Citat:
Ursprungligen postat av
Mittpunkt
Jag måste få flika in och säga att hela jävla kriget är surrealistiskt. Putin anföll Ukraina för att 1. dom får inte gå med i NATO och 2. Östra Ukraina tillhör Ryssland tycker Putin.
Om vi då vänder på steken så är det i jämförelse som att Norge ska attackera Sverige och ta Bohuslän och Dalsland för att dom tycker det tillhör Norge. Sedan att Norge inte vill att Sverige ska gå med i NATO. Samma sak Danmark, ska Danmark ta Skåne, Halland och Blekinge från Sverige? Det finns inte på världskartan att Norge eller Danmark ska anfalla Sverige eller Finland dessutom, ska Finland invadera Sverige och ta hela Ostkusten från Gävle upp till Haparanda?
Nej. Eftersom:
1) Där finns inga i Dalsland m m som är rädda för Stockholm. De har röstat i en av världens mest välfungerande demokratier, så Dalslands folkvilja är så bra representerad som det nu är realistiskt möjligt.
2) Dalsland pratar inte norska, identifierar sig inte som norrmän.
3) Norsk och svensk är relativt jämförbara identiteter. Ryss och ukrainare däremot är "på två olika nivåer". Dessutom finns det enighet om vad det betyder. I Ukraina kan de dessutom vara sjukt oeniga om detta. Om du frågar väst-orienterade ukrainare (från Donetsk) så får du en helt annan utläggning än om du frågar ryssvänner i Donetsk.
Av dessa anledningar har svenskar väldigt svårt att vara empatiska med de som bor i östra Ukraina. Du kan kanske möjligen jämföra det med hur det var i Skåne 1690 - med den skillnaden att då var nationalismen mycket svagare. De flesta hade då mycket svagare nationalkänsla än idag. (jag är själv uppväxt i gränslandet i skåne, i skolorna lajvade vi snapphanar vs. svenskar som en del av historielektionerna, och har delvis dansk familj, ändå tror jag inte jag känner som de i Donetsk).
Dvs det är inte bara så att Putin tycker att de ska tillhöra Ryssland. Den mer intressanta frågan är att många i Krim och östra Ukraina tycker att de ska tillhöra Ryssland.
Det som dessutom komplicerar det är att i en extremt fredlig värld vill de (majoriteten i nuvarande öst) INTE det. Allra helst vill de vara Ukraina, men att alla i Ukraina ska vara som de - dvs ryssvänliga. (HRYTSAK, 1994). Alternativt ha autonomi från Kiev. Men att bli annekterade av Ryssland är den "realistiska" politiska lösningen.