2023-01-26, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Detta blir allt märkligare, man tog alltså ut Ebba till sprinten före Anna Dyvik? Eller vem tar den sjunde platsen i sprinten i övermorgon före Anna?
Det här är ju en otroligt märklig uttagning. Det blir inga rättvisa förhållanden. Jag anser absolut att Svahn förtjänar den sista sprintplatsen, men i klassisk stil har hon inte visat någonting och någonstans måste ju även hon göra det. Att Ebba ska köra en sprint är bara trams från ledningen, har hon någonsin slagit Dyvik?
Nej, nu är jag ARG!
Citera
2023-01-26, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Mycket märkligt agerande. Jag håller verkligen inte med om all kritik mot landslagsledningen men det här är ju sanslöst.

Om både Svahn och Moa faller i kvalet på lördag och missar att gå vidare, vem skall då få den sista sprintplatsen i VM (om man nu faktiskt skall följa uttagningskriterierna)?
Då blir väl Svahn uttagen som reserv till teamsprinten och får åka sprinten för att ingen annan klarat kriterierna.
Citera
2023-01-26, 13:58
Medlem
Alkibiadess avatar
Åkte Dyvik för dåligt i den klassiska sprinten under touren för att bli uttagen och man tog då ut de som gjorde det bäst i sprinten i Falun istället? Är det så man skall förstå det?
Citera
2023-01-26, 14:49
Medlem
patrik-wids avatar
Alla som kan det minsta lilla om längdskidor vet ju att Anna Dyvik är en bättre sprinter än Ebba Andersson. Förklaringen till denna fullständigt idiotiska uttagning måste nästan vara att Dyvik har blivit osams med landslagsledningen, och blir straffad genom att inte få chansen att kvala till VM.

Och varför vill ens Ebba Andersson köra sprinten? Hon måste ju själv veta att hon med 90% säkerhet kommer åka ut i kvalet. Det vore väl mycket bättre att stå över för att maximera chanserna för söndagens lopp.
Senast redigerad av patrik-wid 2023-01-26 kl. 14:52.
Citera
2023-01-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrik-wid
Och varför vill ens Ebba Andersson köra sprinten? Hon måste ju själv veta att hon med 90% säkerhet kommer åka ut i kvalet. Det vore väl mycket bättre att stå över för att maximera chanserna för söndagens lopp.
Hon tror väl att hon är en bra sprinter nu när hon kört bra de tre senaste gångerna när det varit bottenlöst och vallaföre. Att hon var runt 20 sekunder efter i kvalen innan det kanske hon glömt. Sprintbanan skulle vara tuff hörde jag något om också.
Citera
2023-01-26, 14:56
Medlem
Fantastiskt ledarskap. Här tas inga risker som skulle kunna riskera att "fel" uttagning måste göras till VM.

Citat:
Ursprungligen postat av patrik-wid
Eftersom topp-50 får VC-poäng kan jag förstå att hon vill åka, men hon ligger ju så dåligt till i totalen att det inte kan motivera en plats före Dyvik.
Citera
2023-01-26, 15:01
Medlem
Hahaha det här inte sant. Jag är sannerligen inte Dyviks största förespråkare men har man värderat resultaten i kopparskidan så att man tar ut Ebba före Anna till sprinten så är den här ledningen så sanlös amatörmässig.

Hand upp den som tror Ebba kommer slå samma åkare som i kopparskidan nu i Les Rousses om det är normala förhållanden
Senast redigerad av James-Stewart 2023-01-26 kl. 15:07.
Citera
2023-01-26, 15:07
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Ville inte Jonna åka ala distanser i VM? Varför hoppar hon då 10 km? Och varför är inte Ribom, Dahlqvist eller Svahn med?
Citera
2023-01-26, 15:10
Medlem
rainbowias avatar
Oj. Jag som halvt på skämt förespråkade Ebba till VM-TS.

Har Dyvik avsagt sig VM-sprinten själv? I teorin har hon väl (så här långt) presterar femte bäst.
Citera
2023-01-26, 15:14
Medlem
https://www.oikeusturvalautakunta.fi/paatokset/vuosi-2023/3-2023-maastohiihto-arvokilpailuval/
https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000009352781.html

I Finland har det till och med klagats till idrottens rättsskyddsnämnd gällande uttagningen till Les Rousses. Lauri Mannila var inte "helt" nöjd med uttagningen av bröderna Ahonen till sprinten.
Citera
2023-01-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Oj. Jag som halvt på skämt förespråkade Ebba till VM-TS.

Har Dyvik avsagt sig VM-sprinten själv? I teorin har hon väl (så här långt) presterar femte bäst.

Vad menar du? Genom att inte åka 10km fristil?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Ville inte Jonna åka ala distanser i VM? Varför hoppar hon då 10 km? Och varför är inte Ribom, Dahlqvist eller Svahn med?

Dom vill väl optimera för sprinten på lördag
Senast redigerad av James-Stewart 2023-01-26 kl. 15:18.
Citera
2023-01-26, 15:16
Medlem
Thax21s avatar
Bara att instämma med övriga. Väldigt märkligt att inte Dyvik får åka sprinten. Knappast så att Ebba hade klagat heller om hon inte blev uttagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in