträcka geografisk nordpol till ekvatorn så är formeln för detta
Båglängd = radien * mittpunktsvinkeln (radianer)

Detta blir i vårt fall 10018562,4 meter = 6378000 * 1,5708 (rät vinkel)
Nu kan vi åter titta på vår sträcka geografisk nordpol till ekvatorn som vi sa var 10002290 meter. Detta ger då 10002290 ~ 10018562, vilket stämmer väldigt bra. Avrundningsfel kommer ske här och jag har inte tagit hänsyn till gällande siffror med mera.

Jämför vi med om det skulle varit en platt jord så skulle vi ju fått omkrets 62846241,5661493 meter vilket då skulle resulterat i att sträckan mellan geografisk nordpol och ekvatorn skulle blivit ca 15711597,132 meter vilket diffar med 5709307,132 meter från det vi mätt upp avståndet till.

Reserverar mig för felberäkning då jag inte använt miniräknare här samt inte använt gällande antal siffror med mera. Härleder heller inte pi då det är utanför scope här.

Detta är årskurs 9 matematik så det bör alla som gått i skolan klara och förstå.

Var detta ett lugnt, normalt svar till dig?
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2023-02-01 kl. 00:18.
Citera
2023-02-02, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Åka till geografisk nordpol och sedan till ekvatorn själv är ju klart bäst för då kan inte ens du hävda att avståndet inte stämmer. Efter det så kan du också köra runt ekvatorn så att du får det värdet också.

När du har dessa värden så behöver du ju förstå hur man räknar ut en cirkels omkrets.
Omkrets = 2*pi*radien, förutsätter att vi inte behöver backa så långt och härleda pi utan att du godtar 3.14 som avrundat värde.
Radien i detta fall blir sträckan geografisk nordpol till ekvatorn vilken om du inte tänker mäta den själv ungefär 10002290 meter.
Ekvatorns omkrets om du inte mäter upp den själv är ca 40076000 meter.
Nu kan du få sätta in dessa siffror i formeln för omkretsen av en cirkel och se om dessa stämmer.

40076000 = 2*3,14*10002290 vilket inte kommer stämma eftersom detta blir 62846241,5661493 meter ungefär, beror på noggranheten av pi.
Varför stämmer inte formeln för cirkeln omkrets här tror du? Är det formen dom är fel, det vill säga jorden är inte en platt cirkel?
Vad gör man nu då när inte värdena stämmer med de faktiska uppmätta värdena?
Vi kan beräkna radien eftersom vi vet omkretsen.

40076000 meter = 2 * pi * radien vilket blir 40076000/(2*pi) ~ 6378000 meter
Nu har vi radien och omkretsen och kan börja söka efter en form där dessa värden kan existera.
Vi vet redan att ett cirkel format objekt inte är korrekt, så vi får söka vidare.
Tids nog kommer vi komma till en sfär och för att räkna ut båglängden,det vill säga det som är vår sträcka geografisk nordpol till ekvatorn så är formeln för detta
Båglängd = radien * mittpunktsvinkeln (radianer)

Detta blir i vårt fall 10018562,4 meter = 6378000 * 1,5708 (rät vinkel)
Nu kan vi åter titta på vår sträcka geografisk nordpol till ekvatorn som vi sa var 10002290 meter. Detta ger då 10002290 ~ 10018562, vilket stämmer väldigt bra. Avrundningsfel kommer ske här och jag har inte tagit hänsyn till gällande siffror med mera.

Jämför vi med om det skulle varit en platt jord så skulle vi ju fått omkrets 62846241,5661493 meter vilket då skulle resulterat i att sträckan mellan geografisk nordpol och ekvatorn skulle blivit ca 15711597,132 meter vilket diffar med 5709307,132 meter från det vi mätt upp avståndet till.

Reserverar mig för felberäkning då jag inte använt miniräknare här samt inte använt gällande antal siffror med mera. Härleder heller inte pi då det är utanför scope här.

Detta är årskurs 9 matematik så det bör alla som gått i skolan klara och förstå.

Var detta ett lugnt, normalt svar till dig?

Ja väldigt informativt, det låter bra.
Jag har dock inte så god kunskap när det gäller avstånd nordpolen ekvatorn just. Varifrån kommer informationen?
Man har alltså, utgått från nordpolen och mätt avståndet till mitten av globen genom att cirkulera runt nordpolen?
Eller hur får du ut alla dessa siffror?

Återigen, jag försöker lära mig och är inte här för å jävlas. Ställer bara frågor jag behöver svar på.
Du kan kalla mig dum eller vad som, jag tar liksom inte åt mig som du kanske märkt..
Citera
2023-02-02, 10:50
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Jorden är varken platt eller sfärisk, Tellus har istället formen av en Torus. Detta grundar sig inte i första hand på argument, logik eller forskning, istället blir det tydligt när man dyker djupt ner i sin INTUITION, att jorden måste vara Torus-formad.

Läs gärna mer om Torus här, lång artikel, många bilder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Torus
Citera
2023-02-02, 10:58
Medlem
Citat:
Jag har dock inte så god kunskap när det gäller avstånd nordpolen ekvatorn just. Varifrån kommer informationen?
Man har alltså, utgått från nordpolen och mätt avståndet till mitten av globen genom att cirkulera runt nordpolen?

Kunskap om avstånd på jorden kommer från miljontals resor. Och pratar vi specifikt om avståndet nordpolen till ekvatorn så genomför varje dag tiotals flygningar från sydligare breddgrader upp över nordpolen och tillbaka. Ett av många exempel: https://flightaware.com/live/flight/FIN73/history/20230128/1555Z/EFHK/RJAA

Att påstå att vi 2023 inte hittar på jorden och inte känner till olika avstånd är ett absurt påstående. Vi har färdats kors och tvärs över den här planeten i hundratals år och självklart vet vi hur långt det är till nordpolen.
Citera
2023-02-02, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Kunskap om avstånd på jorden kommer från miljontals resor. Och pratar vi specifikt om avståndet nordpolen till ekvatorn så genomför varje dag tiotals flygningar från sydligare breddgrader upp över nordpolen och tillbaka. Ett av många exempel: https://flightaware.com/live/flight/FIN73/history/20230128/1555Z/EFHK/RJAA

Att påstå att vi 2023 inte hittar på jorden och inte känner till olika avstånd är ett absurt påstående. Vi har färdats kors och tvärs över den här planeten i hundratals år och självklart vet vi hur långt det är till nordpolen.

jag påstår inte alls att vi inte hittar på jorden..

Och det känns inte som ett komplett arbete att flyga kors å tvärs.
Citera
2023-02-02, 11:41
Medlem
Citat:

Återigen, jag försöker lära mig och är inte här för å jävlas. Ställer bara frågor jag behöver svar på.
Du kan kalla mig dum eller vad som, jag tar liksom inte åt mig som du kanske märkt..

Ja du fick ju två val, antingen hämtar du dem själv eller litar på det avstånd som våra satelliter mätt upp.
Man visste avståndet långt innan satelliter fanns men då var de inte så precisa, idag har vi bättre precision.

Så detta är bara några avstånd vi kan använda för att påvisa jordens form, dessa är enkla att räkna på därav har jag valt just dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in