Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Alltså, vi förstår detta. Det vi ifrågasätter är att det är en skada. Samma sak hade ju hänt om en av budarna vid den tredje auktionen kommit redan på den första och budat då. Varför är det ena en "skada" och det andra "otur"?
Citat:
Ursprungligen postat av
jannesvanslos
Jag har läst. Fortfarande väldigt svårt att se hur TS ska kunna kräva pengar på KFM, för att han betalat ett högre belopp då TS försatt sig i sitsen själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
KronoKlantar
Du förstår väl att om kronofogdens kortterminal hade fungerat som den skulle så hade huset varit mitt för 100k billigare? Jag vägrar låta ett misstag från en tant med landstingslook kosta mig 100 lök. Ska fogdar få ryka ut sladden till betalterminalen lite som de vill utan konsekvenser, för att de hellre vill se en annan köpare av huset? Jag vet inte vilka kopplingar fogden som skötte betalningen har till den andra budgivaren, och det vet inte du heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Ja, det var en intressant poäng. Om TS inte skulle budat på den tredje auktionen. Hur stor skulle TS skada vara då?
Citat:
Ursprungligen postat av
jannesvanslos
Jag hävdar inte att du inte skulle fått köpa huset för ditt första anbud. Jag menar att det är orimligt att du ska bli ersatt för en skada som du själv uppsåtligen varit medverkande till.
Citat:
Ursprungligen postat av
m.g.t.o.w
Du blandar ihop din åsikt om han har rätt till ersättning av KFM och om han har lidit skada för att kortterminalen inte fungerade. Att han lidit skada av det är det ingen tvekan om, huruvida KFM är ersättningsskyldig är den fråga tråden handlar om.
MGTOW summerar bra. Att han lidit skada är helt tveklöst. Det de som ifrågasätter egentligen gör verkar inte var att ifrågasätta skadan i sig, utan snarare om det är en ersättningsgill skada.
Vill också påpeka att skadestånd inte kräver uppsåt eller vårdslöshet i avtalsförhållanden. Det räcker i allmänhet att inte hålla sin del av avtalet för att man ska bli ansvarig för skador som orsakas av avtalsbrottet.
Att TS själv skulle ha medverkat till skadan är en felaktig analys. Man har rätt till s.k. täckningsköp om någon brutit ett köpeavtal, och den som orsakat skadan blir då ersättningsskyldig för eventuell prisskillnad.