2023-01-29, 13:03
Medlem
Reimers avatar
Uppdatering av Kenneth Gregg, bekymmersamt vid Vuhledar bland annat.

Citat:
29.01.2023 uppdatering. Efter att jag kritiserat FB för 2 dagar sedan blev jag blockerad i 48 timmar för spridande av hat, som motiveringen lydde. Dessutom påstod de att de gått igenom mina uppdateringar och att de flesta innehåller spridande av hat. Hur deras minimala h.j.ä.r.n.o.r. har hittat det i mina frontrapporteringar är för mig en gåta.
Dagens uppdatering blir en normal uppdatering, men från imorgon blir nog andra kanaler mera relevanta (telegram, instagram) eftersom jag åker till Bakhmut och närliggande byar med en finsk journalist från MTV 3. Jag kommer troligtvis att publisera videon med mycket känsliga innehåll som direkt skulle banna mig från FB. Låt oss gå till fronterna.

Läget i Vuhledar är MYCKET bekymmersamt. Den lede fi har koncentrerat stora styrkor till området. Våra pojkar spottar deras positioner och rapporterar koordinaterna men vi har inget att skjuta med!!
Vi avvärjer deras anfall med automatgevär, sinkon, handgranater och fighting spirit.
Även vid Pisky har den lede fi förstärkt och menar säkert ett anfall mot Avdiivka, även här börjar situationen bli allvarlig. Det är för tillfället inte så ljust i dessa områden som de officiella källorna inom militären uppger.

Attacken mot Stupochky har vi stannat upp vid skogsområdet, som jag förutspådde före jag hamnade i FB blockad.
Bahkmut och Krasna Hora håller ställningarna, just nu är det mer av en artilleriduell med många sårade på båda sidorna och mindre avlidna.

Uppe vid Kreminnaområden har orcerna förstärkt riktigt ordentligt och attackerat med viss framgång, situationen är dock virrig för tillfället.

Under min resa nu till östfronten kommer jag att ha mera korrekta uppgifter som jag kan förmedla så stay on line.
Citera
2023-01-29, 13:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Då kan västra ukrainarna flytta till EU istället?

Varför? De bor ju redan i ett Ukraina som vill bli EU-medlemsstat. Win win
Citera
2023-01-29, 13:07
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Uppdatering av Kenneth Gregg, bekymmersamt vid Vuhledar bland annat.

Intressant läge där. Jag tittade lite på proryska kanaler igår (MS) och jag tycker det låter som att ryssarna kommer misslyckas ta Vuhledar på kort sikt. De är också pessimistiska.
Citera
2023-01-29, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Det är inte fantasier utan verklighet. Östra delar inte samma uppfattning som väst och vill inte va med på samma resa. Släpp Nato-scriptet.

Du menar så som Tjetjenien inte vill inte vara en del av Ryssland?
Citera
2023-01-29, 13:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det enskilt troligaste scenariet (med nuvarande trend) tror jag är att vi kommer till en punkt där läget blir kritiskt, och så säger Ryssland: "Nu gör vi vad som är bäst för världsfreden, vi drar oss tillbaka till gräns X, och räddar världen från oansvariga Nato".

Så blir den intressanta frågan hur långt Nato är beredd att syna ryssen, och hur aggressiv ryssen vågar vara. Om ryssen sätter gränsen för långt fram, så minskar de drastiskt sitt "hotelsekapital". Ett farligt läge är t ex om de sätter gränsen vid 2021 års gräns. Synar väst det "hotet"?

Outlierscenariet är att ryssen säger: "OK, nu har ni skickat så mycket vapen att vår egen 1991-gräns är hotad. Vi kan inte försvara oss mot denna konventionella styrka. Dra tillbaka den, eller vi grillar den."

Det är väst som har initiativet. Väst kan välja att snabbt komma till "beslutspunkten", eller dra ut på det i lång tid genom att skicka "lagom mycket" vapen.

Spännande tider vi lever i.

Nej, kamrat, bollen är och förblir hos ryssjävlarna. Kriget upphör när de retirerar tillbaks till sitt eget ruttna land.
Citera
2023-01-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det enskilt troligaste scenariet (med nuvarande trend) tror jag är att vi kommer till en punkt där läget blir kritiskt, och så säger Ryssland: "Nu gör vi vad som är bäst för världsfreden, vi drar oss tillbaka till gräns X, och räddar världen från oansvariga Nato".

