2023-01-28, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Är du en kvinna?

I krig dör folk.

Ukraina skulle aldrig ha mördat 15.000 civila i Donbass och tagit order av USA/NATO efter färgrevolutionen mer känd som Maidan.

Gråt mer.

Ukraina har inte mördar någon i Donbas.
Ryssarna och Donbasterroristerna har mördat människor i Donbas.
Citera
2023-01-28, 00:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Allt ser ut att funka på den i alla fall i motsats till Ukrainskt underhåll
https://www.dailymail.co.uk/news/article-2572149/Stunning-images-huge-abandoned-tank-graveyard-Ukraine-machines-come-retirement-tensions-Russia-conti nue-escalate.html

Hårt bevakat område.. Övergivet sedan 80-talet?

Skräptidning.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-2572149/Stunning-images-huge-abandoned-tank-graveyard-Ukraine-machines-come-retirement-tensions-Russia-conti nue-escalate.html
Citera
2023-01-28, 00:22
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Så hur kan man placera Zelensky i samma kategori som Churchill.
Var inte en copycat då du formulerar dig - det är så jäkla billigt.
Vad du tror ger jag fullkomligt blanka f_n i.

Kom nu med att jag heter Ivan, född i Ryssland, har bott i Serbien men kommit till Sverige som spion och jobbar för en rysk trollfabrik.
Det är din och dina gelikars mantra när argumenten tar slut.
I'm just waiting.
Jag är inte en Copy cat, snarare du. Du låter exakt som alla som stöder Ryssland här. Ljuger, påstår saker utan belägg, försöker förminska Zelensky genom att antyda att han skulle vara en massa saker som du saknar belägg för.
Skådespelaren Reagan var förstås en större ledare än Gorbatjov. Vad du tror ger jag förstås blanka fan i också. Jag skulle aldrig kunna respektera en människa som dig som ställt sig på ondskans sida.

Det finns väl vissa likheter mellan Churchill och Zelenzky, som att båda stod fast när fienden bankade på dörren. Nu ser jag det inte så. Varje människa måste bedömas utifrån sig själva. Däremot har jag större respekt för honom än för Putin. En människa med ryggrad jämfört med en utan.

Sen kan man förstås fråga sig om de som försöker leka svenska nationalister här och menar att vi är samma folk som slaver och försöker påstå att anglosaxare är ett annat folk än oss, utan att förstå vilka svenskar är, riktigt har någon koll och egentligen avslöjar sig själva. Att kalla oss för ni och svennar går inte riktigt hem. Vilket några gjort.

Vem du är vet jag inte, men dina åsikter och vilka du stöder tyder inte på att du är etnisk svensk i alla fall. I så fall skull du veta vem fienden är. Den kommer alltid från öster. Du skulle förmodligen även kunna skilja Fredrik från Kristian om du läst svensk historia. Stockholms blodbad är en betydande händelse i den svenska historien.
Senast redigerad av EnCarte 2023-01-28 kl. 00:27.
Citera
2023-01-28, 00:28
Medlem
Det verkar som om Ryssland har lidit ett svidande nederlag i söder där samtliga attacker misslyckades. Nu har man även slagits tillbaka rejält utanför Vuhludar. Man nådde sjukhusområdet i sydväst och förstaden i sydost men Ukraina har angripit flankerna och slagit tillbaka bögryssarna. Som det verkar.

Jag refererar till youtubern "Reporting from Ukraine"

Det finns bloggare som spekulerar i att Bögryssland gjorde en avledningsmanöver bara för att dra bort bästa ukrainska förbanden från Donetsk och Luhansk.

Enligt min mening är inte detta trovärdigt eftersom Bögryssland offrade en massa trupper på detta.

Bögrysslands krigföring är svår att förstå. Här slösade man bort mycket trupp och material för ingenting.

Jag önskar samtliga debatter en god natt och går sängs själv.
Citera
2023-01-28, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Är du en kvinna?

I krig dör folk.

Ukraina skulle aldrig ha mördat 15.000 civila i Donbass och tagit order av USA/NATO efter färgrevolutionen mer känd som Maidan.

Gråt mer.
Det var Ryssland som provocerade fram maidan och det var Ryssland med sina gröna små män som härjade i Donbass.

Men trots det handlar det inte om några 15.000 civila din lurifax!
Citera
2023-01-28, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Fundera ett tag på hur ca 200 k blev till 500k efter att 300k mobiliserats. Och att nu Ukraina har lika många.

Det innebär att minst ca 500k ukrainare nu är borta. Medan ryssrnas förluster är i sammanhanget relativt små.

