2023-01-24, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg følger politiets uttalelser om saken. Hvis de mot formodning skulle falle tilbake på
kidnapping som hovedhypotese, er jeg fremdeles interessert i at saken blir løst og de
ansvarlige tiltalt og dømt.

Hva jeg måtte basere "min hypotese" på, enten det er hva man får vite gjennom medier, eller
det du kaller "løse påstander", er egentlig helt uinteressant for sakens oppklaring som sådan.
Jeg er her for å diskutere muligheter, ikke fordi jeg tror jeg kan løse en alvorlig kriminalsak.

Apropos "løse påstander" er det jo nok av dem i ethvert anonymt diskusjonsforum, men jeg
har notert meg at et fåtall brukere, særlig i trådens startfase, viste seg å ha oppsiktsvekkende
rett i mye av det de skrev om. Dette gjelder spesifikt opplysninger om ekteskapsproblemer, ektepakter
og THs antisosiale adferd.
Dersom ryktene er sanne, kan spredning av rykter bare ødelegge muligheten for å løse saken.

Dersom disse ryktene kommer hovedsakelig fra samme kilde, er det mistenkelig, og man må stille spørsmål om hva motivet for ryktespredningen er.

Når man har så mange opplysninger, om andre mennesker, som plutselig forsvinner (og personer i nær krets), "vil en normal reaksjon" være å gå til politiet, slik at man ikke påvirker andre vitner.

+ de såkalte "lekkasjene fra taushetsbelagte avhør" i saken, og kilden som aldri ble avslørt.

= indikasjon på taktikk og strategi.
Senast redigerad av Havhest 2023-01-24 kl. 18:23.
Citera
2023-01-24, 23:33
Medlem
Citat:
Den eneste årsaken til at AE forsvant samme dag som Pareto-rettssaken jeg kan tenke meg, dersom
det ikke er en ren tilfeldighet, er at TH så muligheten for at han kunne peke mot Pareto-folkene som
mulige bakmenn.

Uten å vite utfallet av saken. Kunne vel fort fått en boomerangeffekt. Men det finnes ingen grenser for kreativitet hos dere. Dømmes skal han visst, uansett pris.
Citera
2023-01-25, 13:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg tror første side i trusselbrevet er opprinnelig skrevet på engelsk, av én person.

Videre ser det ut som en annen person har forklart hvordan løsepengene skal betales, men at denne har oversatt en opprinnelig norsk (evt svensk/dansk?) tekst, til dette tilgjorte språket (norsk/svensk/dansk-ish).

+ at person nummer 2 har omgjort teksten på første side. Muligens kan ett par avsnitt, lenger nede i trusselbrevet, også ha blitt omgjort av person nummer 2, fra en opprinnelig engelsk tekst, skrevet av person nummer1.

Det kan tyde på at en bestiller har skrevet første side (+ avsnitt), og at person nummer 2 er vedkommende med kryptokompetanse.

Person nummer 2 (med kryptokomprtanse) fremstår mer rotete i sitt oppsett.

Kan eventuelt forsåvidt være person nummer 1, som har omgjort språket etterpå denne har mottatt betalingsoppsettet.

Men jeg synes det fremstår litt som at disse avsnittene lenger nede i brevet, ikke er plassert like pent og pyntelig, som person nummer 1 hadde sett for seg.

Likevel kan det heller ikke utelukkes at alt er skrevet av 1 person, men at denne er mer strukturert på noen dager, og mindre på andre dager (dvs brukt flere dager på å lage trusselbrevet).

En person i ubalanse? En GM med et psykologisk motiv?

Trusselmailene har jo også tydet på at forfatteren er mer aggressiv i den ene mailen, ifølge eksperter som har analysert disse mailene.
Dersom dette stemmer:
Citat:
Likevel kan det heller ikke utelukkes at alt er skrevet av 1 person, men at denne er mer strukturert på noen dager, og mindre på andre dager (dvs brukt flere dager på å lage trusselbrevet).

En person i ubalanse? En GM med et psykologisk motiv?

