2023-01-30, 22:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raevunge
Hur gör du för att ta del av RT om du bor i Sverige? Det är ju blockerat i hela EU och en massa andra länder.

Jag bor i Sverige och blockeras inte från någon media, inklusive RT. Alla internet-leverantörer följer inte EU:s pådyvlade ”yttrandefrihet”.
Citera
2023-01-30, 22:30
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tycker snarast det är sorgligt. Han kan inte få in i sitt huvud att det går att förhandla fram en fred istället för att kriga. Putler tar hela Europa om ukrainierna inte slåss, har han lärt sig. Jag känner f ö igen honom från andra videos i strider i våras och somras.

Varför drar du inte den valsen för Putler?
Eller åtminstone för dina pro-ryska kompisar här på tråden?
Vi övriga stödjer Ukrainas rätt att försvara sig mot Rysslands invasion av Ukraina 🇺🇦
Citera
2023-01-30, 22:33
Bannlyst
Man måste ju vara ett efterblivet klappmongo om man inte kan ta till sig det här. Den ryzka armén förintas i slow-motion.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Wagner-gruppen har gett Ryssland vissa framgångar. Men den ryska armén har varit oförmögen att skapa framgångar på egen hand. Dessutom har de ryska förlusterna varit mycket stora.

Ryssen Igor Girkin sammanfattar läget så här:

Wartranslated:

Citat:
Girkin's update this morning indicates that Russians are not seeing any major success in Vuhledar - the city is heavily defended, and attacking it is very disadvantageous for Wagner. Same with the south of Avdiivka, Russian advance is stalling.

https://twitter.com/wartranslated/st...87711934496768

Igor Girkin:

Citat:
In total: another attempt to ram the long-term defense of the Armed Forces of Ukraine on the Donetsk front with frontal strikes resulted only in local tactical successes with very serious losses.

https://t.me/strelkovii/3829

Citat:
The offensive in Marinka has been stopped at the moment. Despite all the loud statements that "just about" - to completely liberate the village before the end of January, it was not possible.

Fierce fighting in the area of the village of Vodiane also did not bring decisive success to the RF Armed Forces. After initial successes and breaking through the front lines of the enemy's defenses, the offensive "stuck" due to heavy losses in the infantry assault units, lack of artillery ammunition and - in general - poor technical support for the attacking units and their low staffing.

Under Ugledar, the bravura statements about a breakthrough directly in the urban-type settlement, as expected, turned out to be a lie. The village, which has long been turned into a single fortress, is a compact microdistrict of high-rise buildings in the middle of continuous flat fields, but it was not possible to take it in a "swoop". Now the troops trying to storm it are in an extremely disadvantageous position compared to the defending units of the Armed Forces of Ukraine, which are hidden in concrete cellars and have the ability to adjust artillery fire at a considerable distance even without the use of technical means.

Jag undrar hur situationen sett ut för ryssarna om inte Wagner-gruppen existerat?

Vi får vara glada över Wagner-gruppens små framgångar så att inte ryzzarna drar tillbaka sina trupper.

Det skulle vara hemskt att vakna upp en morgon och inte kunna läsa om 600-700 slaktade pissryzzar
Citera
2023-01-30, 22:34
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Eller: om den ryska regimen förlorar kontrollen över olika fraktioner inom armén har den strax stora bekymmer på halsen. Detta i kombination med beväpnade kriminella, samt militära vapen på avvägar. Då kan det bli liv i luckan på riktigt. Lägg till detta diverse spänningssökare, stridspittar och konsulter från andra länder som lär strömma till så snart man börjar skjuta. För ordningens skull ska jag vara öppen med att jag sett liknande scenarion framför mig i Ukraina, men i nuläget är det långt troligare att den berömda skiten träffar fläkten i Rassija. Ta mig inte på orden — jag är inte synsk.
Instämmer. Lägg där till spänningar mellan Ryska armén, Wagner och kadyroviterna. Kan förhoppningsvis bli en rejäl soppa.
Citera
2023-01-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag undrar hur situationen sett ut för ryssarna om inte Wagner-gruppen existerat?

