2023-01-26, 14:56
Medlem
Vad tror ni om Avanza Disruptive Innovation by ARK Invest?
Citat:
En aktivt förvaltad fond som investerar i ledande bolag inom robotisering, AI, energilagring, blockkedje-teknik och DNA-sekvensering. Bolag som genom sin innovation förändrar branscher och samhällen i grunden.
Har sett Cathie Wood figurera i flera tidningsartiklar tidigare. Jag har ingen aning om hur det går för henne nuförtiden.
Citera
2023-01-26, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Moriarty
Vad tror ni om Avanza Disruptive Innovation by ARK Invest?

Har sett Cathie Wood figurera i flera tidningsartiklar tidigare. Jag har ingen aning om hur det går för henne nuförtiden.

Det känns ju som Avanza är minst ett år sena på bollen. The ARK Innovation ETF har ju fullkompligt kollapsat i värde och Cathie Woods ger ju ett minst sagt instabilt intryck i intervjuer.

Sen är ju deras "analys" av Tesla rätt komisk. April 2022:
Citat:
ARK’s Expected Value For Tesla In 2026: $4,600 Per Share

Förstår faktiskt inte hur Avanza tänker här.
Senast redigerad av trickget 2023-01-26 kl. 15:10.
Citera
2023-01-26, 17:36
Medlem
Olönsam tech, nej tack!
Citera
2023-01-26, 17:53
Medlem
KJosefs avatar
Cathie Woods väljer de bolag som alla kvantare försöker undvika dvs högvärderade bolag med dålig lönsamhet. Givetvis vet Avanza om att det antagligen inte kommer sluta bra för investerarna i fonden men man vill kräma maximallt med avgifter ur sina kunder genom att sälja aktiv förvaltning. Detta är pinsamt och dåligt. Jag rekommenderar deras utmärkta indexfonder Avanza Global och Avanza Emerging Markets istället.

Det är självklart kul att man fått en sån personlighet som Cathie Wood att förvalta en svensk fond men någon bra investering tror jag inte att det blir.
Citera
2023-01-26, 18:26
Medlem
nakamotos avatar
JAAAA JIPPIE NETFLIX I RYMDEN SUPERCOOLT KÖP NU!!!
Citera
2023-01-26, 20:28
Medlem
Köp bitcoin istället
Citera
2023-01-27, 20:11
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
De borde erbjuda inverse-ARK som ett alternativ också.

Seriöst, vafan Avanza? Man började ju fundera på att gå över till Nordnet när man fick mejlet om detta.
Citera
2023-01-27, 23:16
Medlem
Denna totalt värdelösa ETF är inget att ha och är inget mer än ett skämt bland investerare nu för tiden.

Trenden bland AI just nu är från vad jag ser mer att företagen är så pass stora så de löser det själva t.ex microsoft.

Denna fond fins som är raka motsatsen för de som är intresserade: AXS Short Innovation Daily ETF
Citera
2023-01-28, 09:21
Medlem
sinewaves avatar
Kan nog vara intressant som del av en portfölj för någon som har sunda glidande stoplossar som ett SMA om 10 månader och liknande.

Att ARK Innovation är dåligt är inget konstigt, ETF:en är mycket hög risk och mycket hög risk går också sämst när det mesta går ned. Motsatsen gäller dock också, går väldigt mycket upp när det mesta går upp.
Citera
2023-01-29, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Kan nog vara intressant som del av en portfölj för någon som har sunda glidande stoplossar som ett SMA om 10 månader och liknande.

Att ARK Innovation är dåligt är inget konstigt, ETF:en är mycket hög risk och mycket hög risk går också sämst när det mesta går ned. Motsatsen gäller dock också, går väldigt mycket upp när det mesta går upp.
ARKK har en stark negativ loading på HML och RMW och en stark positiv loading på SMB, så ARKK köper alltså olönsamma mindre tillväxtbolag. Det finns mycket forskning som visar att denna typen av bolag har en mycket dålig förväntad avkastning. Jag skulle alltså säga att det aldrig är en bra idé att köpa ARKK eller Avanza Disruptive Innovation by ARK Invest.
Citera
2023-01-30, 11:07
Medlem
storstrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det känns ju som Avanza är minst ett år sena på bollen.

Det är väl precis tvärtom, om de hade lanserat den för ett år sen hade det ju varit katastrof. Nu är det troligtvis ett bättre läge. Den som lever får se....
Citera
2023-01-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storstruten
Det är väl precis tvärtom, om de hade lanserat den för ett år sen hade det ju varit katastrof. Nu är det troligtvis ett bättre läge. Den som lever får se....

Tror man olönsamma tech bolag kommer studsa upp starkt så visst då ska man köpa denna fond.

Men det verkar som marknaden fått tillbaka sitt förstånd och värderar inte dessa bolag till skyn längre. T.ex. det första hon själv lyfter upp de ska investera i är "Web3 & digital ownership"
https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-disruptive-innovation-blog-cathie.html?nativetype=subpage

Det är sådant som gick att sälja in för 1-2 år sedan, nu hoppas jag de flesta sätt igenom buzzwordsen och inser NFT och deras kusiner bara var ett luftslott.
Senast redigerad av trickget 2023-01-30 kl. 12:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in