2023-01-25, 22:08
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rövunge
För att försvaga Ryssland så mycket det bara går?

De har haft ett ÅR på sig att skicka stridsvagnar. Dvärghamstern är ju tvungen att på heltid åka runt och tigga vapen från de fredsälskande västländerna då de bara ger så lite det går i taget.
Jag vet inte om jag förstår ditt inlägg men västs stöd har ökat allteftersom.
I början erbjöd man Zelensky en säker väg ut ur landet, nu erbjuder man Zelensky vapen så de kan ge ryssarna en smärtsam och förnedrande utväg ur Ukraina.

Sen blir jag förvirrade av alla flygande påståenden från er och era mästare i Kreml.
Vanliga påståenden.

1. "Väst ger så lite det går, så att kriget förlängs och alla ukrainare dör." (typ du)
2. "Satan och antikrist attackerar oss och vill utplåna Ryssland!!" (Lavrov och en massa andra).
3 "Njemas problemas. Vi förstör allt väst skickar. Amerikanske vagnarna kommer att brinna!!" (Peskov & co).
Citera
2023-01-25, 22:09
Medlem
Lyssnade min vana trogen på White House press briefing med John Kirby -(och Karen Jeanne Pierre)
Tack vare Kirby blev det lite intressantare än vanligt)
Kortaste möjliga sammanfattning:
Det kommer att räcka långe innan qmerikanska tanksen kommer att finnas på slagfältet.
Men en rätt underhållande kommentar på en fråga var att Abram tanksens ukrainska besättning kommer absolutut inte skolas på Ukrainsk mark.
Detta är sålunda beviset på att Nato inte är indraget i kriget 🤡(min egen kommentar) .

Lite senare i en CNN intervju med resonabla Richard Haas , president, council of foreign affairs in USA.
Enligt honom är det en tidsfråga när parterna sätter sig vid förhandlingsbordet och på diplomatisk väg kommer till en fredsuppgprelse.
CNN reportrarna blev lite till sig när R.H. -inte ville utlova en ukraisnk seger.
Det här går helt enligt det förlopp som även jag tänkt att är slutet på kriget, men det kan ta tid.
Så här tror jag de flesta tänker som sitter på makten och insikten och som är inkomna i saken. Sen har vi på andra sidan alla krigsflummissar.
Citera
2023-01-25, 22:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Lång uppdatering från Kenneth Gregg.
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Han låter positiv, hoppas han får rätt. Undrar hur det kommer sluta med den ryska ockupationen? En plötslig kollaps och alla åker hem eller ett utdraget tillbakadragande under månader?

Citat:
Ursprungligen postat av Reptiliannews
Vissa europeiska länder har inget annat val än att köpa från USA tills de gör rör från andra eu länder som har gas om det ens finns tillräckligt med gas för hela eu. Vilket gör allt mer dyr.

När vi krossat ryska armén så köper vi gas från Ukraina istället. Rören finns redan, fyndigheterna är kända och kan utvinnas så fort det blir fred.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det där låter lite skrämmande, om det stämmer. Soldater som oförskräckt springer in i minfält och låter sig sprängas i luften för att bereda vägen för andra soldater? Det är inget som man hade förväntat sig i 2000-talets Europa.

De lurar dem nog. Säger att det är säkert där och ger dem en flaska vodka.
Citera
2023-01-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Lyssnade min vana trogen på White House press briefing med John Kirby -(och Karen Jeanne Pierre)
Tack vare Kirby blev det lite intressantare än vanligt)
Kortaste möjliga sammanfattning:
Det kommer att räcka långe innan qmerikanska tanksen kommer att finnas på slagfältet.
Men en rätt underhållande kommentar på en fråga var att Abram tanksens ukrainska besättning kommer absolutut inte skolas på Ukrainsk mark.
Detta är sålunda beviset på att Nato inte är indraget i kriget 🤡(min egen kommentar) .

Lite senare i en CNN intervju med resonabla Richard Haas , president, council of foreign affairs in USA.
Enligt honom är det en tidsfråga när parterna sätter sig vid förhandlingsbordet och på diplomatisk väg kommer till en fredsuppgprelse.
CNN reportrarna blev lite till sig när R.H. -inte ville utlova en ukraisnk seger.
Det här går helt enligt det förlopp som även jag tänkt att är slutet på kriget, men det kan ta tid.
Så här tror jag de flesta tänker som sitter på makten och insikten och som är inkomna i saken. Sen har vi på andra sidan alla krigsflummissar.
Din svengelska är riktigt patetisk. Din slutsats att Nato är med i kriget är också helt fel.
Nato är en försvarsallians. Hade Nato på riktigt gått in i kriget hade det antingen blivit kärnvapenkrig och vi alla dör eller så hade Rysslands arme varit utplånad på en dag.
Jevla 🤡
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Att ryssar gör kamikaze för en vodkaflaska!
Jag tror det är nån annan som druckit vodkaflaskan - den som hittar på såna här sagor :-)
Använder du google translate?
Citera
2023-01-25, 22:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Varför hatar du människorna som bor i östra och sydöstra Ukraina så mycket att du vill splittra deras land mot deras vilja?