Det där var nog det mest komiska jag läst i hela tråden. Vilka droger går du på?
Citera
2023-01-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du tror att Zelensky är kokain- (’coke’…) påverkad för att en ’Eli Alkash’ med 600 följare skriver det på Youtube? Tror du på vad än folk säger till dig?

Vad har du för erfarenhet av att bedöma drogpåverkan? Träffar du ofta människor som tagit kokain t ex?

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Den där videon är inspelad och uppladdad precis vid krigets början (verkar vara inspelad 3 mars, din video är uppladdad 4 mars).

Videon visar en trött Zelensky som sovit väldigt lite/dåligt. Den ryska invasionen hade just startat och det är ganska naturligt att man som landets ledare inte kan sova i normal utsträckning när man blir attackerad av en stormakt som Ryssland.

Aftonbladet har en artikel 3 mars med samma video:

Vad du sysslar med är att sprida rysk propaganda.
Inte var det rysk propaganda utan Zelensky stod själv för innehållet.
Citera
2023-01-29, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Ca 5.5000 döda. Förmodligen inte så många civila. Ja jag visste allt det andra utom HIMARS raketen. Så ca 1 miljon döda (många civila) är mycket. Typiskt Ryssland, borde räknas som folkmord.
I bara Afganistan har 176 000 människor dödats, 46 319 civila, 69 095 stridande. Enligt Uppsala Conflict Data Program har 212 191 människor dödats. Lägg nu till alla andra krig USA lekt med som i Korea, Vietnam, Somalia, Irak, Libyen, Syrien etc.

Civilian casualties in the war in Afghanistan (2001–2021)
https://en.wikipedia.org/wiki/Civilian_casualties_in_the_war_in_Afghanistan_(200 1%E2%80%932021)

En intressant detalj är förhållandet mellan stridande och civila och det ser vi inte i Rysslands krig mot Ukraina nu där ryssarna går ganska försiktigt fram och skonar civila så mycket som möjligt.

Vad det gäller HIMAS-attacken mot sjukhuset i Pervomaysk, Lugansk.

Russia Blames Ukraine And US For Donbas Hospital Attack That Claimed 14 Lives
https://www.republicworld.com/world-news/russia-ukraine-crisis/russia-blames-ukraine-and-us-for-donbas-hospital-attack-that-claimed-14-lives-articleshow.html

Russian Diplomat: US Complicit in Ukrainian HIMARS Attack on Donbass Hospital That Killed 14 People
https://sputniknews.com/20230128/russian-diplomat-us-complicit-in-ukrainian-himars-attack-on-donbass-hospital-that-killed-14-people-1 106792215.html

The Ukrainians carried out a strike from the Himars MLRS on a hospital in Pervomaysk, Lugansk region
https://www.youtube.com/watch?v=3NLSv4KvbXE

Vardagsmat för folket i staden Donestk. Det är så här vapen från väst riskeras att användas. Kiev-regimen vill plåga och straffa folket i dessa nya ryska regioner och värre blir det säkert då Ukraina förlorar mer och mer. Samma förlopp som i Tyskland i slutet på andra världskriget och det är ju samma typ av råskinn så det är inte konstigt.
Citera
2023-01-29, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Tja, lite rätt kan Du få den här gången. Ryssland har 1.000.000 aids smittade, Ukrainas enligt ditt inlägg stämmer.
Tyvärr har det tom ökat något med alla ryska soldater och interner som ryssen skickat in och som nu ligger och förblöder samt sprider det på andra sätt.
Tack för att Du tog upp ytterligare en sak vi kan hålla ryssen ansvarig för...
tyvärr för din sak så var siffrorna densamma före 2022.
Citera
2023-01-29, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Det får du nog ge en källa på!

Alla undersökningar jag läst så är det Ryssland som har de högsta antalet hiv-smittade!
Ja, och Gotland har också mindre än Ryssland.
Har du gått i nån skola överhuvudtaget.
Citera
2023-01-29, 13:26
Medlem
Mindbusinesss avatar
Undrar om Tyskarna verkligen skulle klara ett krig. Verkar inte så av detta reportage från DW. Illa.
https://fb.watch/im7NDwFpWC/
Citera
2023-01-29, 13:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Inte var det rysk propaganda utan Zelensky stod själv för innehållet.

Hur vet du att Zelensky är kokainpåverkad i det klippet?

Ser du ofta sådana personer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in