Citat:
Ursprungligen postat av
KronoKlantar
God kväll!
I höstas vann jag budgivning på ett hus som såldes på exekutiv auktion. När jag skulle erlägga handpenning på 10% var deras kortläsare ej uppkopplad mot nätet, och auktionen gick om då handpenningen ej kunde erläggas. Vid nästa omgång vann en annan budgivare (på annan ort). Försäljningen överklagades till tingsrätten där den vann laga kraft, och försäljningen hävdes.
Ny auktion några månader senare, som jag vann även denna gång, dock till ett betydligt högre pris.
Jag undrar om jag kan kräva kronofogden på mellanskillnaden? Jag vann ju auktionen vid första tillfället och anser att kronofogden brustit grovt i sin myndighetsutövning.
På kronofogdens hemsida kan man läsa ” Om du har lidit skada på grund av att vi handlagt ditt ärende felaktigt kan du begära skadestånd hos JK.”
Vad tror ni? Är det någon idé att söka skadestånd?
Ja visst, jag tycker det är alldeles uppenbart att fogden har orsakat dig denna ekonomiska skada. Det är ett mycket märkligt agerande från dem, faktiskt.
De har ju mycket klara regler kring hur betalning kan och ska gå till och det är då deras ansvar att se till att de kan tillhandahålla de betalningsmetoder som de också annonserat. Om de å sin sida inte uppfyller de krav de själva ställt upp, så ska det inte åsamka dig någon skada.
Jag utgår ifrån att det överklagande i tingsrätten som hävde den andra försäljningen grundade sig på den första försäljningen och fogdens oförmåga att tillhandahålla annonserad betalningsmetod. Så redan där finns en tydlig fingervisning om att du hade rätt till köpet från början, och därmed också till det första priset.
Det jag finner lite märkligt är att tingsrätten inte också slagit fast att du är den rättmätiga köparen utifrån den första auktionen, och jag misstänker därför att det kan finnas någon annan orsak till den domen.
Å andra sidan kan man alltid fundera över, just när det gäller fastighetsaffärer, om fogden kan skita helt i "vad som helst", så länge ett skriftligt köpeavtal enligt JB inte upprättats. Men å tredje sidan tänker jag att ett sådant avtal upprättats i samband med att handpenningen skulle betalas och man brukar ju då signera det avtalet innan man gör själva transaktionen.
Så nu blir jag lite nyfiken. Krävde fogden att du skulle erlägga handpenning helt utan att något köpeavtal ingåtts och undertecknats?
Ja, det här kan ju bli lite intressant. Risken finns att JB's regler tar prioritet och inget köp anses ha gjorts om inte köpeavtalet undertecknats, några löften om köp eller muntliga avtal gäller inte vid fastighetsaffärer.
Så jag får nog till sist ändå luta åt att risken är att fogden har blåst dig. Sedan så kan man fundera över om fogden hade någon form av skyldighet att erbjuda dig alternativa betalningsmetoder, och om de gjorde det eller inte, osv.
Ja, det finns nog en hel del här som man kan argumentera för och emot, helt beroende på hur det hela har gått till.
Ge oss lite mer kött på benen!