2023-01-28, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Det börjar bli dags att allvarligt förbereda världen på ett scenario där världens till ytan största land börjar fallera på riktigt.

https://www.expressen.se/nyheter/analysen-ryssland-ostyrbart-risk-att-kaos-utbryter/

Jag har sagt det tidigare: Mängden svåra och panikartade beslut som kreml dagligen måste ta kommer till slut leda till en ohållbar situation.
Det är en omänsklig press på beslutsfattarna och de är tvungna att bara reagera på vad omvärlden och Ukraina gör. Man har inte tid att vara eftertänksam och ”förvalta staten”. Troligen så accepteras inte annat än ja-sägare i beslutskedjan, vilket gör att den ryska statsapparaten förvandlas till en karikatyr av sig själv där alla tävlar om att bli mer och mer hårdföra och enkelspåriga.

Detta scenario, med ett Ryssland som blir mer och mer instabilt, kan man bara hoppas att det jobbas i kulisserna med både inom och utom Ryssland…
Kommer nog inte bli någon total kollaps, snarare en återgång till 1990 talets kaos med skyhög kriminalitet, plundring av statliga tillgångar, vapen på vift, ökad konsumtion av alkohol/knark, bristfällig sjukvård, mer korruption mm.

Levnadslängden för ryska män kommer gå ner med typ 5-10 år under en period.
Citera
2023-01-28, 11:23
Medlem
Är det bara på FB som man förnekar USAs inblandning i Ukraina kriget(retoriskt)
Det vill säga före feb 2022 (och efter)
"Gå aldrig i polemik med en idiot, man förlorar alltid". (Kanske för svårförstått för msm- folket)
Citera
2023-01-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
De siffrorna är skitsnack!

Med din dumma logik borde Ukraina ha dödat alla ryssar för länge sedan och vunnit kriget.

Nej, det hade de inte. Men om inte Ukraina skjutit av i snitt 400 ryssar om dagen så skulle Ryssland vara ännu längre in i Ukraina. Det har dött över 100 000 personer som strider för Ryssland. Det är det som tvingat fram en mobilisering och ett antal reträtter från ryssarnas sida. Ukrainarna är helt enkelt effektiva i sin avlivning av ryska inkräktare.
Citera
2023-01-28, 11:27
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej. Jag säger bara att jag din användning av ordet invasion är absurd, och därmed din förståelse av trådens avgränsning.

Är invasion absurdt?

Verkar som det ändå är invasion? , putler har invaderat din skalle, där var väl gott om plats?
Citera
2023-01-28, 11:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Putins lilla fördel är att det inte är så många "ryska" ryssar som gått åt i kriget. Fängelsekunderna saknas inte av någon och folk från långt bort i Asien får inget genklang i Moskva direkt. Men förhoppningsvis kan det stora antalet döda snart sträcka sig även in bland dessa.

Ja. Så är det nog.

Ukraina är ett mindre land och väldigt etniskt/kulturellt/religiöst homogent så varje dödad person märks på ett annat sätt där.

Ryssland är enormt stort till ytan och är i hög utsträckning uppdelad efter etnicitet, kultur och religion, så kristna ryssar i väst bryr sig inte om muslimska ryssar i syd eller buddhistiska ryssar i öst dör. De har ingen kontakt med dem.

Och få saknar fängelsekunderna, som du skrev.
Citera
2023-01-28, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Kommer nog inte bli någon total kollaps, snarare en återgång till 1990 talets kaos med skyhög kriminalitet, plundring av statliga tillgångar, vapen på vift, ökad konsumtion av alkohol/knark, bristfällig sjukvård, mer korruption mm.

Levnadslängden för ryska män kommer gå ner med typ 5-10 år under en period.

Är inte helt säker på det. Putin har lyckats bygga ett slags medelklass i Ryssland…som aldrig funnits tidigare i rysk historia. Detta kan bli nyckeln till att det inte går att återgå till total misär igen.
Citera
2023-01-28, 11:31
Medlem
Citat:
Se nu mitt tidigare svar om Medvedev. Men detta uttalande är ju extremt luddigt.

