2023-01-26, 08:40
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Tänker du då att Putin i den här sista offensiven försöker ta Kiev igen? Det känns helt orimligt att de skulle ha en chans på Kiev nu när överraskningsmomentet är borta.

Har svårt att se att Kiev skulle bli ett mål nu, som du säger är överraskningsmomentet borta. Vägen till Kiev skall ju även vara svårframkomlig. Kanske senare i år, efter en till mobilisering ?
Citera
2023-01-26, 08:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Så har det sett ut under hela kriget. Väst skickar vapen som har legat i lager och varit halvt omoderna mot ryssslands "toppmoderna" vapensystem och efter ett års krigande har ryssen inte uppnått något militärt mål .
Inte vet jag hur det slutar men annars brukar ju folk som hänger i denna tråd alltid säga att ryssarna är värdelösa, omoderna etc.
Så egentligen är det ett mirakel att de öht ockuperar östra Ukraina. Ett mirakel att de slagit ut stor del.av västra Ukrainas elförsörjning.
Enligt Ursula VDL använder de chips från tvättmaskiner i sina vapensystem.
Trots det har de ändå lyckats slå ut många tanks så att Nato måste skicka sina egna.
Alltså när Nato skickar sina restlager så gör de väl ändå någon nytta jämfört med att inte ha något alls?
Det var min poäng.
Citera
2023-01-26, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om du kollar kartan på ukraine presidental election så talar den sitt tydliga språk. https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Ukrainian_presidential_election#/media/File:%D0%A0%D0%B5%D0%B7%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D0 %B0%D1%82%D0%B8_%D0%92%D0%B8%D0%B1%D0%BE%D1%80%D1% 96%D0%B2_%D0%9F%D1%80%D0%B5%D0%B7%D0%B8%D0%B4%D0%B 5%D0%BD%D1%82%D0%B0_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97 %D0%BD%D0%B8_2019_%D0%B7%D0%B0_%D0%BE%D0%BA%D1%80% D1%83%D0%B3%D0%B0%D0%BC%D0%B8_(%D0%BF%D0%B5%D1%80% D1%88%D0%B8%D0%B9_%D1%82%D1%83%D1%80).svg

Nu funkar inte din länk så vad den vill säga vet jag inte.

Däremot är det intressant att du inte komenterat att du motsäger din egen länk gällande att en Ukrainsk politiker blivit förbjuden att verka i landet.
Men det är ju klart att det motsäger din bild då är det inte relevant.
Skall du aldrig lära dig att försöka få en helhetsbild innan du prisar Putins agerande?
Citera
2023-01-26, 08:49
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Tycker du att detta är on-topic?

Finnarna gjorde ungefär det som du beskriver i mellankrigstiden. https://en.wikipedia.org/wiki/East_Karelian_uprising

Det fungerade inte.

Kan varm rekommendera detta avsnitt om man har intresse av Ukrainas historia..

https://open.spotify.com/episode/76hO7164aPSdKXr20Xt0Fh?si=jr_3HV3DT7aACKMi8qzahQ&c ontext=spotify%3Ashow%3A1LhYz6D6pVUvlX4UelLvro
Citera
2023-01-26, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du kan väl fråga din expert Kirby hur USAs 2500 aktiva + 3700 i förråd inte är någon ”reserv”. Planerar USA också en invasion av ett grannland? https://en.m.wikipedia.org/wiki/M1_Abrams

Du har nog missförstått "min Kirby".
Presstalesmannen John Kirby uttalade det här igår på Vita Husets press briefing som talesman för Bidenadministration. F.d. rådgivare till Pentagon, överste.

National Security Council Coordinator for Strategic Communications John Kirby in White House

Jag rekommenderar att före påhopp du nästa gång kollar upp om du överhuvudtaget har nåt att komma med. Diskussionen avslutad - tack.
Citera
2023-01-26, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du kan väl fråga din expert Kirby hur USAs 2500 aktiva + 3700 i förråd inte är någon ”reserv”. Planerar USA också en invasion av ett grannland? https://en.m.wikipedia.org/wiki/M1_Abrams

Presstalesmannen John Kirby uttalade det här igår på Vita Husets press briefing som talesman för Bidenadministration. F.d. rådgivare till Pentagon, överste.

National Security Council Coordinator for Strategic Communications John Kirby in White House

Jag rekommenderar att före påhopp du nästa gång kollar upp om du överhuvudtaget har nåt att komma med. Diskussionen avslutad - tack
(För din egen sinnesfrid så ignorera hädanefter mina inlägg)
Senast redigerad av jagvetmera 2023-01-26 kl. 08:54.
Citera
2023-01-26, 08:54
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Tycker du att detta är on-topic?

Finnarna gjorde ungefär det som du beskriver i mellankrigstiden. https://en.wikipedia.org/wiki/East_Karelian_uprising

Det fungerade inte.
Ett sådant scenario är helt analogt med hur Putler beter sig i Ukraina.

Din länk beskriver en händelse där separatister försökte bryta sig loss från Ryssland, stödda av enskilda finnar. Det finns massor av sådana exempel runt om i världen – titta bara på alla separatistgrupper i Afrika.

Det som händer i Donbass är något helt annat. Det är ett scenario skapat av den ryska staten och det är inte folkviljan som styr, utan det är en ren invasion som man försökt dölja genom att låtsas som att det finns separatister och omröstningar.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera

Jag rekommenderar att före påhopp du nästa gång kollar upp om du överhuvudtaget har nåt att komma med. Diskussionen avslutad - tack
Har du en källa till ditt påstående:
”Sen finns det inte heller, enligt Kirby, nån reserv av Abrams att ta av. ”

Eftersom USA har totalt >4000 Abrams så frågar jag mig vad du (och ev. han) menar med ”reserv”.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, där har du faktiskt rätt. Det är partiet som han hade vid valet 2019 som nu är förbjudet. Rätt ska vara rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab

Däremot är det intressant att du inte komenterat att du motsäger din egen länk gällande att en Ukrainsk politiker blivit förbjuden att verka i landet.
Skall du aldrig lära dig att försöka få en helhetsbild innan du prisar Putins agerande?

Jag vill ändå ge psychsailor att han erkänner när han har fel. Delar inte alls hans uppfattning i många frågor men tror inte att han är ett rysstroll utan faktiskt tror på vad han skriver.
Citera
2023-01-26, 08:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Missilattack mot Ukraina just nu. Dagpasset vid kanonerna får jobba lite nu!!

https://twitter.com/Tendar/status/1618516883548049410
Citera
2023-01-26, 08:58
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Det finns en liten minoritet som tänker så.

Det finns väldigt många som vill vara fria från Kiev; full autonomi, snacka ryska på det sätt som de vill, inte lära sig ukrainska, vara stolta över att de besegrade nazismen, inget azov-nassegriseri, osv. Men de gillar inte Putin och hans våld. De har en svår situation.

Varför inte vara riktigt radikal och införa omröstningar i Ryzzland, alltså val där folk verkligen får välja mellan riktiga kandidater i allmänna val.
Få ryssar skulle välja putin idag.
Då behöver du inte ens bekymra dig om att invadera att grannland, ni kan hålla dessa val helt legitimt.
Fantastiskt, eller hur.
Citera
2023-01-26, 08:59
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab

Länk till vem som vann första rundan i Donbass-presidentvalet 2019: https://imgur.com/a/mUZMpaA

Jag kommenterade på mitt fel i ett annat inlägg, inte till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in