2023-01-31, 03:11
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jaha, fler tekniska lösningar som förutsätter att det finns ström i ett land med konstant elbrist pga att man 2016 tog beslut om 100% förnybar energi och det backar man inte från trots att vindsnurrorna inte fungerar så bra på vintern.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2023-01-31 kl. 03:15.
Citera
2023-01-31, 03:18
Bannlyst
BankID fungera bra. Men det är märkligt att staten hoppa på det här tåget 20 år efter BankID kom. Det visa hur dålig förvalta staten är i Sverige. Först när vi få en M statsminister som man börja få visioner om att ett statlig BankID:
Citera
2023-01-31, 03:33
Medlem
Så fantastiskt sena på bollen. Alltid. Så klart bra att någon vuxen tar tag i det här missförhållandet. Bankmaffian håller på med en massa egna påhitt rätt som det är och den behöver ett par knäppar på näsan. Att till exempel inte acceptera ett svenskt körkort som ID-handling fast resten av samhället gör det. Ge dessa pajaser sparken!

Sedan fattas en sedan länge efterfrågad tvingande lag som gör att ingen näringsidkare kan vägra ta emot kontant betalning. Undrar vilket århundrade den lagen kommer. När ryzzen redan tagit över?
Citera
2023-01-31, 04:32
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Slögooglat lite men inte hittat något om det angående baltikum annat än att dom skryter om hur bra det är med e-legget i estland....minns dock att det var ett inslag på svt nyheter om detta för något år sedan att man kunde samla poäng via det statliga legget och få belöningar. finns nog de här på FB som är bättre på att söka än jag och har mer tid och tålamod.
Då kan vi ta ditt påstående som något du bara dragit ur arselet. Tyvärr inget ovanligt här på Flashback :-(
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Som sagt bra med en ny aktör men är rädd för att kraven på inlogg överallt kommer att öka, dvs att det statliga kontrollen på oss ökar genom detta.
På vilket sätt skulle kontrollen öka? Tänker du att den som håller i identifieringen också skulle kunna se innehållet på ditt konto hos den du identifierar dig hos?

Är det då i så fall inte värre om ett gäng privata aktiebolag kan se den informationen? Typ att din bank ser din psykjournal? Och vad skulle alternativet vara - Att du har en liten dosa eller en app till varenda företag du legitimerar dig hos? Bara lilla jag har dryga tjugotalet som jag regelbundet legitimerar mig mot. Då har jag inte räknat med företag jag handlar av.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-01-31 kl. 04:35.
Citera
2023-01-31, 04:35
Avslutad
Positivt. Den här sortens samhällsbärande funktioner ska inte drivas av privata banker. Det här är något som borde kommit för femton år sedan.
Citera
2023-01-31, 06:16
Medlem
Rasseltasss avatar
Det borde införas regler om biometrisk inloggning för bank-ID. En stor del av den svarta ekonomin är idag beroende av att pengar kan slussas på konton för fejkade identiteter som kriminella sedan handhar via bank-ID för andra personer än dem själva.

Dumavensken skulle bli mörkrädd om han visste hur det fuskas med bank-ID.
Citera
2023-01-31, 06:22
Medlem
PuchMexicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Ligger du lite efter oss andra som har pandemin i backspegeln och inte längre bryr oss om Covid, sprutor eller vaccinbevis?

Var det inte på senaste G20 mötet, som detta med att införa ett globalt vaccin pass klubbades igenom?

Så kanske ändra blicken från backspegeln och titta framåt vart vi är på väg, verkar vara totalitärt spruttvång på gång.

En viss Bill Gates har tagit kontrollen över WHO, och den organisationen har numera rätt att tvångsvacciera hela jordens befolkning om dom själva utlyser en pandemi.

De du, då kommer ingen undan.

Och där är nästa bit i detta med din digitala plånbok, du kommer inte ens ut genom din ytterdörr om du inte är fullvaccinerad, och att Svenska staten så tillåter.
Citera
2023-01-31, 06:23
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Dumavensken skulle bli mörkrädd om han visste hur det fuskas med bank-ID.
Antagligen tillhör jag "dumasvensken". Kan du berätta om hur det fuskas istället för att bara berätta att det fuskas. Tack.
Citera
2023-01-31, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Så fantastiskt sena på bollen. Alltid. Så klart bra att någon vuxen tar tag i det här missförhållandet. Bankmaffian håller på med en massa egna påhitt rätt som det är och den behöver ett par knäppar på näsan. Att till exempel inte acceptera ett svenskt körkort som ID-handling fast resten av samhället gör det. Ge dessa pajaser sparken!

Sedan fattas en sedan länge efterfrågad tvingande lag som gör att ingen näringsidkare kan vägra ta emot kontant betalning. Undrar vilket århundrade den lagen kommer. När ryzzen redan tagit över?
I vilket sammanhang har du blivit nekad hos banken med ditt körkort?

Eller har du läst ett förslag från 2019 från en utredning om id-kort, och sedan gjort antagandet att detta förslag har blivit verklighet, och skickar ut det som en sanning på FB?

Körkort kommer nog med största säkerhet fasas ut i sin nuvarande form, men finns inget beslut om det vad jag lyckas hitta i alla fall.
Citera
2023-01-31, 06:52
Medlem
Andymeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Skall väl användas för att komma åt din statliga digitala plånbok.

Vår e-krona är sedan länge klar att lanseras.

Och i den digitala plånboken skall även din medicinska historia ligga, samt naturligtvis ditt digitala vaccinpass.

Om det är bra eller dåligt?

Tja, posta något som staten inte tycker om på Flashback, och plink stängs din digitala plånbok ned, samtidigt som din fjärrstyrda elmätare klipper strömmen.

Samma om du inte tar en booster av vad fan som helst var tredje månad.

Är det bra?

Det är en av bak tankarna faktiskt. Och Sverige går in i det med hull och hår.
Digital credit score är vad det kommer bli, och så fort du gör något "dåligt" så förlorar du något. Är vi fortfarande foliehattar?
Tillexempel så har till och med bill gates gått ut och sagt att vaccinet mot c19 inte fungerar. Men ni kommer ändå bli tvingade att ta det. Eller andra vaccin när deras nästa pandemi kommer.
Citera
2023-01-31, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
I vilket sammanhang har du blivit nekad hos banken med ditt körkort?

Eller har du läst ett förslag från 2019 från en utredning om id-kort, och sedan gjort antagandet att detta förslag har blivit verklighet, och skickar ut det som en sanning på FB?

Körkort kommer nog med största säkerhet fasas ut i sin nuvarande form, men finns inget beslut om det vad jag lyckas hitta i alla fall.
Empiri. Man ska inte underskatta maktfullkomligheten och megalomanin hos privata aktörer som fått en monopolställning.

Så här är det: Bank-ID är fristående och ägs av de största affärsbankerna. I och med att de är fristående så kan de ha andra rutiner än bankerna de ägs av. Därför kan jag när min telefon gått sönder gå in på banken med mitt körkort och därigenom få tillgång till kontot i min bank.

Men se bank-ID är en helt annan femma. Trots att banken ifråga vet att jag är jag genom mitt körkort och ger mig tillgång till mitt konto så kan de inte ge mig ett bank-ID. Då krävs pass (som givetvis ligger hemma tjugo mil bort) eller nationellt ID som jag inte har.

Jag blev faktiskt så pass lack att jag bytte bank, fast jag vet att det inte är deras fel.
Citera
2023-01-31, 06:58
Medlem
Andymeeks avatar
Kul att folk här på flashback verkar köpa en totalitär livsstil (se George Orwell 1984), där allt är övervakat från storebror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in