1) Vad är "defeat of a nuclear power"? Är det att de blir utsparkade från Donbass? Det var ju bara en "specialoperation". Blev de "defeated" när de drog sig tillbaka från Kherson? Eller är det när styrkor står utanför Moskva? Du har ju tekniskt sett rätt i att det är ett hot oavsett. Men det som diskuteras är ju att Ryssland hotar med kärnvapen om de inte får som de vill i Ukraina.

Ingen president för en kärnvapenmakt skulle svara nej på frågan: Använder ni kärnvapen om er huvudstad håller på att erövras av konventionella styrkor?

Så därför betraktar jag det bara som en ambivalent sak, hota utan att hota.
sluta svanmla,till å med xi fördömer ryssarnas hot

Dutch Prime Minister Mark Rutte said on Twitter that Xi had “expressed his opposition to threats to use nuclear weapons – an important message to Russia”. Earlier, a French statement on President Emmanuel Macron’s meeting with Xi said they had “reaffirmed their firm position on the prevention of the use of nuclear weapons”

https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3199805/g20-china-endorses-russias-no-nuclear-pledge-ukraine
Citera
2023-01-28, 11:31
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Är det bara på FB som man förnekar USAs inblandning i Ukraina kriget(retoriskt)
Det vill säga före feb 2022 (och efter)
"Gå aldrig i polemik med en idiot, man förlorar alltid". (Kanske för svårförstått för msm- folket)
Är det någon som förnekar Rysslands inblandning i striderna i Ukraina före feb 2022. Jag ville påstå att de låg bakom att det startade. En false flag för att kunna annektera delar av Ukraina och som ledde till deras totalt misslyckade försök att ta hela Ukraina. Eller ska du försöka påstå att det totala misslyckandet var avsiktligt som vissa gör.
Citera
2023-01-28, 11:34
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
sluta svanmla,till å med xi fördömer ryssarnas hot

Dutch Prime Minister Mark Rutte said on Twitter that Xi had “expressed his opposition to threats to use nuclear weapons – an important message to Russia”. Earlier, a French statement on President Emmanuel Macron’s meeting with Xi said they had “reaffirmed their firm position on the prevention of the use of nuclear weapons”

https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3199805/g20-china-endorses-russias-no-nuclear-pledge-ukraine

Det spelar ingen roll vad en kines säger, eller ännu dummare, vad en holländare säger att en kines säger att en ryss säger. Gå till källan.
Citera
2023-01-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Haha du är verkligen intressant du. För din lilla upplysning ber jag dig att fatta att kriget har pågått sedan 2014 med en massa nazistskövlingar och nazistiska bad och nazistiska ultra . Trot du inte att vi är hjärtligt trötta på det nu. Vi säger: "NU RÄCKER DET"" Pang.

En massa ryska nazister anföll Ukraina 2014 och startade krig i Donbas. De torterade och mördade människor.
Du stöder alltså nazister.
Citera
2023-01-28, 11:37
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Nej. Jag säger bara att jag din användning av ordet invasion är absurd, och därmed din förståelse av trådens avgränsning.
Tolkar ditt svar som att Du inte förstår vad en invasion betyder eller när den slutar.
Dumt av dig att ta upp något som är offtopic för att sen ursäkta dig för att utveckla dina förvirrade tankar för då blir det plötsligt offtopic, men men Du är ju en idiot så jag får väl skylla mig själv...

Sen har Du förövrigt tagit upp mängder på offtopic saker tidigare utan problem, gör Du det igen så finns det ingen ursäkt för att Du inte utvecklar ditt påstående den här gången. Bara så Du vet...
Citera
2023-01-28, 11:38
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Varför argumenterar du då för det?????

Är du inte läskunnig och har dåligt minne?

Eller är det flera personer som står för detta slaskkonto?

Jag argumenterar för fredsförhandling och att vi inte ska skicka vapen hursomhelst till Ukraina. Förslagsvis så skickar väst, helst inte Sverige, vapen om det behövs på ett sådant sätt att ukrainska staten överlever. Neutralitet i någon form är utmärkt men det är komplext hur det ska utformas.

Ukrainarna själva får bestämma om de vill slåss. Vi ska inte skicka vapen till Ryssland för att tvinga ukraina att sluta slåss.

Som jag har sagt till dig förr, citera mig och lägg ihop många inlägg om du är så intresserad, så undviker du att missförstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in