Hej gott folk
Personligen tycker jag att underhållningsvärdet bland "Moderna" svenska komiker är en bra bit under måttet av vad jag sett om man jämför med vad som finns utomlands. Det går inte ens att jämföra "underhållare" som Magnus Betnér eller folket på SVT-humor mot t.ex Chris Rock, Dave Chapelle, Bill Burr osv. Några undantag finns med Robert Gustafsson och Johan Glans t.ex men inte ens dem håller upp till det tycker jag.
Därför tänkte jag göra en lite nostalgirunk-tråd där man kan ta upp lite allt möjligt om underhållande komiker, deras sketcher och annat dem varit med i. Här behöver det inte finnas någon enighet i åsikter. Tycker du att Betner håller samma klass som George Carlin så får du tycka det. Och det behöver inte heller vara äldre teman utan kan vara moderna också. Kravet är att dem skall vara svenska.
Jag börjar med en kär klassiker: Sten-Åke Cederhök. Denne man från Gislaved blev allteftersom Göteborgare är i min åsikt förmodligen den bästa underhållare vi haft. Många av er minns säkert honom från julkalendern om Albert och Herbert där han spelade skrothandlare tillsammans med Thomas von Brömssen.
För er som inte hört han förut så kan ni få er ett smakprov här:
https://www.youtube.com/watch?v=IPRRLkjEGk0