2023-01-30, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krupnik
Kanske inte i Östersjön. Men i Kattegatt och Skagerrak så käkar gråsälarna allt möjligt. Torsk, Makrill, spätta, Krabba, Kräfta, Hummer och så vidare. Så mina drömmar om att äta Hajfenssoppa och Späckhuggare i Fiskekyrkan är inte över än

Men det är tråkigt att Strömmingen är så överraskad i Östersjön, finns mycket fint marinliv där också. Norrmännen får ge fan i att odla så mycket lax och börja fiska kungskrabba istället som förvandlar botten på flera av deras fjordar till undervattensöknar.

Jag tror du har stora möjligheter att få äta hajfenssoppa och äta späckhuggare....men om vi vid Sundsvallskusten får hajar, rockor och bläckfiskar....det vore häftigt iofs.
Citera
2023-01-30, 21:43
Medlem
Krupniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Jag tror du har stora möjligheter att få äta hajfenssoppa och äta späckhuggare....men om vi vid Sundsvallskusten får hajar, rockor och bläckfiskar....det vore häftigt iofs.

Blir klurigt, många större hajar och rockor pallar inte riktigt av den låga temperaturen där uppe och gör dem det så gillar dem inte det bräcka vattnet.

En fisk däremot som gör det är Störar. Dem är väldigt utfiskade tyvärr men skulle man få tag i några och kasta ut dem i Indalsälven kanske det hade blivit något spännande? Och tänk, då behöver man inte köpa dyr störkaviar från Ryssland eller Spanien. Utan nu har Sverige egen Sundsvallskaviar
Citera
2023-01-30, 21:44
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Späckhuggare kommer väl till Norska vatten. Är det möjligt att de kommer till svenska?
Citera
2023-02-01, 20:46
Medlem
Krupniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Späckhuggare kommer väl till Norska vatten. Är det möjligt att de kommer till svenska?

https://www.gp.se/nyheter/storgöteborg/vännerna-filmade-en-flock-späckhuggare-utanför-öckerö-1.50619146
Citera
2023-02-01, 20:52
Medlem
[quote=Krupnik|83310055]Blir klurigt, många större hajar och rockor pallar inte riktigt av den låga temperaturen där uppe och gör dem det så gillar dem inte det bräcka vattnet.
/QUOTE]

Borde inte större hajar och tex valar va rätt ok med söt/saltvatten? Vet inte riktigt hur jag ska motivera det men känns som det
Citera
2023-02-01, 20:55
Medlem
Masingas avatar
Citat:
https://www.gp.se/nyheter/storgöteborg/vännerna-filmade-en-flock-späckhuggare-utanför-öckerö-1.50619146
Där ser man!
Citera
2023-02-01, 21:06
Medlem
Krupniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Borde inte större hajar och tex valar va rätt ok med söt/saltvatten? Vet inte riktigt hur jag ska motivera det men känns som det

Alltså problemet är att hitta en art som klarar av båda två. Tjurhajar t.ex som är ganska stora kan likt laxen simma mellan salt och sötvatten. Men den klarar bara av mer tropiska vattentyper typ persiska viken eller Karibien.

Sen har vi motsatta problemet, hajar som Brugd eller Håkäring klarar av den kalla temperaturen men dem är saltvattenfiskar.

Nu snackar vi förvisso om Östersjön som är bräckt alltså varkeneller riktigt. Och Torsken som annars är en havsfisk har ju lyckats implantera sig där. Så det borde väl inte vara helt omöjligt med någon annan ordinär havsfisk att göra detsamma.
Citera
2023-02-01, 21:14
Medlem
Citat:
Alltså problemet är att hitta en art som klarar av båda två. Tjurhajar t.ex som är ganska stora kan likt laxen simma mellan salt och sötvatten. Men den klarar bara av mer tropiska vattentyper typ persiska viken eller Karibien.

Sen har vi motsatta problemet, hajar som Brugd eller Håkäring klarar av den kalla temperaturen men dem är saltvattenfiskar.

Nu snackar vi förvisso om Östersjön som är bräckt alltså varkeneller riktigt. Och Torsken som annars är en havsfisk har ju lyckats implantera sig där. Så det borde väl inte vara helt omöjligt med någon annan ordinär havsfisk att göra detsamma.

Öringar tex lax verkar ju rätt bra på de där

Som ja förstått de är det förhållandet mellan salthalten i fisken och i vattnet som är de besvärliga. Vi klarar ju inte heller av att dricka saltvatten tex men andra däggdjur som valar verkar ju fixa de. Undrar om vi skulle kunna tränas till att kunna dricka saltvatten?
Citera
2023-02-05, 16:43
Medlem
Läste just EU:s lista över invasiva arter, som därmed kan riskera att etablera sig i Sverige. Bland fåglar var det Helig Ibis och sen var det väl Näsbjörn om jag inte minns fel.
Citera
2023-02-07, 00:06
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Läste just EU:s lista över invasiva arter, som därmed kan riskera att etablera sig i Sverige. Bland fåglar var det Helig Ibis och sen var det väl Näsbjörn om jag inte minns fel.
Intressant lista!
https://ec.europa.eu/environment/nature/invasivealien/list/index_en.htm

Jag tror vi kommer få killifisken Mummichog i östersjön.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mummichog

Chinese sleeper fisk finns redan i Finland och Litauen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_sleeper
Citera
2023-02-07, 00:52
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Vildhundar?
Om kaoset i det Svenska samhället fortsätter kan nog gatuhundar bli vanliga, som i Ryssland, och vissa av dem kan bilda vilda flockar runt våra städer och våra idag existerande illegala soptippar.
Citera
2023-02-07, 11:20
Medlem
Den där EU-listan verkar bli längre för varje år med hot angående invasiva arter. Fåglar, växter, fiskar, däggdjur....nu varnas det även för ormhuvudfisk såg jag. Huskråka, Helig Ibis, Näsbjörn, Grå ekorre....dock lär det dröja innan vithaj finns på den listan, nästan så att det är mer troligt med kajmaner på den listan innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in