2023-01-31, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Man skall byta ut sina äldre Leo2. Det står mellan nya Leo`sar och den Syd-koreanska tanken (vars namn jag inte minns)

Annars verkar det som Putin har gjort en "taktisk variant" :

Wagnergruppen har tatt i bruk en modifisert versjon av den russiske T-90 stridsvognen. Men ikke fra Russlands egne lagre, men derimot stjålet fra India ifølge defence-blog.com.

Mandag denne uken ble det ifølge defence-blog publisert bilder av Wagner-operatører som benyttet det som ser ut å være T-90S Bishma.

I 2021 sendte India ifølge bulgarianmilitary.com en rekke T-90S Bishma til Russland for modernisering-og oppgradering.

Nå har Russland fremfor å sende vognene tilbake til India, satt de i operativ tjeneste hos den Putin-styrte, paramilitære grupperingen Wagner Gruoup.

https://www.finansavisen.no/samfunn/2023/01/30/7981369/russland-kriger-med-stjalne-stridsvogner-fra-india

Månne inte Putin kompenserar Indien med ett generöst "kompispris" på oljan..

Pissryssen hedrar ju inga avtal.

Det är ju fortfarande uppgraderade T72:r.

Gamla rosthögar med andra ord.
Citera
2023-01-31, 01:51
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
1. Wagner börjar få svårt att rekrytera på fängelserna. Även fångar har en självbevarelsedrift som gör att de inte, hänsynslöst, vill bli förbrukade som kanonmat, bara för att avslöja ukrainska ställningar för mer kvalificerade Wagnertrupper.

Jo, och om jag skulle spekulera..så tror jag att fortsättningen för Wagner kommer att bli detta :

1) Wagner är ju en "privatarme". Man kommer att ge ett lönelyft för de som skriver på ett nytt kontrakt.

2) Angående fängelsekunder.., så måste man även komma med morötter (nu när den första batchen har stupat). De som ställde upp på första värvningen var nog säkert de som var mest desperata. Få se vad som kommer att ske.., och om man kommer att lyckas..
Citera
2023-01-31, 04:42
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Man skall byta ut sina äldre Leo2. Det står mellan nya Leo`sar och den Syd-koreanska tanken (vars namn jag inte minns)

Annars verkar det som Putin har gjort en "taktisk variant" :

Wagnergruppen har tatt i bruk en modifisert versjon av den russiske T-90 stridsvognen. Men ikke fra Russlands egne lagre, men derimot stjålet fra India ifølge defence-blog.com.

Mandag denne uken ble det ifølge defence-blog publisert bilder av Wagner-operatører som benyttet det som ser ut å være T-90S Bishma.

I 2021 sendte India ifølge bulgarianmilitary.com en rekke T-90S Bishma til Russland for modernisering-og oppgradering.

Nå har Russland fremfor å sende vognene tilbake til India, satt de i operativ tjeneste hos den Putin-styrte, paramilitære grupperingen Wagner Gruoup.

https://www.finansavisen.no/samfunn/2023/01/30/7981369/russland-kriger-med-stjalne-stridsvogner-fra-india

Månne inte Putin kompenserar Indien med ett generöst "kompispris" på oljan..
Låter desperat att börja stjäla stridsvagnar från sina kunder?

Vem kommer att vilja göra vapenaffärer med Ryssland efter det här kriget?
Citera
2023-01-31, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Låter desperat att börja stjäla stridsvagnar från sina kunder?

Vem kommer att vilja göra vapenaffärer med Ryssland efter det här kriget?
Vem kommer att göra några affärer alls med dem? Någonsin.
Undrar om ukrainarna väljer att behålla sina mördare inom lås och bom hellre än att sätta upp en egen avdelning med våldsbrottslingar som ryzzarna gör? Det är säkert smartare med tanke på efterkommande rättegångar. Då funkar inte kålsuparargument för de som åtalas.
Citera
2023-01-31, 05:36
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
För att ett erkännande (internationellt) skall äga rum, så krävs det ju nog att de stridande parterna blir eniga..först.., är du inte enig ?

Och det finns ju inget som verkar att de aktuella stridande parterna är eniga, i någonting.

Jo. Faktiskt är det så att det är det enda som spelar någon roll. Jag vet ingen annektering som erkänts internationellt men inte av parterna. Det är bilateralt, inte något som ska godkännas av alla.
Citera
2023-01-31, 05:38
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
"Some Western Backers of Ukraine Worry That Time Might Be on Russia’s Side"

https://www.wsj.com/articles/some-western-backers-of-ukraine-worry-that-time-might-be-on-russias-side-11674969063

Om du hittar en intressant artikel som är låst hade jag uppskattat om du refererade innehållet och/eller postade några citat. Det är väl inte så illa att du bara gillade rubriken och var tvungen att posta den?
Citera
2023-01-31, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Du måste vara naiv? Att rösta om av andra länder föreslagna appeller i FNs generalförsamling är till intet förpliktigande.

ingenting förpliktigar, alla har alltid ett fritt val och eget ansvar.

