Citat:
SJÄLVKLART ÄR det politikernas fel. Gör dom USA, mogen nog för att hålla vapen och mörda som 14 15-åring ska du få livstid. När det gäller mord ska man ge avskräckande exempel och inte kaffe och bulle fasoner. Mord ska inte ge förmildrande omständigheter. Vad kostar ett liv i sverige ?
I takt med att grova brott ökar i vårt land så har det samtidigt blivit väldigt modernt att i första hand skylla på våra politiker och övriga samhällsorgan. Givet har föräldrar,skola,sociala,psykiatrin också ett ansvar i det hela. När jag ser det här frågorna framför mig så tonar det hela upp sig likt ett oöverstigligt berg som förmodligen inte kommer att besegras inom de närmaste 20-30 åren. Sen kom jag att tänka på en samhällsväg som är betydligt lättare att genomföra och jag är övertygad om att den får större effekt kortsiktigt än vad man kan tro. Använd det gamla temat från 70-80 talet som handlade om håll Sverige Rent kampanjen. På den tiden användes alla möjliga kanaler för budskapet. Skola,fritidsgårdar,media etc etc. Temat var ju enkelt: du var liksom en nolla om Du skräpade ner i naturen. Än idag klarar jag inte och slänga ett kola papper i naturen även om de yngre förmågorna klarar det utan problem främst eftersom kampanjen är nerlagd eller i vart fall på sparlåga sedan 20 år. Blås liv i det här och och gör en nationell superkampanj i hela samhället där det går ut på att det är bara losers och nötter som ägnar sig åt droger och övrig kriminell verksamhet. Det löser inte dagens kriminella som ändå är mördade eller fängslade inom några år men vi kan attacker ungdomarna i 10-15 års åldern redan imorgon…. Jag är övertygad om att vi ser betydande resultat redan om fem år förutsatt att alla står upp för budskapet. Satsa en miljard på kampanjen, det är ändå småpotatis på sikt….