2023-01-31, 17:26
Medlem
olasvenssons avatar
Man måste väl kunna byta bilbatteri i bilen när bilen är igång?

(Jag har inte säkerhetskoden till bilradion och måste innan sommaren byta bilbatteriet. Drar jag ut strömmen när bilen är avstängd, så måste trycka in en säkerhetskod, en kod jag inte har. Men om jag byter batteriet när bilen är igång, borde jag slippa trycka in säkerhetskoden?)

Vad tror ni?

Annat?
Citera
2023-01-31, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

(Jag har inte säkerhetskoden till bilradion och måste innan sommaren byta bilbatteriet. Drar jag ut strömmen när bilen är avstängd, så måste trycka in en säkerhetskod, en kod jag inte har. Men om jag byter batteriet när bilen är igång, borde jag slippa trycka in säkerhetskoden?)

Vad tror ni?

Annat?
Ah Darwinlösningen
Citera
2023-01-31, 17:29
Medlem
vichy6s avatar
Smart, testa 👍
Citera
Medlem
TELAVIV91s avatar
Finns lite olika scenarion som kan inträffa men till 85% sannolikhet kommer det gå bra.
Citera
Medlem
Mindbreaths avatar
Jag tror inte att det går, men prova, ingen minns en fegis!
Citera
2023-01-31, 17:30
Medlem
holmiums avatar
Det går nog men i såfall bör du koppla det nya batteriet parallellt med det gamla med du gör bytet.

Jag vet inte vilken bil du har men det har tidigare funnits fordon där man kunnat få skador på elektroniken i bilen om man kopplade bort batteriet med motorn igång.
Citera
2023-01-31, 17:30
Medlem
hroobarbs avatar
Nja, kanske in en bra idé. Verkstäderna vet hur man byter batteri utan att bryta strömmen. Om verkstad inte är ett alternativ, sök då på "byta bilbatteri utan att bryta strömmen".
Citera
2023-01-31, 17:31
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Vad tror ni?

Annat?
varför skall du ha motorn igång?
Citera
2023-01-31, 17:32
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:

Vad tror ni?

Annat?

Paralellkoppla ett annat antar jag.
Citera
2023-01-31, 17:33
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
Nja, kanske in en bra idé. Verkstäderna vet hur man byter batteri utan att bryta strömmen. Om verkstad inte är ett alternativ, sök då på "byta bilbatteri utan att bryta strömmen".

Hur gör de?
Citera
2023-01-31, 17:34
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det går nog men i såfall bör du koppla det nya batteriet parallellt med det gamla med du gör bytet.

Jag vet inte vilken bil du har men det har tidigare funnits fordon där man kunnat få skador på elektroniken i bilen om man kopplade bort batteriet med motorn igång.

Frågan är nog varför vi accepterar detta
Citera
2023-01-31, 17:35
Medlem
Idioti. Av den enkla anledningen att du riskerar att få massa andra problem/felkoder.

Vad är det för bil? Vem tusan har en kod till radion år 2023? Är det någon gammal Ford du har eller?

Måste ju finnas en bättre lösning än att byta abtteriet när motorn är igång. Hur skulle du gå tillväga rent praktiskt tänker du? Seriekoppla det nya batteriet? Hur löser du kabelskon från det gamla till det nya?

Hitta på något bättre, byt stereon eller ta reda på koden..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in