Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Å."Det misstänkte vi omedelbart på måndag när jag kopplas in i ärendet."
Nej, det tror jag inte ett dugg på. Polisen misstänkte säkert det redan på söndagen, innan Rullman blev inkopplad.
Att tjejerna ljög, visade eg. bara att de var inblandade i försvinnandet. Varför skulle de bara inte ha kunna låst in T i ett ödetorp?
Något pekade åt mord. Vad?
Fynd i lgh? Vilka fynd kan direkt leda tankarna till mord? Stora mängder blod/blodiga mordredskap...?
Eller var det ändå något illavarslande som kom till As tfn 2.30?
Nu svarar Rullman på frågan om när misstanken om Tove kanske inte var vid liv kom. Det behöver inte betyda att man misstänkte mord vid ruta ett.
Nu behöver en jouråklagare ta ställning till att man gjorde husrannsakan på söndagen i JJs lägenhet, och som jag förstått det av Grevens sammanfattningar gjordes det flera stycken på söndagen, långt in på natten.
Från Grevens sammanfattning:
"- JJ kontaktas av polis. Ett flertal förhör hålls.
- JJ:s granne, som kör JJ till McD, förhörs av polis
- Polisen söker igenom JJ:s lägenhet under söndagseftermiddagen, till sent in på natten.
- Polisen fattar misstankar om att JJ ljuger eller undanhåller fakta. De besöker henne flera gånger för förhör."
Detta är alltså inte bara en husrannsakan för att leta efter en försvunnen person, då man bara går igenom lägenheten för att se om den försvunna personen är i lägenheten. Här handlar det om en gedigen husrannsakan, och det får man (än så länge, tack och lov) göra utan att det finns bevisning som ger misstanke om brott.
Jag vet att vid mordet på Lena, gav inte jouråklagaren tillåtlese till husrannsakan mer än att kolla om Lena var där. De fick ett meddelande att de genast måste lämna Stefans hus, trots att man hade hittat ett par blodiga shorts och att det såg väldigt konstigt ut, med massor av papper som var ihopskrynklat i hela källaren. Tyvärr, kan man säga idag, då den misstänkte hann förtöra en massa bevisning.
Det tyder på, tror jag, att man hade något som räckte för en gedigen husrannsakan från start. Och att t om grannen förhörs i ett så tidigt skede, betyder ju att man förstod att det inte handlade om något som lätt skulle lösa sig.
Kanske var det något 02:30 och något i JJs berättelse till anhöriga som inte stämde med annat som de fått uppgifter om av andra. Snap, cykel och kanske även något som de anhöriga fått höra när de letade runt efter Tove.