Ryssarnas förluster är estimerade till 1.5 gånger Ukrainas.
Verkar också rimligt.
Citera
2023-01-28, 00:37
Medlem
Evil_Santas avatar
Jag har visserligen ingen aning men krävs det inte flera månaders utbildning och övning för att kunna serva, reparera och effektivt använda de tanks skickas till Ukraina? Hur ser det ut med reservdelar? Kommer ukrainas försvarsmakt i praktiken kunna utnyttja det stridsmaterial som är på ingång på ett effektivt sätt?(tänker främst på fordonen som USA och Tyskland ska skicka)

Har man vägt den eventuella taktiska fördelens att skicka ett fåtal tanks mot de eventuella geopolitiska riskerna med att i praktiken föra ett proxykrig mot ryssarna? Att skicka tanks skickar en annan signal än att skicka förnödenheter och sjukvårdsprylar eller t.om. raketgevär.
Senast redigerad av Evil_Santa 2023-01-28 kl. 00:45.
Citera
2023-01-28, 00:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Jag har visserligen ingen aning men krävs det inte flera månaders utbildning och övning för att kunna serva, reparera och effektivt använda de tanks skickas till Ukraina? Hur ser det ut med reservdelar? Kommer ukrainas försvarsmakt i praktiken kunna utnyttja det stridsmaterial som är på ingång på ett effektivt sätt?(tänker främst på fordonen som USA och Tyskland ska skicka)

Har man vägt den eventuella taktiska fördelens att skicka ett fåtal tanks(dvs. den ökning av Ukrainas chans att stå emot ryssarna) mot de eventuella geopolitiska riskerna i framtiden?

Jag tror det gäller redan nu, Ukraina har en massa olika typer av artilleri och pansarbilar. Effekten är nog att en större andel materiel är otillgänglig varje dag typ, för de skickar saker till Polen för reparation. Men de kommer ju tillbaka sedan. Så Ukraina behöver nog fler stridsvagnar för att ha lika många som används för tillfället om du förstår vad jag menar? Om ryssarna har 10 % av sina på reparation etc. kanske Ukraina har 20 %? Lite snurrigt kanske men jag hoppas du förstår hur jag tänker.

De som påstås vara extra svåra är Abrams-stridsvagnarna.
Citera
2023-01-28, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det verkar som om Ryssland har lidit ett svidande nederlag i söder där samtliga attacker misslyckades. Nu har man även slagits tillbaka rejält utanför Vuhludar. Man nådde sjukhusområdet i sydväst och förstaden i sydost men Ukraina har angripit flankerna och slagit tillbaka bögryssarna. Som det verkar.

Jag refererar till youtubern "Reporting from Ukraine"

Det finns bloggare som spekulerar i att Bögryssland gjorde en avledningsmanöver bara för att dra bort bästa ukrainska förbanden från Donetsk och Luhansk.

Enligt min mening är inte detta trovärdigt eftersom Bögryssland offrade en massa trupper på detta.

Bögrysslands krigföring är svår att förstå. Här slösade man bort mycket trupp och material för ingenting.

Jag önskar samtliga debatter en god natt och går sängs själv.

Naturligtvis är det svårt att förstå eftersom du vägrar att se på båda sidor av myntet och förlitar dig på önsketänkande och djärv ukrainsk propaganda - ukrainare är odödliga och ryssar dör som flugor. Verkligheten är en helt annan och det är ryssarna som maler in ukrainarna i köttkvarnen.

Ha rosiga drömmar, men förr eller senare kommer din rosiga bubbla att spricka!
Citera
2023-01-28, 00:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Naturligtvis är det svårt att förstå eftersom du vägrar att se på båda sidor av myntet och förlitar dig på önsketänkande och djärv ukrainsk propaganda - ukrainare är odödliga och ryssar dör som flugor. Verkligheten är en helt annan och det är ryssarna som maler in ukrainarna i köttkvarnen.
Ha rosiga drömmar, men förr eller senare kommer din rosiga bubbla att spricka!

Har du något historiskt exempel på att ryssarna krigar så? I alla krig jag läst om har ryssarna alltid förlorat mer soldater än sina motståndare. mot tyskarna, mot finnarna, mot svenskarna i många gamla krig.
Citera
2023-01-28, 00:52
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det gäller redan nu, Ukraina har en massa olika typer av artilleri och pansarbilar. Effekten är nog att en större andel materiel är otillgänglig varje dag typ, för de skickar saker till Polen för reparation. Men de kommer ju tillbaka sedan. Så Ukraina behöver nog fler stridsvagnar för att ha lika många som används för tillfället om du förstår vad jag menar? Om ryssarna har 10 % av sina på reparation etc. kanske Ukraina har 20 %? Lite snurrigt kanske men jag hoppas du förstår hur jag tänker.

De som påstås vara extra svåra är Abrams-stridsvagnarna.

Risken jag ser är att väst börjar skicka specialförband, till en början i det dolda för utbilda Ukrainarnas försvarsmakt och eventuellt hjälpa till med underhåll, reparationer osv.(ungefär som CIA när de hjälpte Muhajedeen mot ryssarna i Afghanistan på 80-talet) Den typen av operationer brukar så småningom uppdagas av fiendin och då befinner vi oss i ett fullskaligt proxykrig. Allt för att vi vi ville skicka ett femtiotal tanks som på det stora hela antagligen inte hjälper Ukraina så mycket.
Senast redigerad av Evil_Santa 2023-01-28 kl. 00:55.
Citera
2023-01-28, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
De verkar mest "städa" bakåt lite som när man moppar ett golv mot dörren.

Men det är väl nån rysk 4d superstrategi att sakta vinna kriget genom att offra sina soldater och slösa bort all utrustning samtidigt som man sakta retirerar ut ur landet man skulle ockupera på 3 dagar.
Japp, en tvättäkta ryss-strategi; ett resultat av barnamördare v.puttins 14D-schack. Ryssarna har ju historiskt sett alltid vunnit kampen om vem som offrar flest soldater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in