Ja, det var lite kort uttryckt. Man borde rösta. Vi vet inte viljan. Kriget har säkert ändrat mycket.
Citera
2023-01-25, 22:19
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det där låter lite skrämmande, om det stämmer.

Soldater som oförskräckt springer in i minfält och låter sig sprängas i luften för att bereda vägen för andra soldater? Det är inget som man hade förväntat sig i 2000-talets Europa.
Sätter mina pengar på att det var civila/krigsfångar som fick springa.
Citera
2023-01-25, 22:20
Medlem
Sarumans avatar
Det kanske är uppenbart för de flesta i den här tråden, men ändå värt att påpeka:
Anledningen till att västländerna nu skickar de senaste och allra fetaste vapnen till Ukraina är följande:
När invasionen inleddes trodde västländerna att Ukraina inte skulle ha en chans. Utöver detta var man orolig att vapen man skickade skulle försvinna iväg i en dålig och korrumperad organisation, och kanske till slut hamna i ryssarnas händer. Därför skickade man tidigare generationers krigsmateriel. De svenska pansarskott som Sverige så stolt skickade i krigets inledning började utvecklas 1976. Designen är alltså snart 50 år gammal.

Ukraina har visat att alla farhågor kommit på skam. De har en modern organisation, ett imponerande driv och visar tydliga tecken på att vara en stabil demokrati. Efter snart ett år har Ukraina, under mycket stark ledning av president Zelensky, byggt upp ett förtroende som nu gör att vi vågar skicka våra allra mest moderna vapen till Ukraina. Och detta är verkligen ingen liten sak. Våra Archer, Abrams och Leopard 2 är i stort sett det bästa vi klarar av att uppbringa, och vi litar så mycket på Ukrainas förmåga och organisation att vi vågar skicka det. Från och med nu är dammluckorna öppna, och om Ukraina fortsätter att visa sig pålitliga så kommer moderna vapen att fortsätta strömma åt deras håll.
Citera
2023-01-25, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, det var lite kort uttryckt. Man borde rösta. Vi vet inte viljan. Kriget har säkert ändrat mycket.
Är la bara för Ryssland att lämna och låta FN ha fria övervakade val, så är saken biff sen?
Sen kan la alla Ryssar som vill tillhöra Ryssland flytta dit om dom så önskar? Putin som är så mån om att försvara alla Ryssar ger dom ju såklart Ryska pass.

Borde la inte vara så svårt? Fast det intresserar ju inte bajshärskaren Putin.
Citera
2023-01-25, 22:32
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han låter positiv, hoppas han får rätt. Undrar hur det kommer sluta med den ryska ockupationen? En plötslig kollaps och alla åker hem eller ett utdraget tillbakadragande under månader?
Putin vet att han är 100% körd om han drar sig tillbaka, bugar sig och ber om ursäkt för invasionen, och försöker återgå till ett Ryssland som det var innan 2014.
Situationen för Putin är nog snarare sådan att han insett att det är helt omöjligt att ta mer land av Ukraina, och att de behöver maximera produktionen av vapen för att bygga upp en så stor styrka som möjligt som kan försvara de områden de redan tagit. De kommer fortsätta med mindre försök att ta byarna längs frontlinjen, men målet nu är att försvara de områden de redan tagit.
Citera
2023-01-25, 22:33
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Sätter mina pengar på att det var civila/krigsfångar som fick springa.
Nej , det var säkerligen ryzka " frisläppta " kriminella.
Citera
2023-01-25, 22:34
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnIde
Är la bara för Ryssland att lämna och låta FN ha fria övervakade val, så är saken biff sen?
Sen kan la alla Ryssar som vill tillhöra Ryssland flytta dit om dom så önskar? Putin som är så mån om att försvara alla Ryssar ger dom ju såklart Ryska pass.

Borde la inte vara så svårt? Fast det intresserar ju inte bajshärskaren Putin.

Så borde man göra ja. Det sjuka är ju att ingen erbjuder Putin det. Och det är för att de tror Ryssland skulle vinna en sådan omröstning. Och som Auric var inne på, farlig precedens. Ska man göra så också i Taiwan, Katalonien, och Kurdistan? Ditt förslag skulle ha miljarder anhängare globalt, men eliten säger nej i många länder.
Citera
2023-01-25, 22:35
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Man borde rösta. Vi vet inte viljan.
Tycker du att vi ska göra fejkade folkomröstningar också i Kaliningrad där 97% av de som röstar väljer att bryta sig loss och tillhöra Litauen? Och tycker du i så fall att världen ska stödja att Kaliningrad ansluter sig till Litauen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in