2023-01-30, 15:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag skulle säga att hon är lika bra i fristil. Och på NM kördes sprinten i fristil.

Okej, det kan ju upplevas lite märkligt att de inte anpassade distansen på NM till samma stil som i VM. Dock finns väl någon förklaring att de kör vartannat år det ena och vartannat år det andra.
Citera
2023-01-30, 15:32
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Okej, det kan ju upplevas lite märkligt att de inte anpassade distansen på NM till samma stil som i VM. Dock finns väl någon förklaring att de kör vartannat år det ena och vartannat år det andra.

Mjo, var ju flera som reagerade mot att den inte gick i klassiskt. Vet dock inte om det har något med själva banan att göra.
Citera
2023-01-30, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Att man tar ut 12 herrar med tanke på friplatser och att åkarna har olika egenskaper är väl en sak, men att ta ut 12 damer känns ju verkligen overkill. Inga friplatser på damsidan så blir bara fyra åkare i varje lopp. Slind lär ju bara åka tremilen så det rimliga hade väl varit att ta ut 9-10 damer, inte 12.
Under Jacobsen-Johaug-Steira-Björgen eran klagades det på att det inte var någon rotation i det norska damlaget men nu är det tydligen för många som får komma ut på VC
Citera
2023-01-30, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Under Jacobsen-Johaug-Steira-Björgen eran klagades det på att det inte var någon rotation i det norska damlaget men nu är det tydligen för många som får komma ut på VC

VC är väl en sak, VM-truppen en annan. Sverige gillar inte att plocka med folk som kanske får åka, Norge plockar gärna så full trupp det bara går.
Citera
2023-01-30, 17:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs

Att ta ut Melling eller Stenseth till andra sprintreserv och Haga till distansreserv (och där hon bara är konkurrenskraftig på en distans) ser jag inte riktigt vitsen med. Men vill man göra så i Norge skall man naturligtvis göra det.
Citera
2023-01-30, 19:15
Medlem
FNLSs avatar
Om alla dessa ska till Toblach vill jag på söndag se:

Herr: Rosjö – Halfvarsson – Poromaa – Anger

Dam 1: Ribom – Karlsson – Andersson – Sundling

Dam 2: Svahn – Ilar – Lundgren - Dahlqvist

Min VM-trupp just nu är på herrsidan:

Halfvarsson och Anger klara i sprint, tillsammans med Häggström och Grate. Svensson förste reserv. Poromaa med Burman och Rosjö i skiathlon. Sista platsen kan gå till Halfvarsson, jag ser hellre att han satsar på sprint och sprintstafett. Blir det en rejäler tremil, och med Niskanen i form finns anledning att tro det, misstänker jag att hans svagheter kommer avslöjas. Kör man inte Halfvarsson vete tusan vem man ska plocka in. Jag föreslog Myhlback senast, jag har ingen bättre. Halfvarsson och Anger förstaval i sprintstafett och sedan ser jag inget behov att ta ut fler till andra veckan.

Sundling*, Dahlqvist, Ribom, Hagström och Svahn säkra i sprint. Ser gärna att Dyvik är på plats som reserv, sen behöver hon inte hänga kvar i Planica resten av VM för det. Karlsson och Andersson såklart i skiathlon. Sedan är avvägningen vilka som ska köra skiathlon respektive sprintstafett, jag tycker inte någon ska göra den dubbeln. Sundling som redan har vunnit VM-guld i sprintstafett ser jag inget behov att hon ska ta ett sånt till, så om man känner att det finns en medaljchans, eller i vart fall en god chans på en bra placering (topp 6) skulle jag prioritera det för henne. För Ribom däremot som aldrig tagit medalj skulle jag prioritera sprintstafetten före, såvida hon blir uttagen till den. Annars kan hon såklart åka skiathlon istället. Om någon av Sundling eller Ribom avstår så går första platsen till Ilar. Finns ytterligare en plats kvar kan jag tänka mig Svahn, om inte annat för att använda första halvan som test för stafetten. Och sen får man ta andra veckan utifrån form, men jag ser inget behov av fler åkare till det.
Citera
2023-01-30, 19:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Om alla dessa ska till Toblach vill jag på söndag se:

