2023-01-26, 13:45
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokpokpokpok
Var inte detta 24 miljoner?

Det var det. Men 16 miljoner var spårlöst försvunna utav de 24 miljonerna.
Citera
2023-01-26, 13:50
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Låntagare säger såklart inte vad det handlar om, utan säger "renovering".

Ska du låna till en renovering vill banken se offerter på arbetet.

Jag förstår inte heller hur de lyckades låna 900". 450" var då? Utan säkerhet?
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2023-01-26 kl. 13:53.
Citera
2023-01-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Ska du låna till en renovering vill banken se offerter på arbetet.

Jag förstår inte heller hur de lyckades låna 900". För mig är det mer intressant än att någon fifflare ljugit om snabba stålar och sedan stuckit med pengarna.

Det är inte min erfarenhet - alla gånger jag lånat på lägenhet/hus har jag bara muntligt berättat för en föga intresserad bankman som bara kollar hur mycket huset är värt och vad man har för anställning/inkomst - sen kommer pengarna.

Även om det skulle krävas offerter - hur svårt är det att fixa/förfalska det?
Citera
2023-01-26, 13:56
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är inte min erfarenhet - alla gånger jag lånat på lägenhet/hus har jag bara muntligt berättat för en föga intresserad bankman som bara kollar hur mycket huset är värt och vad man har för anställning/inkomst - sen kommer pengarna.

Även om det skulle krävas offerter - hur svårt är det att fixa/förfalska det?

Jag sitter och ändrar mitt inlägg allt eftersom jag läser in mig på ämnet. På t.ex. Bank Norwegian står det "Låna pengar utan säkerhet. Lån mellan 5.000 och 600.000 kr till vad du vill! Våra lån och krediter kräver ingen säkerhet och vi frågar inte vad du ska använda pengarna till." Så jag hade helt enkelt fel.
Citera
2023-01-26, 13:56
Medlem
Vilken tingsrätt kan det vara för att kunna beställa FUP
Citera
2023-01-26, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Till skillnad mot dig så vet jag vet vad ett Ponzibedrägeri innebär. Att du inte läst artikeln om brottet, inte vet vad Ponzibedrägeri innebär och uttalar sig om saker dununge vet nånting om är knappast något jag behöver bekymra mig om. Men du bör låta bli att sprida desinformation. Det är onödigt.

Det verkar du inte veta. Det står ingenstans i artikeln att folk har fått tillbaka pengarna.

Citat:
Ponzibedrägeri (engelska: Ponzi scheme) är en form av investeringsbedrägeri som attraherar investerare genom att utlova hög avkastning, men som istället för att generera verklig avkastning på insatt kapital använder detta till utbetalningar och för att hålla bedrägeriet igång.

Detta brukar göras för att bedrägeriet ska få ännu fler investerare tills det blir en stor mängd för bedragaren att ta. Vart exakt står det att folk har fått ut utbetalningar?
Citera
2023-01-26, 14:09
Medlem
Det är ju verkligen inte briljant att belåna sig och sälja hemmet för att investera. Ens om det är en vettig investering.
Att plöja in allt i en sån där sak, som antingen är mycket spekulativt eller bedrägeri, är ju sinnessjukt.
Familjen borde utrustas med en god man och inte ens tillåtas handla sina egna matvaror i framtiden.
Någon jävla gräns måste det ändå finnas.
Citera
2023-01-26, 14:10
Medlem
Nu hade jag inte nappat på den där dealen oavsett.
Men om vi säger OM, då hade jag velat ha bra mycket mer tillbaka än 50k på 300 satsade.
Citera
2023-01-26, 14:12
Bannlyst
Citat:
Exempelvis tog ett par banklån på 900 000 kronor och sålde sin lägenhet och investerade allt i bilfirman. De trodde att de snabbt skulle få tillbaka pengarna och kunde investera i ett hus
.
Hur kan man vara så jävla dumma? Hög skyll dig själv-faktor.

"Gumman, den här bilhandlaren har en bra affär. Ring banken och säg upp bostaden"
Citera
2023-01-26, 14:27
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Nu hade jag inte nappat på den där dealen oavsett.
Men om vi säger OM, då hade jag velat ha bra mycket mer tillbaka än 50k på 300 satsade.
Den ändå ganska resonabla avkastningen var säkert vad som övertygande många. Om något påstått att de kunde dubbla 300 000 kr på några månader skulle jag dragit öronen åt mig. Men köpa en bil i utlandet för 300 000 kr och sälja här för 400 000:- med hälften till bilhandlaren och hälften till långivaren känns absolut realistiskt. Att bilhandlaren behövde låna kan ju handla om att det krävdes hyfsat hög omsättning för att bli lönsamt, typ att en hel lastbil med 6-7 bilar kan fyllas upp. Och dessutom skulle investeringarna ske i en bransch som bedragaren hade koll på vilket gör det mindre misstänkt.
Citera
2023-01-26, 14:27
Medlem
Majoriteten av de som kommenterar skriver inget ont om råttorna som blåst målsägandena utan skuldbelägger offren i stället?
Märkligt
Senast redigerad av AnkiJon 2023-01-26 kl. 14:36.
Citera
2023-01-26, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Fast något pyramidspel är det inte. Det här bedrägeriet gick inte ut på att värva fler och fler under dig och han tog dessutom delvis lån som de bedragna inte visste att de hade tagit.
Ett mer klassiskt Polzibedrägeri.
Att folk går på sånt här ifrån en liten skitfirma är makalöst.
Men om han tagit extra lån med kundens bank id så borde väl pengarna satts in på kundens konto ? Och kunden får brev av banken efter ett par dagar ? Låter som man kan avslöjas rätt snabbt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in