2023-01-29, 10:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
På nästa Ramsteinmöte som kommer att hållas den 14 februari så kommer USA officiellt att gå ut med att man sänder F-16 stridsplan. Dessa kommer att delta tillsammans med västerländska Leopardtanks i den våroffensiv som Ukraina planerar.

Eftersom ryssarna nu känner till denna information och i ren desperation är all in på slagfältet så kanske väst inte behöver dölja detta för allmänheten längre. Ukrainska piloter har tränats i USA och UK på att flyga F-16 plan sedan juli. Dom är nu inne på slutet av sitt träningsprogram och kommer att vara fullt tränade och förberedda när offensiven inleds.

Ryssarna vill "vinna" kriget innan detta sker då dom vet att det då är gameover. Därför kastar man nu in precis all lös personal man har att utan minsta strategi och i ren desperation springa rakt emot ukrainska försvarsposter där dom blir likviderad och förvandlade till grus.

Länk?
Citera
2023-01-29, 10:19
Medlem
Oj, jag blev uppmanad att läsa annan media. Annan? Jag läser jämt smutsen på RT.

Idag
Citat:
Poland is ready to send 60 more tanks to Ukraine to help fight Russia, besides the 14 German-made Leopard 2 vehicles already pledged, Polish Prime Minister Mateusz Morawiecki has said.

Läser också kommentarer. FY FAN vad vatniks är blåsta

"Putin borde förstöra alla vapenleveranser vid gränsen, enough is enough". De förstår verkligen inte att Putin gör allt han kan. Fy fan vad det måste göra ont i skallen att försöka få ihop det.
Citera
2023-01-29, 10:21
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Länk?
Det är inofficiell information som kommer att avslöjas på nästa rammsteinmöte.

Att både USA och UK redan allokerade pengar för träning i juli är det enda man gått ut med. Media har informerats att tona ner detta då det är militärhemligheter.

https://www.defensenews.com/congress/2022/07/15/house-authorizes-training-for-ukrainian-pilots-to-use-us-aircraft/
Citera
2023-01-29, 10:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:

Att både USA och UK redan allokerade pengar för träning i juli är det enda man gått ut med. Media har informerats att tona ner detta då det är militärhemligheter.

https://www.defensenews.com/congress/2022/07/15/house-authorizes-training-for-ukrainian-pilots-to-use-us-aircraft/

Det låter plausibelt, då hade jag också gjort om jag varit en amerikansk krigshetsare.

Så närmar vi oss beslutspunkten med syning - kärnvapen eller inte kärnvapen för Ryssland. Förr eller senare kommer vi dit, utifrån nuvarande trend.
Citera
2023-01-29, 10:31
Medlem
Citat:

Rimligt.

Ska ukraina sätta upp och slåss som väst armer, så behöver de väst vapen som krävs.
Man tränar de nya förbanden i samma syfte.

https://www.nytimes.com/2022/12/15/world/europe/ukraine-troops-training-pentagon.html

Western instruction since Russia’s invasion has focused on basic training or the use of sophisticated weapons systems. Officials say “combined arms” tactics could be a key next step.

Det som förvånar mig mest är att man redan "i år" känner sig nöjda med den långsiktiga skadan ryssland tagit.

Att städa upp ukraina från ryssar har väst kunnat göra närsom de senaste 6månaderna, så det har aldrig varit "ett problem".

Kanske känner man sig trygga i utfallet av vad som händer när ryssland förlorar krim och donbass.
Citera
2023-01-29, 10:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Det låter plausibelt, då hade jag också gjort om jag varit en amerikansk krigshetsare.

Så närmar vi oss beslutspunkten med syning - kärnvapen eller inte kärnvapen för Ryssland. Förr eller senare kommer vi dit, utifrån nuvarande trend.
Västs underrättelsetjänster bedömer användningen av kärnvapen som mycket osannolik. Jag litar på att dom vet vad dom håller på med till skillnad från Ryssland som är ljusår efter när det kommer till underrättelseverksamhet. Och allt annat också.
Citera
2023-01-29, 10:33
Medlem
Citat:

Vi har redan passerat den punkten. kan ryssland överge och besgras på ryskt suvärnt territorium utan att "sluta fly", så finns ju alla beståndsdelar som krävs, att ryssen "kan visst det" hjälper ju inte om det endå aldrig händer.
Citera
2023-01-29, 10:35
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Njaa, det vänder främst för USA vars hegemoni vittrar sönder.(apropå nyhetenatt sydamerika inte stöder Ukraina i kriget)

För att Latinamerika alltid varit en viktig del av den amerikanska krigsmakten. Är det Venezuela du tänker på?
Citera
2023-01-29, 10:36
Medlem
Senilixs avatar
Citat:

Att attackera och invadera ett annat land är för de flesta mer krigshetsande, likaså att hota med kärnvapen när de invaderade försvarar sig med alla medel de kan... Du är verkligen extremt udda!
Citera
2023-01-29, 10:37
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Västs underrättelsetjänster bedömer användningen av kärnvapen som mycket osannolik. Jag litar på att dom vet vad dom håller på med till skillnad från Ryssland som är ljusår efter när det kommer till underrättelseverksamhet. Och allt annat också.

Där är nog ingen som bedömer risken som över 50%. Problemet är ju att det räcker att det är 10% risk, så är det extrem fara för både ukrainsk civilbefolkning, oss och världen.
Citera
2023-01-29, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Nån som minns vad jag sa förra veckan. Jag sa att så fort den osympatiske lilla
stridspitten har fått sin stridsvagnar så kommer han med tiggarstaven till Sverige
och tigger JAS Gripen. Det trodde ingen på. Men nu kommer han iaf med sin tiggarburk
i hårdpapp. Nu tigger han JAS Gripen.

Ger man Fan lillfingret så................

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1045112

Det pratades ju redan i Oktober 22 om att Gripen skulle vara ett mycket lämpligt flygplan för Ukraina
eftersom Gripen inte kräver lika perfekta landningsbanor som exempelvis F 16 .
Förhoppningsvis har vi haft Ukrainska piloter här som utbildats på JAS Gripen sedan dess och som
redan nu är klara att sättas in.
Det är nog även troligt att det finns Ukrainska piloter i något annat land som utbildas på F 16
det gäller ju att ha backup möjligheter kan finnas Ukrainska piloter som utbildas på Franska plan.
Troligtvis har det även utbildats på Leo 2 samt Bradley i Polen och vi vet ju att det utbildas Ukrainare
i Storbritannien dels i strategi men troligtvis även på deras vapensystem.
Den stora frågan är om man hunnit bygga upp service organisation på hemma plan för alla nya system
min förhoppning är att även detta pågått i det tysta och det enda man väntar på nu är politikerna.
Citera
2023-01-29, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du rekommenderar oss att läsa en artikel i Newsweek, men du har inte läst den själv? Är det korrekt uppfattat?
Står det speciellt om man läser den mellan raderna? Vadå, om du ska gissa?
Kasta pärlor till svin! Så du vet inte ens vad det betyder att läsa mellan raderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in