2023-01-31, 15:07
Medlem
vinnarskalles avatar
Hej,

Nu har jag tagit steget att flytta från Sverige inom den närmsta veckan.

Min plan är att åka ner dit och starta mitt eget byggföretag.

Skriver denna tråd nu för att fråga om det är någon med tidigare erfarenhet eller värdefulla/konkreta tips som man kan med sig ner dit?

Jag pluggar väldigt mycket spanska och lär mig snabbt.

Tack
Citera
2023-01-31, 15:31
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Spanien har skitlåga löner. De flesta byggen sker dessutom svart. Jobbar du med renoveringar kan du förvänta dig att stöta på fuskbyggen där väggar rasar in m.m. Rekommenderar i så fall ett call center med fast lön.
Citera
2023-01-31, 15:33
Medlem
Det låter som en synnerligt dålig idé.

Att åka från ett land där byggarbetare tjänar relativt bra till ett land där de tjänar piss?
Citera
2023-01-31, 15:50
Medlem
vinnarskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Det låter som en synnerligt dålig idé.

Att åka från ett land där byggarbetare tjänar relativt bra till ett land där de tjänar piss?

Era dumma jordnötter båda två.

Om det är låga löner och fuskbyggen så innebär det att man kan införa svensk standard med billig arbetskraft hos kunder = lönsamt.

Märks att ingen av er är entreprenörer eller eget tänk.

Tar gärna emot tips och råd av någon med ERFARENHET.

Inte åsikter. Tack!
Citera
2023-01-31, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinnarskalle
Om det är låga löner och fuskbyggen så innebär det att man kan införa svensk standard med billig arbetskraft hos kunder = lönsamt.

Jag ser ett problem med detta: de spanska byggarbetarna har ingen aning om vad svensk kvalitet är, de är vana med den kvalitet (dvs skit) som det byggs med i Spanien, och du lär ha väldigt svårt att få dem att förstå något annat. Möjligen kan du lära upp någon ny, ung, byggarbetare, genom att arbeta bredvid denne.

Ett alternativ är att du själv gör jobbet, utan anställda, men då lär du bara kunna ta små projekt, typ tillbyggnader, ombyggnader, renoveringar och andra saker som inte kräver mer än en arbetare.

Hur som helst önskar jag dig all framgång, både med din firma och den spanska byråkratin.
Citera
2023-01-31, 16:56
Medlem
Spanjorer tenderar att anlita och prioritera sin egna inhemska firmor.
Beroende på vilken region/ort du är etablerad i så är mitt råd att - om du kan - inrikta dig på skandinaviska och andra europeiska kunder.
Citera
2023-01-31, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinnarskalle
Era dumma jordnötter båda två.

Märks att ingen av er är entreprenörer eller eget tänk.

Tar gärna emot tips och råd av någon med ERFARENHET.

Inte åsikter. Tack!

Haha, du har rätt. Kör hårt!

Ser fram emot att se din affärsplan.
Citera
2023-01-31, 20:37
Medlem
solhatts avatar
Finns gott om skandinaviska bostadsområden i hela Spanien, framförallt på sydkusten.
Försök få in en fot där, är mitt tips. Finns gott om skandinaver som betalar lite mer för att kunna prata svenska med byggaren.
Citera
2023-01-31, 20:52
Medlem
TheBusters avatar
Kör bara.

Nisha dig, och satsa på att få in en fot i rätta kretsar,m dvs inom expat kretsar. Mångta svenskar vill ha men svenhsk hantverkare, nlikadant med britter och amerikanare. Har en vän som kör detta och det går mycket bra.

Kommer du in och får bra rykte inoim bögkretsar är lyckan gjord, rosa pengar finns det mängder av.

Skaffa dig en bra revisor.
Tänk på att det är ett helvete att jobba i hettan
Allt tar längre tid i Spanien, räkina med 3x Tiden.
I början kanske du måste ta ett skitjobb jämte så du kan fixa bankkonto, mobil kontrakt etc...

Har du frågar så hojta till, vet att jag skriver lite ostrukturerat pga Covid
Citera
2023-01-31, 20:56
Medlem
Jag är snickare å det första jag tänker på är värmen..satans så tungt vid 24 till 30 å mer kanske..
åk ner å ta en anställning några månader som prov är mitt tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in