2023-01-30, 15:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
Visa mobiler har ju en funktion där man trycker tre gånger på on/off knappen så går ett "hjälp mig" meddelande iväg till en anhörig.
Även, om T hade en smartklocka kopplad, finns en funktion att klockan känner av om bäraren faller i marken så skickar den ett sos-meddelande själv.
Kan det varit detta som hände 02:30?

Jag har en iPhone, och genom min hälsoapp har jag kopplat på den funktionen.

Antingen kan jag trycka på sidoknappen och volymknappen tre gånger eller hålla in dom samtidigt så kontaktas mina nödkontakter samt SOS. Min position visas också.

Men, vi har ju inte hört något om att SOS har blivit kontaktade, och funktionen tror jag man själv måste aktivera.
Citera
2023-01-30, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myggan62
I första programmet av Efterlyst den 22/10 säger Hasse Aro, Toves telefon har kopplats upp från lägenheten och på den hörs det bråk. Kan det ha varit 02.30?

- Kopplats upp från lägenheten
- Hörts bråk

Två helt nya uppgifter som jag tar med en extrem nypa salt tills vi kan få ta del av påstådda avsnitt av Efterlyst.

Vad gäller det eventuella samtalet 02:30:
Inledningsvis skrev Aftonbladet och Nyheter24 att Tove ringde sin pojkvän 02:30 och sa att hon var på väg hem. I början påstods att även Efterlyst gått ut med denna uppgift; men det har inte kunnat bekräftas. Nyheter24 och Aftonbladet har sedan tagit tillbaka uppgiften. Om det är pga att uppgiften var fel, eller för att polisen av utredningsskäl bett dem att avpublicera, det vet vi inte.
Citera
2023-01-30, 16:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Å."Det misstänkte vi omedelbart på måndag när jag kopplas in i ärendet."

Nej, det tror jag inte ett dugg på. Polisen misstänkte säkert det redan på söndagen, innan Rullman blev inkopplad.
Att tjejerna ljög, visade eg. bara att de var inblandade i försvinnandet. Varför skulle de bara inte ha kunna låst in T i ett ödetorp?

Något pekade åt mord. Vad?
Fynd i lgh? Vilka fynd kan direkt leda tankarna till mord? Stora mängder blod/blodiga mordredskap...?
Eller var det ändå något illavarslande som kom till As tfn 2.30?

Nu svarar Rullman på frågan om när misstanken om Tove kanske inte var vid liv kom. Det behöver inte betyda att man misstänkte mord vid ruta ett.

Nu behöver en jouråklagare ta ställning till att man gjorde husrannsakan på söndagen i JJs lägenhet, och som jag förstått det av Grevens sammanfattningar gjordes det flera stycken på söndagen, långt in på natten.

Från Grevens sammanfattning:
"- JJ kontaktas av polis. Ett flertal förhör hålls.
- JJ:s granne, som kör JJ till McD, förhörs av polis
- Polisen söker igenom JJ:s lägenhet under söndagseftermiddagen, till sent in på natten.
- Polisen fattar misstankar om att JJ ljuger eller undanhåller fakta. De besöker henne flera gånger för förhör.
"
Detta är alltså inte bara en husrannsakan för att leta efter en försvunnen person, då man bara går igenom lägenheten för att se om den försvunna personen är i lägenheten. Här handlar det om en gedigen husrannsakan, och det får man (än så länge, tack och lov) göra utan att det finns bevisning som ger misstanke om brott.

Jag vet att vid mordet på Lena, gav inte jouråklagaren tillåtlese till husrannsakan mer än att kolla om Lena var där. De fick ett meddelande att de genast måste lämna Stefans hus, trots att man hade hittat ett par blodiga shorts och att det såg väldigt konstigt ut, med massor av papper som var ihopskrynklat i hela källaren. Tyvärr, kan man säga idag, då den misstänkte hann förtöra en massa bevisning.

Det tyder på, tror jag, att man hade något som räckte för en gedigen husrannsakan från start. Och att t om grannen förhörs i ett så tidigt skede, betyder ju att man förstod att det inte handlade om något som lätt skulle lösa sig.

