Citat:
Ja, att exempelvis försöka tvinga sig till analsex är med rätta betraktat som brottsligt. Men jag har svårt att se att man skulle bli dömd för våldtäkt för att under ett samtyckande samlag göra en ansats att testa om hon kanske känner för analsex eller oralsex om det stannar där när hon säger ifrån. I exemplet som diskuterats i tråden har ju den tilltalade ignorerat kvinnans protester när han försökt pressa in kuken i hennes röv. Hon protesterade upprepade gånger, och det var inte förrän hon nästan var tvungen att slå honom på käften som han slutade. Vid det laget var kuken dessutom halvt inne.Nej samtycke kan bara ges för moment.
Däremot behöver inte varje nytt juck ett samtycke.
Med moment menas i sammanhanget typ byte av hål. Att börja smiska någon. Att föra in ett finger i stjärten. Etc.
Att någon skulle åka på våldtäkt för att t.ex. stimulera klitoris oombedd när han har tillstånd att knulla fittan. Eller att det är olagligt att röra höger bröst när man får röra vänster osv. Det ser jag som en väldigt orimlig tolkning.
Men jo folk åker på våldtäkt vid byte av moment mot någons vilja.
Det är den absolut vanligaste typen av våldtäktsdom rent av som jag känner till.
Däremot behöver inte varje nytt juck ett samtycke.
Med moment menas i sammanhanget typ byte av hål. Att börja smiska någon. Att föra in ett finger i stjärten. Etc.
Att någon skulle åka på våldtäkt för att t.ex. stimulera klitoris oombedd när han har tillstånd att knulla fittan. Eller att det är olagligt att röra höger bröst när man får röra vänster osv. Det ser jag som en väldigt orimlig tolkning.
Men jo folk åker på våldtäkt vid byte av moment mot någons vilja.
Det är den absolut vanligaste typen av våldtäktsdom rent av som jag känner till.
Vilket är ett tydligt exempel på att snubben mycket väl var medveten om att hon allt annat än samtyckte till analsex. Han fick flertalet nej och protester men stånkade på ändå. Det är uppenbart att det inte rörde sig om missförstånd eller att han inte begrep att hon inte ville. Jag har mycket svårt att tro att han blivit fälld om han direkt avbröt efter första protesten. Det handlar liksom inte om att det uttryckligen är olagligt att byta något slags moment under akten.
Där övergick ju liksom samlaget till en våldtäkt. Det är ju skit samma vilket "moment" det avser. Det är helt enkelt olagligt att med uppsåt göra något mot någons vilja. Vilket det handlade om i det fallet. Inte något slags avtalsbrott för att han bytte "moment".