Citat:
Ursprungligen postat av
cashmoney85
En del erfarenhet med mycket intresse… så ja lite objektiv försöker man vara i vissa påståenden.
Med det sagt och som diskuterats länge i tråden hur länge till kan ryssarna hänga kvar innan de måste åka hem

?
Eller åtminstone trängas undan till ockupationen innan 24/2?
Jag vet inte. Vissa läckor från Ryssland säger att Väst har sagt till Putin att åka hem, men det kommer så många rykten.
Kanske ska man dock se den ökande mängden leveranser som ett resultat av att Putin är så styvnackad.
I bästa fall kan Ryssland nu få till en kompromiss, och jag tror också att det är så de ser sina attacker. De handlar nu mest om att få lite mer att förhandla om vid ett fredsbord.
Min förhoppning är att ukrainare och ryssar kan finna en kompromiss, och att mördandet slutar. I slutändan spelar det inte så stor roll om några björkar står på fel sida gränsen. Men samtidigt är det förstås upp till dem själva, och det är förmätet av oss att säga till Ryssland eller Ukraina vad de skall tycka.
Man kan jämföra med Tyskland och en del andra länder i Europa. Den tyska östgränsen har flyttats åtminstone 60 mil västerut sedan år 1900, men tysk kultur finns fortfarande kvar, och Tyskland är fortfarande ett ekonomiskt centrum.
Tyskland förlorade också områden som hade varit tyska sedan 1100-talet. Kejsardömets östgräns gick öster om den nuvarande gränsen mellan Tyskland och Polen; ändå lärde de sig efter 1945.
Tyvärr har ryssarna inte lyckats lära sig samma sak, och är nu som Tyskland år 1938 eller så.
Rent sorgligt alltihop, för rysk kultur är bra; bara de inte ville envisas med att vara det där fina alternativet istället för vad vi har. Tråkigt nog blir det väl också svårt för oss att lära dem hur fel de har, eftersom de har bomben.
Det finns många bra ryssar, men demografi och deras historia gör att de sitter fast i denna mardröm.
Ska också säga att Preussens förstörelse har återskapat lite av det som fanns år 1000, vid vilken tidpunkt tyskarnas kärnpunkt låg närmare Rhen i sydväst, och det har kanske medfört en skillnad; att en annan typ av tyskar nu är i topp.