2023-01-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tror du inte Putin helt enkelt blev överraskad över mängden stöd? Det är jag i alla fall. Jag tror också att han är lite besviken på sin armés förmåga, och kanske även Ukrainas förmåga. De sög så gigantiskt 2014-2015. Om minst två av dem stämmer, så har du "Putin-logiken där".

Kan du utesluta att Nato skulle stödja seperatism inne i Ryssland? Om 30 år? Det skulle inte jag göra.

Putin borde ju rimligen ha insett att det är stor skillnad i motivation på att kämpa för sina barns framtid eller enbart kämpa för en galen diktators nyckfulla idé.
Citera
2023-01-26, 20:25
Medlem
KillPus avatar
"Avnazifiering" av Ukraina "går bra" för pissryZZar!
Återuppståndelse av Azovregementet :

https://www.youtube.com/watch?v=GlzGNb8OWZ4

Slava Ukraini! DÖD år pissryZZen!
Citera
2023-01-26, 20:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Du svarade inte på frågan - är du för avnazificering?

Ja eller nej
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Ja, jag är för att ryssarna stampar ut de ukrainska hollywoodnazisterna och det judisk-amerikanska inflytandet över ukraina.

Ok. Och om det finns riktiga nazister i Ukraina? Ska de också avnazifieras eller vill du skona dem?
Citera
2023-01-26, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Jag har inte jättebra koll men jämför man förluster efter Oryx lista så har man förlorat 18-19st SU-34 och 25st SU-25, så visst använder de SU-34an.
Kan vara så att de används lika mycket men att SU-34an har större chans till överlevnad. Kan också vara så att de använt SU-34an mer i Syrien och därför slitit mer på den flottan.
Verkar även som det var tanken att ersätta SU-34an 2021 med den nyare versionen M eller NVO.

OK, det verkar helt som om SU-34 försvunnit i förlustrapporterna.
Citera
2023-01-26, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Jaja, fylle dimma hos mig. Klart det går att ratta plan snabbare om man har rattat andra plan tidigare.

Det är inte "att flyga" man skall lära sig.

Det är att leverera effekt i mål, utöva luftherravälde, taktiskt uppträdande, samverka med andra förband osv osv. Annan beväpning, Link16, styrkor/svagheter osv osv.
Citera
2023-01-26, 20:30
Medlem
Enligt TV4 finns Jas Gripen på Ukrainas önskelista.

Min reflexion är att det vore en bra chans för Sverige att göra skillnad.

Det borde få betydelse i höst när jag tror Ryssland knäar ännu mer än vad dom gör nu.
Citera
2023-01-26, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
RyZZidioten Erik.Blodyx har noll hjärnceller. Hans släkting kör denna tank!

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1618634095906652161

Hoppsan, men lite vodkadriving har ingen dött av.
Däremot kommer naturligtvis en hel del av Mordors söner dö så fort dom hamnar framför mynningarna på västerländsk krigsmateriel. (hur mycket trollen än hävdar att det är dekadent skrot)
Citera
2023-01-26, 20:42
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Film på ryssarnas BMPT terminator någonstans i närheten av Kreminna: https://t.me/azmilitary11/35037

Jag förstår att det ukrainska infanteriet deserterar när de ställs inför det här monstret.

Ingen som är rädd för det skrotet.. Däremot lär ryssarna skaka av skräck när de får möta moderna stridsvagnar från Väst..
Citera
2023-01-26, 20:42
Medlem
pinnpelle88s avatar
Ukraina hade Europas näst största armé innan Ryssland gick in med 150.000 man och har bönat och bett väst om pengar, vapen, tanks, flygplan och artilleri sedan dag ett.

Så hårt vinner Ukraina.

Citera
2023-01-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Ukraina hade Europas näst största armé innan Ryssland gick in med 150.000 man och har bönat och bett väst om pengar, vapen, tanks, flygplan och artilleri sedan dag ett.

Så hårt vinner Ukraina.

Är du ledsen för att Ukraina får pengar och vapen? Tror du att det kommer göra skillnad?
Citera
2023-01-26, 20:46
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Är du ledsen för att Ukraina får pengar och vapen? Tror du att det kommer göra skillnad?

Med facit i hand har vi sett att det gjort en väldigt liten skillnad.

Citera
2023-01-26, 20:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88

Så hårt vinner Ukraina.

Sett till manskap var Ukraina och Ryssland jämnstarka när kriget startade. Däremot hade Ryssland överlägset så mycket militärt material (vapen, ammunition mm). Därför gick det bra för Ryssland i början.

Men när Ukraina hade hämtat sig från den initiala chocken, och dessutom slagit ut många ryska soldater och deras vapenutrustning, så har Ukraina återtagit stora områden från Ryssland.

Citat:
"Ukraina har hittills återtagit 55 procent det territorium som Ryssland initialt ockuperade, skriver New York Times."

https://www.expressen.se/nyheter/rustar-for-blixtskiftet-nu-borjar-vinterkriget/
https://www.nytimes.com/2022/11/22/world/europe/ukraine-russia-state-of-war.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in