2023-01-29, 19:31
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Media i väst är inte centralt styrd. Därför så kan du se alla möjliga åsikter och propaganda för olika saker. I Ryssland finns bara en åsikt. All media trycker ut samma budskap.

En website som Flashback skulle inte vara tillåten i Ryssland. Folks som argumenterar mot regiments linje fängslas. Att du ens kan vädra din propaganda här demonstrerar hur fel du har.

Det är ju det som jag skriver. Det är det som det innebär att vara självreglerande (tack Saruman), det är motsatsen till centralstyrd. Men opinionen leds även här. Tusentals personer i väst arbetar med sånt. Men de arbetar inte genom att förbjuda, utom i extrema fall.

Min poäng är på intet sätt att det ryska systemet är bättre att leva i, utan att man ska vara beredd på att det finns mekanismer även här.
Citera
2023-01-29, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Låt oss säga att du har två barn. Vi bråkar och jag tar dina två barn. Ska vi då förhandla och så får du tillbaka ett barn och jag behåller det andra. Eller är det kanske rimligt att jag lämnar tillbaka bägge dina barn? Det finns liksom inget att förhandla om eller överlåta.

Ryssland ska givetvis lämna Ukraina. Helt och hållet. Så är kriget över.

Du har två barn, varav det ena är adopterat genom bedrägeri. Adoptivbarnet utsattes i åtta år för misshandel av adoptivföräldrarna. Den biologiska mamman kommer och hämtar barnet.

Efter Sovjetunionens sammanbrott vaknade 12 miljoner ryssar en dag upp i ett annat land som heter Ukraina. Efter kuppen 2014 gick russofobin i Ukraina överstyr. Nu kommer dessa ryssar att återvända hem till moder Ryssland tillsammans med sina historiska ryska territorier.
Citera
2023-01-29, 19:39
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Enligt ISW är VDV placerade i Bakhmut och Wagner har till stora delar byts ut där.
https://www.understandingwar.org/backgrounder/ukraine-conflict-updates

Denna amerikan som jag brukar kolla på ibland har en intressant teori om att offensiven i Bakhmut är den "stora" och "enda" offensiven vi får se från Ryssland.
https://www.youtube.com/watch?v=Cm_uPArRFhA
Tack. Det var intressant.
Citera
2023-01-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Nej, ryssland borde tvingas lämna tillbaka den mark dom stulit. Från Finland. Ukraina. Tyskland. Etc.
Så Sverige borde få tillbaka Finland och stora delar av Europa.
Usa ger tillbaka landet till Indianerna?
Den skulle bli stor nyordning i Europa där alla små kungariken skall ges till arvingarna till kungahuset.
Det du tappat har du tappat och Ukraina får aldrig tillbaka Krim och sen hur det går med resten av Ukraina får tiden utvisa.
Citera
2023-01-29, 19:40
Medlem
https://youtu.be/K4xqY-3ODKY
Alex ger bra översikt av läget i Ukraina och saker som inverkar på kriget.
Citera
2023-01-29, 19:42
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Du har två barn, varav det ena är adopterat genom bedrägeri. Adoptivbarnet utsattes i åtta år för misshandel av adoptivföräldrarna. Den biologiska mamman kommer och hämtar barnet.

Efter Sovjetunionens sammanbrott vaknade 12 miljoner ryssar en dag upp i ett annat land som heter Ukraina. Efter kuppen 2014 gick russofobin i Ukraina överstyr. Nu kommer dessa ryssar att återvända hem till moder Ryssland tillsammans med sina historiska ryska territorier.
Hur kommer det sig att det aldrig visats några bevis för denna statsfinansierade terror, folkmord och mobbning som försiggått i alla år i Ukraina mot ryssar?

Aldrig har det presenterats någonting som styrker ert påhitt. Att några ryssar påstår någonting betyder ingenting, ingen tror på en ryss längre. Videobevis är vad som behövs, men av någon märklig anledning har det aldrig presenterats något.. Hur kommer det sig?
Citera
2023-01-29, 19:46
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Hur kommer det sig att det aldrig visats några bevis för denna statsfinansierade terror, folkmord och mobbning som försiggått i alla år i Ukraina mot ryssar?

Aldrig har det presenterats någonting som styrker ert påhitt. Att några ryssar påstår någonting betyder ingenting, ingen tror på en ryss längre. Videobevis är vad som behövs, men av någon märklig anledning har det aldrig presenterats något.. Hur kommer det sig?