Kanske var det något 02:30 och något i JJs berättelse till anhöriga som inte stämde med annat som de fått uppgifter om av andra. Snap, cykel och kanske även något som de anhöriga fått höra när de letade runt efter Tove.
Citera
2023-01-30, 16:28
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-om-kvinnornas-forsta-forhor-det-har-stammer-inte

Rullman sade i intervjun att de inte hade något konkret som pekade på mord när tjejerna anhölls. Det var bara märkligt att någon försvunnit spårlöst utan någon form av tecken.
Hur ska man tolka det? Vad menar han med konkret tecken?
Om man ska gå på vad han sa, borde A inte fått något skumt meddelande som T medvetet skickade 2.30 och som polisen sedan agerade på.

Men... varför misstänkte de mord direkt och inte bara människorov?

Rullman förklarade varför tjejerna blev misstänkta:
-Någon försvinner inte spårlöst, bara så där.
-De var de sista som träffade T.
-Deras berättelse stämde inte med andra uppgifter. Han var övertygad om att de ljög om vad som hänt.
Nåväl, det kan göra dem misstänkta för människorov, men...inte mord.
Hur logiskt är det att direkt misstänka två fungerande medeklasstjejer, utan vare sig missbruksproblematik eller psykisk sjukdom, för mord utan att ha några indikationer, bara magkänsla?

Jag är helt övertygad om att något pekade på mord, även om den gode Rullman menade att de inte hade något konkret.
Var detta "icke-konkreta" en märklig ljudupptagning som A fick 2.30?
Ska det kanske bli hans äss i rockärmen?

Det konkreta kommer nog visa sig vara något som framkom kl 02:30. Sen kan det också vara så att pojkvännen och hennes vänner som hade henne på Snap, de kan ju ha varit eniga om att det var minst sagt märkligt att hennes sista kända plats på kartan var absolut avvikande. Varför skulle hon befinna sig vid rondellen när hon först var hos JJ och sen skulle hem?
Citera
2023-01-30, 16:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
- Kopplats upp från lägenheten
- Hörts bråk

Två helt nya uppgifter som jag tar med en extrem nypa salt tills vi kan få ta del av påstådda avsnitt av Efterlyst.

Vad gäller det eventuella samtalet 02:30:
Inledningsvis skrev Aftonbladet och Nyheter24 att Tove ringde sin pojkvän 02:30 och sa att hon var på väg hem. I början påstods att även Efterlyst gått ut med denna uppgift; men det har inte kunnat bekräftas. Nyheter24 och Aftonbladet har sedan tagit tillbaka uppgiften. Om det är pga att uppgiften var fel, eller för att polisen av utredningsskäl bett dem att avpublicera, det vet vi inte.

Jag vet också att Efterlyst vid något tillfälle varit slarviga med detaljerna. Minns inte riktigt vilket fall det var; om det var försvunna Lucas eller Lena, men det var sakfel som Aro drog i Efterlyst. Minns att jag reagaerde ganska negativt på det, då det är enormt viktigt att allt blir rätt vid en efterlysing.
Citera
2023-01-30, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ibland faller det ner som en bomb i mitt sinne, hur hemskt det måste ha känts för Toves anhöriga i den stunden när det börjar gå upp för dom att något hemskt måste ha hänt.

Jag som har en dotter i motsvarande ålder och lite i motsvarande förållanden, vet ju hur vi skulle få paik om hon inte hade kommit hem när man vaknar.

Vi brukar snacka lite innan hon går ut, så man vet ju med vilka hon är med och om hon ska sova över hos någon kompis. Att hon sätter på platsdelning eller hör av sig om planerna ändras.

I Vetlanda handlar det om korta avstånd, finns inte så mycket anledning till att sova över hos någon om man inte har planerat något särskilt.

Många känner varandra, och många har varit på Nöjet.

Någon av Toves anhöriga kanske vet varför Tove gick till Nöjet? Att inte barchefen känner igen Tove, signalerar om att hon inte är stamgäst där. Iaf ite vid baren, men troligen inte på Nöjet alls?

