2023-01-31, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Jag hävdar inte att du inte skulle fått köpa huset för ditt första anbud. Jag menar att det är orimligt att du ska bli ersatt för en skada som du själv uppsåtligen varit medverkande till.
Alltså har kronofogden gjort fel vid första tillfället, korrekt?
Citera
2023-01-31, 08:43
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KronoKlantar
Alltså har kronofogden gjort fel vid första tillfället, korrekt?

Absolut.
Citera
2023-01-31, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har du fog för dina anklagelser att det var slarv eller uppsåtligt sabotage från tjänstemannens sida som gjorde att terminalen inte fungerade?
Är det rimligt att det finns tvivelaktigheter menar du?
Citera
2023-01-31, 08:47
Medlem
Citat:
Jag har läst. Fortfarande väldigt svårt att se hur TS ska kunna kräva pengar på KFM, för att han betalat ett högre belopp då TS försatt sig i sitsen själv.

Du blandar ihop din åsikt om han har rätt till ersättning av KFM och om han har lidit skada för att kortterminalen inte fungerade. Att han lidit skada av det är det ingen tvekan om, huruvida KFM är ersättningsskyldig är den fråga tråden handlar om.
Citera
2023-01-31, 09:00
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Du blandar ihop din åsikt om han har rätt till ersättning av KFM och om han har lidit skada för att kortterminalen inte fungerade. Att han lidit skada av det är det ingen tvekan om, huruvida KFM är ersättningsskyldig är den fråga tråden handlar om.

Absolut går det att hävda att han lidit någon typ av "skada". Däremot är det en "skada" som TS har haft uppsåt till och därmed bör TS inte erhålla ersättning för den. Mao är inte KFM skadeståndsskyldiga gentmot TS.

TS, måste ha insett vid någon tidpunkt att objektet vid tredje auktionen skulle bli dyrare än första auktionen. TS har troligtvis förlikat sig med detta och bjudit mer än vad objektet kostade vid första auktionen. Därmed vore det orimligt att TS skulle erhålla någon form av ersättning.
Citera
2023-01-31, 09:06
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Alltså, vi förstår detta. Det vi ifrågasätter är att det är en skada. Samma sak hade ju hänt om en av budarna vid den tredje auktionen kommit redan på den första och budat då. Varför är det ena en "skada" och det andra "otur"?
Citat:
Jag har läst. Fortfarande väldigt svårt att se hur TS ska kunna kräva pengar på KFM, för att han betalat ett högre belopp då TS försatt sig i sitsen själv.
Citat:
Du förstår väl att om kronofogdens kortterminal hade fungerat som den skulle så hade huset varit mitt för 100k billigare? Jag vägrar låta ett misstag från en tant med landstingslook kosta mig 100 lök. Ska fogdar få ryka ut sladden till betalterminalen lite som de vill utan konsekvenser, för att de hellre vill se en annan köpare av huset? Jag vet inte vilka kopplingar fogden som skötte betalningen har till den andra budgivaren, och det vet inte du heller.
Citat:
Ja, det var en intressant poäng. Om TS inte skulle budat på den tredje auktionen. Hur stor skulle TS skada vara då?
Citat:
Jag hävdar inte att du inte skulle fått köpa huset för ditt första anbud. Jag menar att det är orimligt att du ska bli ersatt för en skada som du själv uppsåtligen varit medverkande till.
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
MGTOW summerar bra. Att han lidit skada är helt tveklöst. Det de som ifrågasätter egentligen gör verkar inte var att ifrågasätta skadan i sig, utan snarare om det är en ersättningsgill skada.

Vill också påpeka att skadestånd inte kräver uppsåt eller vårdslöshet i avtalsförhållanden. Det räcker i allmänhet att inte hålla sin del av avtalet för att man ska bli ansvarig för skador som orsakas av avtalsbrottet.

Att TS själv skulle ha medverkat till skadan är en felaktig analys. Man har rätt till s.k. täckningsköp om någon brutit ett köpeavtal, och den som orsakat skadan blir då ersättningsskyldig för eventuell prisskillnad.
Citera
2023-01-31, 09:15
Medlem
Citat:
Absolut går det att hävda att han lidit någon typ av "skada". Däremot är det en "skada" som TS har haft uppsåt till och därmed bör TS inte erhålla ersättning för den. Mao är inte KFM skadeståndsskyldiga gentmot TS.

TS, måste ha insett vid någon tidpunkt att objektet vid tredje auktionen skulle bli dyrare än första auktionen. TS har troligtvis förlikat sig med detta och bjudit mer än vad objektet kostade vid första auktionen. Därmed vore det orimligt att TS skulle erhålla någon form av ersättning.

Alltså så inser även du själv att du hade fel när du påstod att han inte lidit någon skada.
Huruvida du har rätt i att TS själv har orsakat skadan är däremot bara din subjektiva åsikt.

Försök skilja på dina åsikter och fakta.
Citera
2023-01-31, 09:17
Medlem
Citat:

Det enda TS kunde o borde ha gjort , Om nu budgivningar inte är bindande är att vid den tredje auktionen trissat upp priset till typ 85 miljoner o sen sagt , oj Jag har visst inte råd att betala , förlåt.
Citera
2023-01-31, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Det enda TS kunde o borde ha gjort , Om nu budgivningar inte är bindande är att vid den tredje auktionen trissat upp priset till typ 85 miljoner o sen sagt , oj Jag har visst inte råd att betala , förlåt.

Hur hade det hjälpt TS? Då hade de omgående startat om auktionen (kan de neka bud från den som inte kunde lägga handpenningen? Annars kan ju någon "filibustra" en auktion gemänom att ropa in gång på gång och sedan låta bli att betala handpenningen?)
Citera
2023-01-31, 09:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Citat:
Hur hade det hjälpt TS? Då hade de omgående startat om auktionen (kan de neka bud från den som inte kunde lägga handpenningen? Annars kan ju någon "filibustra" en auktion gemänom att ropa in gång på gång och sedan låta bli att betala handpenningen?)
Buden är bindande:
(FB) Kräva kronofogden på skadestånd?
Citera
2023-01-31, 09:28
Medlem
Citat:
Det Kan vi endast spekulera om , på vilket sätt det hade hjälpt TS Eller någon annan.
Citera
2023-01-31, 09:37
Medlem
trngws avatar
Citat:
Skäl för beslutet
Genom de uppgifter och den utredning som XXXX XXXXXXX lämnat genom sitt ombud XXXX XXXXX samt de uppgifter som Kronofogden lämnat anser tingsrätten att det är visat att fel i kortterminalen förekommit vid den exekutiva försäljningen av fastigheten XXXXXXX XXXX X:XX den 10:e maj 2022 och att fastigheten inte hade sålts till XXXXX XXXXXXXX om felet inte förelegat. Beslutet om försäljning av fastigheten ska därför upphävas.

Hmm, det saknas en hel del i den texten, för att den skall utgöra ett domslut. Vi skulle även behöva se dina yrkanden för att kunna ge bra hjälp.

Men så här långt ser det onekligen ut som du har ett bra case. Jag förstod att domen vunnit laga kraft. Fogden har alltså inte överklagat utan insett att de gjort fel. Du får skicka in en ansökan till kronofogden om betalningsföreläggande emot kronofogden, och om de inte driver in skulden från sig själva, till dig, så går du sedan vidare till tingsrätten. Det kommer bli ett episkt rättsfall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in