Kan du utveckla? Vad skulle du erkänna som ett videobevis? Vilka egenskaper skulle diskvalificera det? Kom gärna med ett exempel på vad du skulle tycka var ett bevis.
Citera
2023-01-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är ju det som jag skriver. Det är det som det innebär att vara självreglerande (tack Saruman), det är motsatsen till centralstyrd. Men opinionen leds även här. Tusentals personer i väst arbetar med sånt. Men de arbetar inte genom att förbjuda, utom i extrema fall.

Min poäng är på intet sätt att det ryska systemet är bättre att leva i, utan att man ska vara beredd på att det finns mekanismer även här.

Här kan du dock skriva vad du vill utan att bli straffad. Som du säkert känner till så är det inte möjligt i diktaturer eller semidiktaturer.

Jag bor i Sverige och jag har inga problem med att läsa t.ex. RT.
Läser du regelbundet RT?
Om så är fallet- och att du har möjlighet att ta av skygglapparna- så kan du ju se att det inte har publicerats en enda sanning.
Bakhmut är ett bra exempel där RT gång på gång hävdat att de har tagit över samhället.
Citera
2023-01-29, 19:52
Medlem
Ken Drydens avatar
Vad har hänt runt Bakhmut idag?

Från norr till söder har följande skett:

1) Gårdagens Wagnerangrepp mot ukrainska ställningar vid Krasna Hora, norr om Bakhmut, slogs ju tillbaka, men förnyade angrepp skedde idag. Förmodligen utan resultat. Ukrainskt artilleri lyckades HIMARSa ryskt luftvärn under dagen och kunde därför utföra fyra attacker med stridsflyg för att understödja försvaret.

2) Precis som igår skedde ett antal framstötar mot Bakhmuts östra förorter. Dessa slogs tillbaka.

3) Nya framstötar företogs mot Ivanivska, sydväst om Bakhmut - precis som igår. Denna lilla tätort, som ligger vid huvudvägen H32 västerut, kan vara nyckeln till om Bakhmut kan hållas. Under dagen gjorde ukrainska förband en räd långt in på ryskkontrollerat område vid Andriivka. Ryssarnas angrepp mot Ivanivska försörjs via leden Andriivka-Myika Pond-Klisjiivka. Genom att överraskande slå till mot ryssarnas "operationsbas" ser det ut som om angreppen mot Ivanivska har kommit av sig idag.

Nya tag (snarlika dagens) kommer nog tas imorgon.
Citera
2023-01-29, 19:57
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Här kan du dock skriva vad du vill utan att bli straffad. Som du säkert känner till så är det inte möjligt i diktaturer eller semidiktaturer.

Jag bor i Sverige och jag har inga problem med att läsa t.ex. RT.
Läser du regelbundet RT?
Om så är fallet- och att du har möjlighet att ta av skygglapparna- så kan du ju se att det inte har publicerats en enda sanning.
Bakhmut är ett bra exempel där RT gång på gång hävdat att de har tagit över samhället.

Jag läser sällan RT. Jag var blockad från den flera månader, men jag bor inte i Sverige. Mycket möjligt du har rätt. Där finns säkert snart intressanta komparativa studier att ta del av från universtiet.
Citera
2023-01-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory

Förmodligen för att det inte finns något, både OSCE har letat och Ryssland har framfört att de har "bevis", men som de inte presenterar för FN.

några väldigt billiga och dåliga "falseflags" har de ju skickat sina rysstroll att "rapportera" kring, men jag tror att alla ryska soldater och det stora antalet "vittnen" (tex Putin, Girkin, Prigozhin mfl) om rysk militär, rysk militärt stöd, ryska FSB agenter, Ryska Wagner osv som mördat, våldtagit och lemlästat ukrainare i donbass sedan 2014 mer gör det till ett spel för de efterblivna och alkohlskaded vatniksen att roa sig med.
Citera
2023-01-29, 20:06
Medlem
Om du verkligen vill förstå situationen i Donbas och hur inbördeskriget i Ukraina började - titta på den här dokumentären. Den filmades 2016 av bulgarisk tv. Inkluderar engelska undertexter.

https://www.youtube.com/watch?v=CxIARKyYEbE&t=131s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in