2023-01-31, 15:07
Medlem
vinnarskalles avatar
Hej,

Nu har jag tagit steget att flytta från Sverige inom den närmsta veckan.

Min plan är att åka ner dit och starta mitt eget byggföretag.

Skriver denna tråd nu för att fråga om det är någon med tidigare erfarenhet eller värdefulla/konkreta tips som man kan med sig ner dit?

Jag pluggar väldigt mycket spanska och lär mig snabbt.

Tack
Citera
2023-01-31, 15:31
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Spanien har skitlåga löner. De flesta byggen sker dessutom svart. Jobbar du med renoveringar kan du förvänta dig att stöta på fuskbyggen där väggar rasar in m.m. Rekommenderar i så fall ett call center med fast lön.
Citera
2023-01-31, 15:33
Medlem
Det låter som en synnerligt dålig idé.

Att åka från ett land där byggarbetare tjänar relativt bra till ett land där de tjänar piss?
Citera
2023-01-31, 15:50
Medlem
vinnarskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Det låter som en synnerligt dålig idé.

Att åka från ett land där byggarbetare tjänar relativt bra till ett land där de tjänar piss?

Era dumma jordnötter båda två.

Om det är låga löner och fuskbyggen så innebär det att man kan införa svensk standard med billig arbetskraft hos kunder = lönsamt.

Märks att ingen av er är entreprenörer eller eget tänk.

Tar gärna emot tips och råd av någon med ERFARENHET.

Inte åsikter. Tack!
Citera
2023-01-31, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinnarskalle
Om det är låga löner och fuskbyggen så innebär det att man kan införa svensk standard med billig arbetskraft hos kunder = lönsamt.

Jag ser ett problem med detta: de spanska byggarbetarna har ingen aning om vad svensk kvalitet är, de är vana med den kvalitet (dvs skit) som det byggs med i Spanien, och du lär ha väldigt svårt att få dem att förstå något annat. Möjligen kan du lära upp någon ny, ung, byggarbetare, genom att arbeta bredvid denne.