Trusselmailene har jo også tydet på at forfatteren er mer aggressiv i den ene mailen, ifølge eksperter som har analysert disse mailene.
Kanskje GM har samme personlighet som Billy Milligan, dvs at GM har flere personligheter. BM var ekstremt manipulerende og svært intelligent.
Blant BMs mange personligheter, var det "én leder".
BM-saken kan i tilfellet ha vært inspirasjonskilden (spekulasjon) for ugjerningen i S4, og motivet tenker jeg da, først og fremst er oppmerksomhet.
Jeg tror ikke AEH er GMs eneste offer, men det er sannsynlig at AEH er GMs første drapsoffer. GM kan ha kommet i kontakt med sine ofre via sosiale medier, slike forum fungerer perfekt for mennesker med slike personlighetsforstyrrelser, som liker (i mangel på bedre ord) å utsette andre mennesker for psykisk vold.
Det kan ha vært tilfeldig at AEH ble drept. I utgangspunktet ble hun kanskje utsatt for psykisk vold, men at GM på et tidspunkt oppdaget at AEHs ektefelle er milliardær, og at pengene ("vinn-vinn-situasjon") har utløst GMs drapsmodus.
Jeg tror GM oppfatter seg selv som rettferdig (ref trusselbrevet "det er bare rettferdighet"), men det er selvsagt vrangforestillinger (ala hovedpersonen i romanen "Straff og Forbrytelse"/Fjodor Dostojevskij).
Citera
2023-01-25, 13:41
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Uten å vite utfallet av saken. Kunne vel fort fått en boomerangeffekt. Men det finnes ingen grenser for kreativitet hos dere. Dømmes skal han visst, uansett pris.

Som sagt, sammenfall mellom Pareto-dom og forsvinning er kanskje like tilfeldig som
Futurum-mennene og den røde BMW'en. Evt. er det "overstaging". Jeg vet jo ikke.
Men her i tråden mener jeg kreativitet er helt greit, det er politiets oppgave å finne
og plassere fakta i rett kontekst, for å tiltale og dømme de/n skyldige.

Min oppfatning er at hvis noen blir tiltalt og dømt, er TH alene eller blant dem.
Jeg håper jo de klarer å etterforske frem til tiltalebegjæring, men jeg er ikke 100% sikker.
Citera
2023-01-25, 17:33
Medlem
Svartedikets avatar
Ser nå at Dagbladet har en ny artikkel der THs venner forteller om hvordan han har forandret seg.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vennenes-uro-toms-forandring/78308947

Bak mur, så jeg lurer på om noen her har tilgang til hele teksten?
Citera
2023-01-25, 17:54
Medlem
Citat:
Ser nå at Dagbladet har en ny artikkel der THs venner forteller om hvordan han har forandret seg.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vennenes-uro-toms-forandring/78308947

Bak mur, så jeg lurer på om noen her har tilgang til hele teksten?

Noen sitater.
- Jeg tror Tom er på sitt svakeste akkurat nå. Den psykiske belastningen av å ha en siktelse hengende over seg … Han vil jo ikke være ute blant folk. Vi er urolige for ham.

Det sier Tom Nilsen til Dagbladet. Han er en av Tom Hagens nærmeste venner, som er siktet for drap eller medvirkning til drap på kona Anne-Elisabeth Hagen etter at hun i oktober 2018 forsvant fra hjemmet deres i Sloraveien 4.
Vennen Tom Nilsen mener det har skjedd en forandring.
Folk glaner når han er ute, synes Nilsen. Kommer bort, klapper ham på skuldra, spør ham om saken. Enkelte skal ha gått inn i diskusjoner med ham også.

- Det er jo tøft for ham. Men jeg merker at tonen har skiftet seg litt, det er flere som begynner å synes synd på ham nå, og som lurer på om politiet har tatt feil. For et par år siden var folk flest negative, mener Nilsen.

- Men nå kommer de bort og spør: «Når slipper politiet siktelsen?»
Siktelsen vil bli opprettholdt så lenge det finnes relevante spor å etterforske.
Tom Hagen risikerer å leve som drapssiktet i lang tid framover. Så lenge politiet har relevante spor å etterforske, vil Hagens status som siktet etter all sannsynlighet bli stående, ifølge politiinspektør Lars Reinholdt-Østbye i Øst politidistrikt.
Det er vel det store aberet med all villedningen. Tom Hagen har feilberegnet, og satset på at spor som leder ut i intet, eller inn i det store mørke darkweb, til slutt vil føre til henleggelse.

Mens altså politiet tar utgangspunkt i at selv om etterforskningen er vanskelig, og det er mye villedende spor, og det er forsøkt å sabotere etterforskningen ved hjelp av nye teknologiske løsninger som usporbar kryptovaluta, ja så tar politiet utfordringen og setter alle krefter inn på å løse saken, komme til bunns i kryptoplottet og krypto-kontoene, og samtidig gjennomføre de vanlige normale etterforskningsskrittene.