Fångarna i Ryssland verkar ha minskat med 20% i år jämfört med samma period förra året. Problemet blir väl att efter deras 6månaders tjänst är de fria att återvända? Kanonmaten kommer inte räcka hur länge som helst om de inte tömmer fängelserna helt, så någon gång bör ju Wagner få ont om trupper när de får slut på rekryter
Citera
2023-01-30, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Om ryssen inte har slut på vapen, varför skickar de då luft och sjömåls missiler på barnsjukhusen nuförtiden?

För att dom kanske är effektiv till ändamålet.

Eller för att dina Nato runkare inte förstår att det kan vara från Ukraina.
Citera
2023-01-30, 22:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Instämmer. Lägg där till spänningar mellan Ryska armén, Wagner och kadyroviterna. Kan förhoppningsvis bli en rejäl soppa.
Det kan ju bli att det är så det börjar, alltså redan i Ukraina. Om det sen sprider sig till Ryssland med en massa retirerande/deserterande frifräsar-förband... Krigsherrar i Ryssland? Kittlande.
Citera
2023-01-30, 22:42
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
För att dom kanske är effektiv till ändamålet.

Eller för att dina Nato runkare inte förstår att det kan vara från Ukraina.
Så du tror alltså att en S300 är bättre än t.e.x Iskander på att spränga barnsjukhus?
Jag tror att det börjar sina i förråden eller att Iskander så opålitliga att man slutat med dem.
https://twitter.com/FriaUkraina/status/1620009469735505920?s=20&t=2vr1mDxn6v756H9NEdLLFQ
Citera
2023-01-30, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Fångarna i Ryssland verkar ha minskat med 20% i år jämfört med samma period förra året. Problemet blir väl att efter deras 6månaders tjänst är de fria att återvända? Kanonmaten kommer inte räcka hur länge som helst om de inte tömmer fängelserna helt, så någon gång bör ju Wagner få ont om trupper när de får slut på rekryter

Det där snacket har vi hört länge länge nu.

Du har inte tänkt tanken att Ukraina också kan få slut på trupp.

Nej jag märker det.

Du vet Ryssland har 140milj invånare Ukraina 40 miljoner.

Ni Nato fanatiker är ju helt otroliga, helt otroliga.
Citera
2023-01-30, 22:48
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Vatnikarna i tråden brukar tjata om att vapenstödet till Ukraina skulle hamna i fel händer. Verkar som Ryssland fick det problemet. Det Ryska sönderfallet eskalerar.
https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1619719624853176323

RyZZarna är värre pissfolk än islamterrorister. Bland muslimer är det en mindre grupp som är våldsbenägna och korkade, bland ryZZar är det majoriteten.
Citera
2023-01-30, 22:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
https://www.youtube.com/watch?v=9EymiAMJGcs

Tack Ola för länken, den är värd att ha ett eget inlägg
Den ryska innovationen förkastade tusentals år av liknande användning av hästar av indianer, mongoler, tatarer, etc. där hästen drog en bår där den skadade låg men aldrig satte man en bår på hästryggen

Japp, only in RuSSia!

Tilläggas skall jag, efter att ha inhämtat kunskaper om polsk och ukrainsk historia fått en häsosam respekt för Polens nationalistiska agenda. Redan under det kalla kriget, på 70-,talet, gjorde polacker i exil upp med polsk imperialism och de fick ukrainarna med på tåget, sedan fortsatte detta att diskuteras i solidaritetsrörelsen. För ett Polen för polacker och ett Ukraina för ukrainare sätter stopp för alla imperiedrömmar om att ett land bör innefatta andra folk "på dess territorium". Alltså raka motsatsen till dagens RySSland!

Slava Ukraini!
Citera
2023-01-30, 23:01
Medlem
Blot-Svens avatar
Biden säger uppenbarligen nej till amerikanska F-16 till Ukraina. Man bör kanske utgå från att detta inte omfattar F-16 i andra länder och att det inte är en variant på tyskarnas första, burdusa NEIN till alla länder med Leopard 2.

Barron's: Biden Says 'No' To US Sending F-16 Fighter Jets To Ukraine (2023-01-30)

Ursprung: AFP
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-01-30 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in