Det viktiga är vad som sker sedan i praktiken. Är de med på alla sanktioner?[/quote]
nej, santioner upprättas av enstaka länder och organisationer.

Citat:
Skickar de vapen?
att skicka vapen avgöras av enskilda länder.

Citat:
Hur uttalar de sig i allmänhet osv.

tex gen om godkänna resulutioner och sanktioner (tex på eu nivå i det här fallen)

Citat:
Trots att de är med i EU håller Ungern och Kroatien en låg profil och ställer inte upp på allt som sägs och görs
.
det behöver de inte, det räcker gott med att ställa sig bakom es 1-11, har du läst den, eller har vatniksen på telegram vägrat lägga ut den till dig?

Citat:
Såväl Ungern som Kroatien var även tveksamma till att släppa in Sverige i Nato.
Tjeckien som omnämndes i tråden förut var även under förra regimen mer Ukrainafrälsta.

det stämmer att deras parlament godkänt vår o finlands natosnsöken, hur efterbliven är du ? min 5åring hanterar sina känslor bättre såhär 6-9mån efter att ha fått dem kränkt och sina fantasier krossade.

Citat:
I Bulgarien gick det tvärtom åt andra hållet i valet 2022 och de fick en mer skeptisk eller egoistisk regim (det beror på hur man ser det).
Bulgarien har nyligen skrivit ett långt avtal med Turkiet om gasleveranser via Turkstream.
Det ironiska i detta är att Turkiet i sin tur tankar gasen från bl.a. Ryssland.
Jag har konstaterat att det ovillkorliga stödet till Zelensky fluktuerar i takt med det geografiska avståndet och historiska kopplingar. Generellt sett har Norden, Baltikum, Polen och UK visat sig mest Zelenskytrogna.
Tyskland tvekade länge på att tillåta sina fina kvalitetstanks på Ukrainas slagfält och det berodde främst på att det finns en stark hemmaopinion som inte vill att Tyskland är delaktig i konflikten av historiska skäl.

nu är du ju inte 5år, så jag säger det som det är…

du kommer bara bli besviken om du inte börjar tänka istället för att gå på känslor…
Citera
2023-01-31, 07:03
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Med följden att man omedelbart kallas in och skickas som kanonmat ja..

Påtal om att kallas in.

https://twitter.com/AZgeopolitics/status/1620079943349866497?t=6wMkKxV4gr1dB5xI8N3avw&s=19

🇷🇺⚔️🇺🇦Ex-Prosecutor General of Ukraine Yuriy Lutsenko, who is in Bakhmut, warned, that without "maximum mobilization" Ukraine will end. According to him, the situation for the AFU has "changed critically."

1.7 miljoner man, 6 mobiliseringar vs 150.000 Ryssar, 1 mobilisering.

Nu väntar vi bara på ett nytt brandtal från Volodomyr "T-shirten" Zelensky om hur Ukraina vinner!
Citera
2023-01-31, 07:05
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men om man inte vill bli rysk medborgare då?

Rysk medborgare innebär väl troligen mobilisering i området.

Ja då får man väl gå med (som att man har ett val lmao) i AFU, med livet som insats.

https://twitter.com/baronitaigas/status/1620154700770443264?t=nYiml8Y9Qi6SoNb8lNxQpw&s=19

⚡️🇭🇷: Ukraine's losses now probably amount to 150,000 men.

- Croatian President
Citera
2023-01-31, 07:07
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
För att ett erkännande (internationellt) skall äga rum, så krävs det ju nog att de stridande parterna blir eniga..först.., är du inte enig ?

Och det finns ju inget som verkar att de aktuella stridande parterna är eniga, i någonting.

Insåg att jag sa emot mig själv precis. USA har ju erkänt Golanhöjderna-annekteringen, men Syrien har väl knappast gjort det? Så jag får nog ändra mig där och säga emot dig.
Citera
2023-01-31, 07:08
Medlem
pinnpelle88s avatar
Verkar som att Vladimir "TsareN" Putin talade sanning trots alla "experter".

https://twitter.com/ricwe123/status/1620037937231704065?t=uiMPgiLszPd4iX1XvJXugQ&s=19

So Vladimir Putin was right all along:

The US Pentagon released a statement on its official website acknowledging that it has funded 46 Ukrainian biological facilities over the past 20 years....

Är det host mediciner och paracetamol man tillverkat i dessa labb?
Citera
2023-01-31, 07:12
Medlem
pinnpelle88s avatar
I det fria och demokratiska Ukraina verkar man ha problem med stridsviljan, då är det i sann demokratisk anda inte mer än rätt att fängsla de som inte vill slåss. För det är våra demokratiska värderingar på spel!

https://twitter.com/WarMonitors/status/1620023663520251904?t=9f5LB2TLYiOcY3cj2T2PUQ&s=19

⚡️Courts in Ukraine have begun issuing sentences for evading mobilization — Verkhovna Rada deputy Oleksandr Dubinsky
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in