Herr: Rosjö – Halfvarsson – Poromaa – Anger

Dam 1: Ribom – Karlsson – Andersson – Sundling

Dam 2: Svahn – Ilar – Lundgren - Dahlqvist

Min VM-trupp just nu är på herrsidan:

Halfvarsson och Anger klara i sprint, tillsammans med Häggström och Grate. Svensson förste reserv. Poromaa med Burman och Rosjö i skiathlon. Sista platsen kan gå till Halfvarsson, jag ser hellre att han satsar på sprint och sprintstafett. Blir det en rejäler tremil, och med Niskanen i form finns anledning att tro det, misstänker jag att hans svagheter kommer avslöjas. Kör man inte Halfvarsson vete tusan vem man ska plocka in. Jag föreslog Myhlback senast, jag har ingen bättre. Halfvarsson och Anger förstaval i sprintstafett och sedan ser jag inget behov att ta ut fler till andra veckan.

Sundling*, Dahlqvist, Ribom, Hagström och Svahn säkra i sprint. Ser gärna att Dyvik är på plats som reserv, sen behöver hon inte hänga kvar i Planica resten av VM för det. Karlsson och Andersson såklart i skiathlon. Sedan är avvägningen vilka som ska köra skiathlon respektive sprintstafett, jag tycker inte någon ska göra den dubbeln. Sundling som redan har vunnit VM-guld i sprintstafett ser jag inget behov att hon ska ta ett sånt till, så om man känner att det finns en medaljchans, eller i vart fall en god chans på en bra placering (topp 6) skulle jag prioritera det för henne. För Ribom däremot som aldrig tagit medalj skulle jag prioritera sprintstafetten före, såvida hon blir uttagen till den. Annars kan hon såklart åka skiathlon istället. Om någon av Sundling eller Ribom avstår så går första platsen till Ilar. Finns ytterligare en plats kvar kan jag tänka mig Svahn, om inte annat för att använda första halvan som test för stafetten. Och sen får man ta andra veckan utifrån form, men jag ser inget behov av fler åkare till det.

Ilar är väl tilltänkt för skiathlon?
Citera
2023-01-30, 21:20
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Om det är taget borde hon trimma det lite för extra kommersiella möjligheter. Varför inte erbjuda ett namnbyte till Kristine Swix von Fischer. Eller Kristine Le Gruyere af Madshus. Här finns pengar att hämta...

Låter riktigt pampigt. Det hade nog inkommit diverse förfrågningar från kungahuset med det namnet.
Citera
2023-01-30, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Ja!

Varför inte Astrid/Heidi/LUW - Kalvå - Ingvild - TUW?
Håller med, skulle vara intressant att se Linn mot Emma på första sträckan... Norge har ett starkt lag oavsett vilka som åker. Jag tror att både Ingvild och Heidi kan höja sig en nivå i stafetten. De har stor rutin och har ofta åkt bra i stafetter. Kalvå och TUW är jättebra. Jag tror även att Astrid Slind kan göra en jättebra förstasträcka.
Citera
2023-01-30, 21:56
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ilar är väl tilltänkt för skiathlon?

Moa Ilar är rätt så allround, så hon kan väl slängas in lite varstans där det finns luckor.

I Lillehammer, där hon tävlade tre dagar i följd, blev hon 16:e på 10 km fritt, 14:e i fristilssprint, samt 6:a i den avslutande masstarten över 20 km klassiskt.
Citera
2023-01-30, 22:00
Medlem
MosesMetares avatar
Nu åkte förvisso Sauerbrey överraskande bra i helgen vilket var positivt för Tyskland, men visst känns det som att det nästan skulle till ett vallafiasko likt Sverige i Oberstdorf eller Norge i Sotji för att medaljerna i damstafetten inte ska gå till trion Sverige-Norge-Finland? (Inte nödvändigtvis, men troligen, i den ordningen)
Senast redigerad av MosesMetare 2023-01-30 kl. 22:02.
Citera
2023-01-30, 22:15
Medlem
USA ska inte räknas bort. Gör iaf inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in