2023-01-28, 23:59
Medlem
Snapcounts avatar
Har varit på jobb ikväll så jag vet inte om denna nyhet har tagits upp i tråden, så.., en indikation på vad kommer att ske ?

Lockheed Martin ramps up F-16 production for possible supply to Ukraine

A Financial Times report quoted chief operating officer of Lockheed Martin, Frank St John saying that the company was “going to be ramping production on F-16s in Greenville [South Carolina] to get to the place where we will be able to backfill pretty capably any countries that choose to do third-party transfers to help with the current conflict.”

https://www.firstpost.com/world/lockheed-martin-ramps-up-f-16-production-for-possible-supply-to-ukraine-12057632.html
Citera
2023-01-29, 00:02
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har varit på jobb ikväll så jag vet inte om denna nyhet har tagits upp i tråden, så.., en indikation på vad kommer att ske ?

A Financial Times report quoted chief operating officer of Lockheed Martin, Frank St John saying that the company was “going to be ramping production on F-16s in Greenville [South Carolina] to get to the place where we will be able to backfill pretty capably any countries that choose to do third-party transfers to help with the current conflict.”

https://www.firstpost.com/world/lockheed-martin-ramps-up-f-16-production-for-possible-supply-to-ukraine-12057632.html

Förstår inte riktigt varför, slutade inte F-16 att produceras för minst 10 år sedan? De lär väl ha massvis av stillastående F-16 att leverera till Ukraina och andra länder

Eller snackar de om uppgradering och restaurering?
Citera
2023-01-29, 00:08
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Förstår inte riktigt varför, slutade inte F-16 att produceras för minst 10 år sedan? De lär väl ha massvis av stillastående F-16 att leverera till Ukraina och andra länder

Jag är inte så insatt i det, men nog verkar man bygga :

Lockheed Martin will resume production of the F-16 fighter in 2023

Production was temporarily halted in 2018 as the US manufacturer prepared a new plant to receive the aircraft’s assembly line.

https://www.airdatanews.com/lockheed-martin-will-resume-production-of-the-f-16-fighter-in-2023/

Tippar att deras nya "Viper" variant kan ge bra med "pang för pengarna", för länder som inte är sugna på att köpa dyra F-35.. (bara min spontana tanke)

Lite till ifrån artikeln :

The company still has a backlog of almost 130 orders for the fighter from various customers, including the air forces of Bahrain, Taiwan, Slovakia – other potential buyers are Bulgaria and Jordan
Senast redigerad av Snapcount 2023-01-29 kl. 00:11.
Citera
2023-01-29, 00:09
Medlem
kibokos avatar
Citat:

Enligt wikipedia hade de ett uppehåll omkring 2018, men producerar efter det. Modellen har funnits väldigt länge men uppdaterats allt eftersom och har helt annan kapacitet än när den först började användas. De senaste åren i F16V version

Troligtvis en deal där länder som skänker sina äldre F16 får nytillverkade i utbyte. Ingen aning om de betala fullpris, sponsrat, mellanskillnad eller vad dealen är.
Citera
2023-01-29, 00:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Troligtvis en deal där länder som skänker sina äldre F16 får nytillverkade i utbyte. Ingen aning om de betala fullpris, sponsrat, mellanskillnad eller vad dealen är.

Här skapade ju EU en fond, så att länderna skulle få pengar tillbaka för vapen som skänktes.
Citera
2023-01-29, 00:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Uppfattning på hur många frivilliga svenskar som slåss i Ukraina?

Det verkar vara hemligt men jag tror på flera hundra. Jag känner en. Ja en bekant jag känner honom bara lite grand.
Citera
2023-01-29, 00:23
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Jag är inte så insatt i det, men nog verkar man bygga :

Lockheed Martin will resume production of the F-16 fighter in 2023

Production was temporarily halted in 2018 as the US manufacturer prepared a new plant to receive the aircraft’s assembly line.

https://www.airdatanews.com/lockheed-martin-will-resume-production-of-the-f-16-fighter-in-2023/

Tippar att deras nya "Viper" variant kan ge bra med "pang för pengarna", för länder som inte är sugna på att köpa dyra F-35.. (bara min spontana tanke)

Lite till ifrån artikeln :

The company still has a backlog of almost 130 orders for the fighter from various customers, including the air forces of Bahrain, Taiwan, Slovakia – other potential buyers are Bulgaria and Jordan

Tänker inte låtsas att veta mer än den amerikanska krigsmakten, men det känns helt efterblivet? Att återstarta gamla produktionslinjer brukar vara riktigt dyrt, varför inte bara ta in 100 av de tusentals gamla F-16 och lägga på några uppgraderingar?

Att börja producera en 40 år gammal design som inte är särskilt överlägsen jämfört med fiendenationer istället för att fokusera på annat känns...konstigt? Tycker du inte det

Har du någon teori?
Citera
2023-01-29, 00:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Har varit förare. Fortfarande envar förarbeviset.Så ja jag åker om jag får fråga

Du kan anmäla dig som frivillig. Vissa utlänningar åker bara dit för att träna ukrainarna utan att själva strida. Det är ju fortfarande farligt för ryssarna kan ju skjuta robotar lite var som helst. Men man får väl hålla sig borta från sjukhus och lekplatser!
Citera
2023-01-29, 00:25
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Det närmsta till hand och ett första steg är nog backfill för de som levererar Mig29 från inventarie. Dessa kan Ukraina använda direkt. Polen har ju varit extremt nära att göra detta, men vill ha just F16 i backfill i så fall. Andra givare av Mig 29 skulle kunna vara Bulgarien.

Med tanke på att båda sidorna nu har stor mängd kvalificerat luftvärn så är det inte upplagt för stora luftstridsdrabbningar eller flyg för markattakrollen på fientlig mark men Mig 29 fungerar säkert väl som hunter/interceptor av kryssningsmissiler.

Men som sagt. Förstår inte varför de behöver ha fabriksnya F16 som ersättare i så fall.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2023-01-29 kl. 00:27.
Citera
2023-01-29, 00:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Tänker inte låtsas att veta mer än den amerikanska krigsmakten, men det känns helt efterblivet? Att återstarta gamla produktionslinjer brukar vara riktigt dyrt, varför inte bara ta in 100 av de tusentals gamla F-16 och lägga på några uppgraderingar?

Att börja producera en 40 år gammal design som inte är särskilt överlägsen jämfört med fiendenationer istället för att fokusera på annat känns...konstigt? Tycker du inte det

Har du någon teori?

Nå folk (länder dvs) vill ju fortfarande ha produkten såå.., sen så angående det temporära stoppet i produktionen :

Production of the aircraft was halted in 2018 at Lockheed Martin’s headquarters in Fort Worth, Texas, making room for the new F-35 fighter assembly line, which became the focus of the facility.

In the meantime, the US company has set up a new factory in Greenville, South Carolina, to continue production of the F-16. The facility opened last year.
Citera
2023-01-29, 00:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hmm, det kan kanske vara mer än så. Får se vad det blir av detta??
https://t.me/Donbas_Operativniy/25160

Bra judenazisterna i Ukraina får hjälp av judejudarna i Israel (Och USA?)
Citera
2023-01-29, 00:41
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:

Har du någon teori?
Det finns fortfarande en fabrik kvar idag som nytillverkar F16. Låter otroligt men så är det. Finns rätt många länder som köper nya F16. Dels fattiga och sen också länder som Pentagon tycker är lite "ostabila". Ligger väl ungefär i Gripens prisklass skulle jag tro.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-01-29 kl. 00:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in