Politiet vil løse denne saken. Det får ta den tiden det tar. Tror også Brøske sa det engang.

Kilde: Dagbladet 25. januar 2023
Vennenes uro: - Toms forandring
Citera
2023-01-25, 18:10
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Noen sitater.
- Jeg tror Tom er på sitt svakeste akkurat nå. Den psykiske belastningen av å ha en siktelse hengende over seg … Han vil jo ikke være ute blant folk. Vi er urolige for ham.

Det sier Tom Nilsen til Dagbladet. Han er en av Tom Hagens nærmeste venner, som er siktet for drap eller medvirkning til drap på kona Anne-Elisabeth Hagen etter at hun i oktober 2018 forsvant fra hjemmet deres i Sloraveien 4.
Vennen Tom Nilsen mener det har skjedd en forandring.
Folk glaner når han er ute, synes Nilsen. Kommer bort, klapper ham på skuldra, spør ham om saken. Enkelte skal ha gått inn i diskusjoner med ham også.

- Det er jo tøft for ham. Men jeg merker at tonen har skiftet seg litt, det er flere som begynner å synes synd på ham nå, og som lurer på om politiet har tatt feil. For et par år siden var folk flest negative, mener Nilsen.

- Men nå kommer de bort og spør: «Når slipper politiet siktelsen?»
Siktelsen vil bli opprettholdt så lenge det finnes relevante spor å etterforske.
Tom Hagen risikerer å leve som drapssiktet i lang tid framover. Så lenge politiet har relevante spor å etterforske, vil Hagens status som siktet etter all sannsynlighet bli stående, ifølge politiinspektør Lars Reinholdt-Østbye i Øst politidistrikt.
Det er vel det store aberet med all villedningen. Tom Hagen har feilberegnet, og satset på at spor som leder ut i intet, eller inn i det store mørke darkweb, til slutt vil føre til henleggelse.

Mens altså politiet tar utgangspunkt i at selv om etterforskningen er vanskelig, og det er mye villedende spor, og det er forsøkt å sabotere etterforskningen ved hjelp av nye teknologiske løsninger som usporbar kryptovaluta, ja så tar politiet utfordringen og setter alle krefter inn på å løse saken, komme til bunns i kryptoplottet og krypto-kontoene, og samtidig gjennomføre de vanlige normale etterforskningsskrittene.

Politiet vil løse denne saken. Det får ta den tiden det tar. Tror også Brøske sa det engang.

Kilde: Dagbladet 25. januar 2023
Vennenes uro: - Toms forandring

Takk for sitatene.

Tenkte meg det stort sett var TN som uttalte seg, ja. Han har jo gått ut og erklært at han
vil støtte TH selv om det viser seg at han er skyldig.

Politiets uttalelse er jo forsåvidt interessant. At siktelsen "etter all sannsynlighet" vil bli stående
frem til etterforskningen er ferdigstilt, peker vel ikke akkurat i retning av en frafallelse.
Citera
2023-01-25, 18:15
Medlem
Hvilke andre venner utover TN er det Dagbladet sikter til i overskriften "Vennenes uro"?
Citera
2023-01-25, 18:26
Medlem
Tar med dette sitatet også.
- Vi har stor forståelse for den menneskelige belastning det er å være siktet i en alvorlig sak med stor offentlig interesse. Etterforskningen av drapet på Anne-Elisabeth Hagen er innrettet på en måte som ivaretar hensynene bak reglene om rettferdig rettergang, sier politiinspektøren.

- Samtidig må vi vurdere belastningen det er å være siktet i en så alvorlig sak opp mot hensynet til sakens etterforskning og behovet for å finne ut hva som har skjedd med Anne-Elisabeth Hagen.
Så spørsmål om hvilke venner som er nevnt i artikkelen.
Like bak oss på kafeen sitter fire-fem venninner, det er kona til Tom Nilsen og venninner av Anne-Elisabeth - eller «Lisbeth», som de kaller henne.

- De pleier å være her på tirsdager, sier Nilsen, og kikker bort på venninnegjengen som skravler over kaffe. Men ingen av dem ønsker å snakke med media. Det er for belastende.
Og videre. Ikke navngitte venner bekymret for THs psykiske helse.
Dagbladet har snakket med flere av vennene til Tom Hagen. De sier det samme, og alle uttrykker bekymring for den psykiske helsa til kameraten deres. Tom og Anne-Elisabeth Hagen var som ektepar flest, mener de, med oppturer og nedturer.
Kilde: https://www.dagbladet.no/nyheter/vennenes-uro-toms-forandring/78308947
Citera
2023-01-25, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Tar med dette sitatet også.
- Vi har stor forståelse for den menneskelige belastning det er å være siktet i en alvorlig sak med stor offentlig interesse. Etterforskningen av drapet på Anne-Elisabeth Hagen er innrettet på en måte som ivaretar hensynene bak reglene om rettferdig rettergang, sier politiinspektøren.