Kanske upprinnelsen till att Tove ens gck dit, är ytterligare en varningssignal som oroat anföriga/A?

Att vakna upp ensam för att därefter ringa T och nås av en avstängd mobil, får nog pulsen att gå upp. För att sen få reda på att hon varit i bråk på Nöjet och följt med tjejerna hem och därefter är spårlöst försvunnen. Att cykeln hittas på ett konstigt ställe och att hon ev varit synlig på snaptkartan på en udda plats mitt i natten gör ju inte saken bättre.

Om nu inte polisen meddelade anhöriga innan, kunde dom läsa i media att T s mobil åkte med J till McD och att dom misstänktas historier inte gick ihop. Där var nog mardrömmen ett faktum. Fruktansvärt givetvis!

T var troligen ingen stammis på Nöjet eller någon annan krog heller för den delen. Till skillnad från J och M verkar hon inte varit nån partypingla. Därför tror jag inte hon gick till Nöjet för att festa, utan för att konfrontera nån eller lösa en konflikt.
Citera
2023-01-30, 16:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Att vakna upp ensam för att därefter ringa T och nås av en avstängd mobil, får nog pulsen att gå upp. För att sen få reda på att hon varit i bråk på Nöjet och följt med tjejerna hem och därefter är spårlöst försvunnen. Att cykeln hittas på ett konstigt ställe och att hon ev varit synlig på snaptkartan på en udda plats mitt i natten gör ju inte saken bättre.

Om nu inte polisen meddelade anhöriga innan, kunde dom läsa i media att T s mobil åkte med J till McD och att dom misstänktas historier inte gick ihop. Där var nog mardrömmen ett faktum. Fruktansvärt givetvis!

T var troligen ingen stammis på Nöjet eller någon annan krog heller för den delen. Till skillnad från J och M verkar hon inte varit nån partypingla. Därför tror jag inte hon gick till Nöjet för att festa, utan för att konfrontera nån eller lösa en konflikt.

Nu ska man inte läsa orden "ordagrant" i kvällspressen, men de här orden fastnade ändå lite i mitt minne:
"Tove ska ha observerats inne på restaurangen vid tolvtiden på natten. Omkring kvart över tolv pratade hon med barchefen Linus."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Knnego/traffade-tove-21-natten-da-hon-forsvann

Har Tove inte kommit förrän vid tolvtiden till Nöjet?
Varför ens skriva den första meningen om det inte ligger något bakom det? Det hade annars räckt att skriva: "Omkring kvart över tolv pratade hon med barchefen Linus."

Sedan sitter alltså Tove tio minuter med barchefen, som hon inte ens känner...

Det ekar lite tomt där... låter inte som att tove är där med sitt gäng eller ens med en kompis, utom hon väntar ängsligt på den yngre tjejen som hon frågar flera gånger efter...
Citera
2023-01-30, 16:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Det konkreta kommer nog visa sig vara något som framkom kl 02:30. Sen kan det också vara så att pojkvännen och hennes vänner som hade henne på Snap, de kan ju ha varit eniga om att det var minst sagt märkligt att hennes sista kända plats på kartan var absolut avvikande. Varför skulle hon befinna sig vid rondellen när hon först var hos JJ och sen skulle hem?

Ja, och Tove som inte svarar, trots säkert massor av meddelanden och försök att ringa.
Kanske även JJ hade hunnit berätta sin version till några vänner, som sedan inte verkade stämma med annat.

Jag vet inte, men undrar om jag inte skulle ringt på grannarnas dörrar när jag fått höra att det var hos JJ Tove varit och det hade varit bråk innan på Nöjet.

Jag vet att när jag blivit orolig för något på riktigt, då klickar något in som man inte vanligtvis har. Man gör vad som helst för att få svar och reda ut vad som hänt, och man bryr sig inte om att man stör eller verkar konstig förälder.
Senast redigerad av notknapparen 2023-01-30 kl. 16:54.
Citera
2023-01-30, 17:09
Medlem
Citat:
Nu ska man inte läsa orden "ordagrant" i kvällspressen, men de här orden fastnade ändå lite i mitt minne:
"Tove ska ha observerats inne på restaurangen vid tolvtiden på natten. Omkring kvart över tolv pratade hon med barchefen Linus."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Knnego/traffade-tove-21-natten-da-hon-forsvann

Har Tove inte kommit förrän vid tolvtiden till Nöjet?
Varför ens skriva den första meningen om det inte ligger något bakom det? Det hade annars räckt att skriva: "Omkring kvart över tolv pratade hon med barchefen Linus."

