Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jo, förstår vad du menar. Jag tycker inte riktigt vi har passerat punkten, men visst är vi inne i zonen. Jag skulle säga att vi passerar punkten om en av dessa faller: Severodonetsk, Melitopol, Luhansk, (eller den smala punkten "in i Krim" om Ukraina skulle börja med Krim). Om ryssarna inte börjar skramla med kärnvapnen där, så sjunker risken för kärnvapenkrig något.
Nej.
Det finns inget som pekar på att ryssland har eller kommer använda kärnvapen. Och vi har fått det bekräftat i praktiken, ryssland överger och förlorar hellre sin suvärnitet och ryskt territorium än att svarar med WMDs.
Citat:
Sen är där en mindre viktig brytpunkt vid 2021 års gräns av samma sort, men den förutnämnda är viktigare.
Nästa brytpunkt är vid Krim. Där är fortfarande hög risk tills vi ser reaktionen där.
Jag tror den riktiga brytpunkten ligger vid att ryssland anfalls med strategiska kärnvapen. men det kan vara så enkelt att rysslands förmåga är så oerhört begränsad att de endå gerupp/förhandlar snarare än att svara på en sådan attack.
men inget i den här kriget pekar på att risken finns, eller att den ska bli relevant.