2023-01-29, 21:46
Medlem
God kväll!

I höstas vann jag budgivning på ett hus som såldes på exekutiv auktion. När jag skulle erlägga handpenning på 10% var deras kortläsare ej uppkopplad mot nätet, och auktionen gick om då handpenningen ej kunde erläggas. Vid nästa omgång vann en annan budgivare (på annan ort). Försäljningen överklagades till tingsrätten där den vann laga kraft, och försäljningen hävdes.

Ny auktion några månader senare, som jag vann även denna gång, dock till ett betydligt högre pris.

Jag undrar om jag kan kräva kronofogden på mellanskillnaden? Jag vann ju auktionen vid första tillfället och anser att kronofogden brustit grovt i sin myndighetsutövning.

På kronofogdens hemsida kan man läsa ” Om du har lidit skada på grund av att vi handlagt ditt ärende felaktigt kan du begära skadestånd hos JK.”

Vad tror ni? Är det någon idé att söka skadestånd?
Senast redigerad av KronoKlantar 2023-01-29 kl. 21:56.
Citera
2023-01-29, 21:54
Medlem
Vad är det för skada du lidit? Du hann väl knappast inrätta dig mellan auktionsvinsten och att kortläsaren inte fungerade?
Citera
2023-01-29, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är det för skada du lidit? Du hann väl knappast inrätta dig mellan auktionsvinsten och att kortläsaren inte fungerade?
Ekonomisk skada då huset blev dyrare än vad det skulle bli.
Citera
2023-01-29, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KronoKlantar

Samma sak hade ju hänt om de som budade på den tredje auktionen varit någon mer på den första och lagt högre bud.
Citera
2023-01-29, 22:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Grymt. Jag skulle absolut försöka att överklaga eller liknande. Men kanske du skulle gjort det redan vid första köpet som inte gick igenom.
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Du kan alltid försöka pressa kronofogden, den värsta tjuven i Sverige, på skadestånd. Kommer dock att bli svårt då dessa löss har ruinerat mången medborgares liv och kommit undan.
Skjut inte budbäraren. Fogden ser till att den som ska ha betalt får betalt. Det är inte dom som avgör tvister.
Citera
2023-01-29, 22:22
Medlem
Citat:
Nej du har inte lidit någon ekonomisk skada. Du har själv, på helt frivillig basis lagt bud på ett hus. Hade du inte lagt något bud på den senaste auktionen hade du sluppit detta. Du har alltså själv försatt dig i den här situationen
Citera
2023-01-29, 22:25
Medlem
Citat:
Samma sak hade ju hänt om de som budade på den tredje auktionen varit någon mer på den första och lagt högre bud.
Jag vann ju de facto auktionen vid första tillfället men nekades att köpa då kronofogdens utrustning inte fungerade. Alltså hade deras kortläsare fungerat hade jag fått köpa fastigheten. Förstår du?
Jag ska inte behöva lastas för att de inte har koll på sina grejer.
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Grymt. Jag skulle absolut försöka att överklaga eller liknande. Men kanske du skulle gjort det redan vid första köpet som inte gick igenom.
Jag överklagade första tillfället och vann i tingsrätten. Jag skulle nog överklagat tingsrättens beslut också om att enbart häva köpet, men jag vet inte vad praxis säger i såna här situationer?
Citera
2023-01-29, 22:28
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag överklagade första tillfället och vann i tingsrätten. Jag skulle nog överklagat tingsrättens beslut också om att enbart häva köpet, men jag vet inte vad praxis säger i såna här situationer?
Hade du inte när kortläsaren inte fungerade, kunnat föra över pengar till fogdens konto via din bank?
Citera
2023-01-29, 22:29
Medlem
Citat:
Jag vann ju de facto auktionen vid första tillfället men nekades att köpa då kronofogdens utrustning inte fungerade. Alltså hade deras kortläsare fungerat hade jag fått köpa fastigheten. Förstår du?
Jag ska inte behöva lastas för att de inte har koll på sina grejer.

Det är det jag menar, du ku de haft otur och det var någon på auktionen som lade högre bud men nu hade du istället otur och kortmaskinen fungerade inte. Inte i något av fallen har du lidit skada.
Citera
2023-01-29, 22:30
Medlem
Citat:
Hade du inte när kortläsaren inte fungerade kunnat föra över pengar till fogdens konto via din bank?
Nej, betalningen skulle erläggas omgående. Det gick inte ens att swisha, bara kortköp var tillgängligt.
Citera
2023-01-29, 22:33
Medlem
Citat:
Det är det jag menar, du ku de haft otur och det var någon på auktionen som lade högre bud men nu hade du istället otur och kortmaskinen fungerade inte. Inte i något av fallen har du lidit skada.
Sluta posthora i min tråd när du uppenbarligen saknar juridiska kunskaper. Vill inte ha massa gissningar.
Citera
2023-01-29, 22:33
Medlem
Citat:
Hade du inte när kortläsaren inte fungerade, kunnat föra över pengar till fogdens konto via din bank?

Nej, Kronofogden har en strikt procedur hur auktionena går till:
https://auktionstorget.kronofogden.se/Hurdukoperfastighet.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här