Sedan sitter alltså Tove tio minuter med barchefen, som hon inte ens känner...

Det ekar lite tomt där... låter inte som att tove är där med sitt gäng eller ens med en kompis, utom hon väntar ängsligt på den yngre tjejen som hon frågar flera gånger efter...

Måste tjata samma visa igen: Jag tror att den TT letade efter var MH. När hon slutligen fann henne på Nöjet så följde TT med henne och JJ hem till JJ. Mycket troligt att TT trodde hon kunde lösa problemet, vad det nu var, om hon följde med hem till JJ.

Det har skrivits i tråden att JJ hade norpat TTs mobil och att TT följde med hem till JJ för att få tillbaks mobilen men hamnade i stället i en dödsfälla.

Om det var planerat att skada TT eller ej, det vet man inte ännu (tror jag). Men det skulle inte förvåna mig.

Som JJ har beskrivits som person av de som känner henne vittnar om att hon har en hatisk och långsint attityd till såna som inte gör som hon säger. Ett exempel, som iofs är obekräftat, är den brända dörren hos exet.

Ska bli intressant att se vart detta landar i.
Citera
2023-01-30, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Var Tove moralpolis?
Johanna var missbelåten besviken sur kanske hade känslor kvar för senaste exet kompisen till A. Johanna var otrogen och Tove fick vetskap om det och berätta för J pojkvän om det, därför tog det slut.
Det kan man faktiskt bli riktigt sur för.
Pojkvännen har ju intervjuats så vem han är kan ju inte vara någon hemlighet men hans namn har aldrig nämnts här?

Det fetade: Tror också att Tove var lite moralpolis och JJ klarade inte av det.
Citera
2023-01-30, 17:21
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ja, och Tove som inte svarar, trots säkert massor av meddelanden och försök att ringa.
Kanske även JJ hade hunnit berätta sin version till några vänner, som sedan inte verkade stämma med annat.

Jag vet inte, men undrar om jag inte skulle ringt på grannarnas dörrar när jag fått höra att det var hos JJ Tove varit och det hade varit bråk innan på Nöjet.

Jag vet att när jag blivit orolig för något på riktigt, då klickar något in som man inte vanligtvis har. Man gör vad som helst för att få svar och reda ut vad som hänt, och man bryr sig inte om att man stör eller verkar konstig förälder.

Grannen har själv sagt in en intervju att han har kopplingar till Toves (eller hennes pojkväns?) familj (han var väl kompis till en kusin har jag för mig) och de hade varit i hans lägenhet och pratat med honom och ville se och höra för sig själva vad han upplevt den natten.
Citera
2023-01-30, 17:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Grannen har själv sagt in en intervju att han har kopplingar till Toves (eller hennes pojkväns?) familj (han var väl kompis till en kusin har jag för mig) och de hade varit i hans lägenhet och pratat med honom och ville se och höra för sig själva vad han upplevt den natten.

Oj, det har helt gått mig förbi!

Men det förklarar ju en hel del, dvs om det nu är den granne som vi läst/hört berätta om dunsarna, skjutsen till Donken osv!

Då är det ju inte bara dunsarna som sticker ut enormt, utan även att en cykel med cykelkorg som JJ påstår någon har glömt står kvar och skulle kunna vara Toves då.

Och den cykeln står nu inte kvar där... och Toes cykel kanske anhöriga (?) hittar vid Gränsgtan?

Tänker att om Tove lånat cykeln av sin pappa, kanske den även stått hos pappan när hon började cykla till Nöjet. Kanske han vet då att hon hade den där påsen med sig?
Senast redigerad av notknapparen 2023-01-30 kl. 17:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in