2023-01-27, 10:46
Medlem
Krupniks avatar
Hej gott folk

Personligen tycker jag att underhållningsvärdet bland "Moderna" svenska komiker är en bra bit under måttet av vad jag sett om man jämför med vad som finns utomlands. Det går inte ens att jämföra "underhållare" som Magnus Betnér eller folket på SVT-humor mot t.ex Chris Rock, Dave Chapelle, Bill Burr osv. Några undantag finns med Robert Gustafsson och Johan Glans t.ex men inte ens dem håller upp till det tycker jag.

Därför tänkte jag göra en lite nostalgirunk-tråd där man kan ta upp lite allt möjligt om underhållande komiker, deras sketcher och annat dem varit med i. Här behöver det inte finnas någon enighet i åsikter. Tycker du att Betner håller samma klass som George Carlin så får du tycka det. Och det behöver inte heller vara äldre teman utan kan vara moderna också. Kravet är att dem skall vara svenska.

Jag börjar med en kär klassiker: Sten-Åke Cederhök. Denne man från Gislaved blev allteftersom Göteborgare är i min åsikt förmodligen den bästa underhållare vi haft. Många av er minns säkert honom från julkalendern om Albert och Herbert där han spelade skrothandlare tillsammans med Thomas von Brömssen.

För er som inte hört han förut så kan ni få er ett smakprov här: https://www.youtube.com/watch?v=IPRRLkjEGk0
Citera
2023-01-27, 10:54
Medlem
Mindbreaths avatar
Tack vare podden snedtänkt upptäckte jag Hasse och Tage. Älskar speciellt Tage Danielsson. Vissa saker han säger får det att snurra i huvudet och jag måste lyssna typ 4 gånger men det är så smart och roligt. Finns inget liknande idag.

https://youtu.be/-RpUlDtANyg
Citera
2023-01-27, 11:16
Medlem
retardators avatar
https://youtu.be/3HYrE32taAA
Citera
2023-01-27, 11:23
Medlem
yz44s avatar
En gammal favorit är Martin Ljung här i sketchen Guben i låddan med Hasse Alfredsson..
Citera
2023-01-27, 12:34
Medlem
quts avatar
Killing gänget var nog höjdpunkten i svensk humor.
Citera
2023-01-27, 12:50
Medlem
Snabbalirarens avatar
Robert Gustafsson är ju ett geni och håller absolut världsklass
Citera
2023-01-27, 13:23
Medlem
forlatforatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Tack vare podden snedtänkt upptäckte jag Hasse och Tage. Älskar speciellt Tage Danielsson. Vissa saker han säger får det att snurra i huvudet och jag måste lyssna typ 4 gånger men det är så smart och roligt. Finns inget liknande idag.

https://youtu.be/-RpUlDtANyg

bara av nyfikenhet hur gammal är du? Minns att jag och en kompis blev helt förbluffade att en kompis flickvän. Inte kände till HA o TD.

Tycker det finns en del roliga svenska komiker typ Fredrik Andersson o Jonathan Unge.
Sen är det vl allmänt känt att dom som var innan Stockholm Live typ o förmodligen innan Släng dig i brunnen första säsongen under 90 talet åkte utomlands och bara kopierade rakt av giganterna sa.

Fredrik Andersson
Senast redigerad av forlatforatt 2023-01-27 kl. 14:08.
Citera
2023-01-27, 13:29
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forlatforatt
bara av nyfikenhet hur gammal är du? Minns att jag och en kompis blev helt förbluffade att en kompis flickvän. Inte kände till HA o TD.

Tycker det finns en del roliga svenska komiker typ Fredrik Andersson o Jonathan Unge.
Sen är det vl allmänt känt att dom som var innan Stockholm Live typ o förmodligen innan Släng dig i brunnen första säsongen under 90 talet åkte utomlands och bara kopierade rakt av giganterna sa.

Jag är strax under 40. Men jag har invandrarbakgrund och växte upp i en förort med allt som hör till där. Det var rätt mycket amerikansk kultur, hip hop och sånt. Först senaste åren som jag börjat vidga mina vyer och upptäcka gammal svensk musik och kultur. Hasse och Tage och Magnus och Brasse är riktigt roliga.
Citera
2023-01-27, 14:12
Medlem
forlatforatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Jag är strax under 40. Men jag har invandrarbakgrund och växte upp i en förort med allt som hör till där. Det var rätt mycket amerikansk kultur, hip hop och sånt. Först senaste åren som jag börjat vidga mina vyer och upptäcka gammal svensk musik och kultur. Hasse och Tage och Magnus och Brasse är riktigt roliga.

okej det förklarar nog endel satt typ och lyssnade på Lindeman när jag var 8år. har du missat Lagens Långa Näsa med Hasse Alfredsson kan jag verkligen rekommendera den l speciellt ljudboken med Hasse som uppläsare.
Citera
2023-01-27, 18:46
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
https://youtu.be/3HYrE32taAA

Citat:
Ursprungligen postat av yz44
En gammal favorit är Martin Ljung här i sketchen Guben i låddan med Hasse Alfredsson..

Två favoriter som jag brukar titta på, speciellt om jag är på fyllan.
Citera
2023-01-27, 18:52
Medlem
Kadyrovs avatar
Micke Dubois som framför allt "Svullo" var otroligt rolig när det begav sig. Intelligent och kvicktänkt utan att följa några sociala koder öht.
Citera
2023-01-27, 19:08
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadyrov
Micke Dubois som framför allt "Svullo" var otroligt rolig när det begav sig. Intelligent och kvicktänkt utan att följa några sociala koder öht.
Ja, han är en favorit. Filmen Svullo grisar vidare, är bland det roligaste filmer som jag har sett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in