2023-01-27, 14:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Är det ngn mer som lägger märke till att nästan all mat i affärerna är låtsasmat? Det är alltid ngn skum innehållsdeklaration med skumma tillsatser som är ohälsosamma. Och det lilla utbudet med riktig mat som finns är dubbelt så dyrt och man får mindre i förpackningarna. (Den KRAV-märkta)

Vad är det som händer med maten?
Varför blir vi lurade att äta låtsasmat?
Varför känns det som att dom förvandlar maten till ngn slags industri?
Men laga maten själv då? Köp en lök, en burk krossade tomater, nötfärs och spaghetti och vips så har ingredienserna till en enkel köttfärssås. Klarar du av att laga spaghetti med köttfärssås? Eller är det för svårt för dig?
Citera
2023-01-27, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Ägg innehåller givetvis bara ägg. Några e nummer får du inte in i dem.
Du förstår ju inget av hur saker är uppbyggda. Eftersom att ägg inte är ett grundämne så består det av massa olika ämnen, proteiner, aminosyror, fetter,

Kolla den här länken.
https://traningslara.se/alla-naturliga-e-amnen/ och denna för äggets beståndsdelar.

https://traningslara.se/wp-content/uploads/2014/01/naturlig.agg_.jpg
Citera
2023-01-27, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starlink
Är du en av alla dom som påstår att alla livsmedel som innehåller E-ämnen är skit?

Alla E-ämnen är skit.

Innehållsförteckningen och logotyper är varningsetiketter för att påvisa att detta är processerat skräp och inte riktig mat.

Riktig mat kommer nästan uteslutande utan innehållsförteckning.
Senast redigerad av Sittnerpajas 2023-01-27 kl. 14:10.
Citera
2023-01-27, 14:11
Medlem
Frågan är vad som är ”riktig mat”? Jag skulle säga att det nog är oändligt mycket bättre (gällande främmande ämnen) idag än på 70-, 80- och 90-talet.
Citera
2023-01-27, 14:12
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Så inget vatten i ägg?

Nej inga tillsatser i ägg.
Citera
2023-01-27, 14:14
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Du förstår ju inget av hur saker är uppbyggda. Eftersom att ägg inte är ett grundämne så består det av massa olika ämnen, proteiner, aminosyror, fetter,

Kolla den här länken.
https://traningslara.se/alla-naturliga-e-amnen/ och denna för äggets beståndsdelar.

https://traningslara.se/wp-content/uploads/2014/01/naturlig.agg_.jpg

Bara för att du hoppade av grundskolan så gjorde inte alla andra det. Vilka tillsatser hittar du i vanliga ägg?
Citera
2023-01-27, 14:20
Medlem
sackblabbaths avatar
Riktig mat? Tja, det finns ju tyvärr inte ål på burk, däremot Bullens pilsnerkorv, synd bara att den är i princip oätlig eller snare den äckliga smörja den ligger i.
Tacka vet jag Skogaholmslimpa mackor med mycket smör och ren SIRAP och litervis med O´Boy!
Det är riktig mat och ännu så länge finns det att köpa i affärerna, i alla fall tills dietisterna upptäcker det! Då är goda råd dyra!
Citera
2023-01-27, 14:24
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Mm köp krav märkt.

Se uppdrag granskning om Krav
Citera
2023-01-27, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Men laga maten själv då? Köp en lök, en burk krossade tomater, nötfärs och spaghetti och vips så har ingredienserna till en enkel köttfärssås. Klarar du av att laga spaghetti med köttfärssås? Eller är det för svårt för dig?
Jag tror du missförstår vad jag menar! Det är ju själva ingredienserna jag menar som inte är riktiga, för dom är ju blandade med massa annat
Citera
2023-01-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Nej inga tillsatser i ägg.

Det innehåller e-ämnet vatten.
Citera
2023-01-27, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad är det för "riktigt mat" i förpackningar du pratar om?
Generellt är all processad mat (något med innehållsförteckning) sämre och något man egentligen bör undvika.
Bästa maten (riktig mat?) hittar du bland grönsaker, kött, fisk, ägg, och kanske några andra mejeriprodukter. Utbudet av detta har väl inte direkt minskat.
Jo jag vet det! Men det jag försöker få fram är att felet är just att det är produkterna som inte är riktiga för att dom är konstgjorda eller besprutade, eller mixtrade med på något vis. Det ska inte vara så tycker jag.
Citera
2023-01-27, 14:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Jag tror du missförstår vad jag menar! Det är ju själva ingredienserna jag menar som inte är riktiga, för dom är ju blandade med massa annat
Vad innehåller en burk krossade tomater förutom just krossade tomater? Vad innehåller en gullök? Vad innehåller ett paket nötfärs förutom just nötfärs? Alltså, du skulle inte köpa din WT-dolmio burk som du köpt de senaste 10 åren. Testa att köpa en burk krossade tomater istället. Jävla wt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in