- Samtidig må vi vurdere belastningen det er å være siktet i en så alvorlig sak opp mot hensynet til sakens etterforskning og behovet for å finne ut hva som har skjedd med Anne-Elisabeth Hagen.
Så spørsmål om hvilke venner som er nevnt i artikkelen.
Like bak oss på kafeen sitter fire-fem venninner, det er kona til Tom Nilsen og venninner av Anne-Elisabeth - eller «Lisbeth», som de kaller henne.

- De pleier å være her på tirsdager, sier Nilsen, og kikker bort på venninnegjengen som skravler over kaffe. Men ingen av dem ønsker å snakke med media. Det er for belastende.
Og videre. Ikke navngitte venner bekymret for THs psykiske helse.
Dagbladet har snakket med flere av vennene til Tom Hagen. De sier det samme, og alle uttrykker bekymring for den psykiske helsa til kameraten deres. Tom og Anne-Elisabeth Hagen var som ektepar flest, mener de, med oppturer og nedturer.
Kilde: https://www.dagbladet.no/nyheter/vennenes-uro-toms-forandring/78308947

Takk Kornblomst. Det er altså i første rekke TN, kona hans og vennegjengen.
Citera
2023-01-25, 20:37
Medlem
Tenk om Kokadu hadde hatt rett om Hettem*nnen. Og tenk om tidslinjen i etterlysningen var forskjøvet med en time av taktiske grunner. Da hadde vi hatt:

08:45-08.56 Anrop fra AEH til MB.
09:06 Anrop fra AEH til datter HHB1
09:10 - 09:15 TH ankommer Futurum (video)
09:10 SMS fra AEH til datter HHB1.
09:14-09:16 Anrop fra AEH til TEH. Siste kjente livstegn.
09:34 Hettem*nnen befinner seg gående like ved fiskeplassen/gangveien retning SV4
09:48 Anrop til AEH fra elektriker S*ansen. Ikke besvart.
09:50 Anrop til AEH fra TEH. Ikke besvart. Fulgt opp med SMS, heller ikke besvart.
10:02 Hettem*nnen tilbake ved Festpl*assen
10.06 og 10.07 Anrop til AEH fra TH. Ikke besvart.

....
Interessant hvordan denne brikken da passer inn, men så var det denne da:

10:07 Siste fysiske bevegelse, forflytning av AEs mobil.
Citera
2023-01-25, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Tenk om Kokadu hadde hatt rett om Hettem*nnen. Og tenk om tidslinjen i etterlysningen var forskjøvet med en time av taktiske grunner. Da hadde vi hatt:

08:45-08.56 Anrop fra AEH til MB.
09:06 Anrop fra AEH til datter HHB1
09:10 - 09:15 TH ankommer Futurum (video)
09:10 SMS fra AEH til datter HHB1.
09:14-09:16 Anrop fra AEH til TEH. Siste kjente livstegn.
09:34 Hettem*nnen befinner seg gående like ved fiskeplassen/gangveien retning SV4
09:48 Anrop til AEH fra elektriker S*ansen. Ikke besvart.
09:50 Anrop til AEH fra TEH. Ikke besvart. Fulgt opp med SMS, heller ikke besvart.
10:02 Hettem*nnen tilbake ved Festpl*assen
10.06 og 10.07 Anrop til AEH fra TH. Ikke besvart.

....

Citat:

Det betyr vel at noen må ha vært i huset og flyttet på mobilen kl 10.07 hvis det ikke var en robot eller en annen slags innretning som flyttet på mobilen. Eventuelt kan uriktige opplysninger om tidspunkt for siste bevegelse av AEs mobil ha blitt publisert i media?

Hvis alt som politiet har oppgitt og som er publisert i avisartikler er korrekt informasjon, hvorfor har de oppgitt så mange detaljer som kun GM og politiet kan vite? Vil ikke det kunne være til skade for etterforskningen feks i forbindelse med at noen eventuelt kan finne på å bruke detaljene i forbindelse med å tilstå handlinger som de ikke har utført?
Senast redigerad av z-z-z 2023-01-25 kl. 21:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in