2023-01-19, 22:47
Medlem
Den är jättebra. Fantastiskt att företagen börjar ta ansvar för vår planet och djuren på eget initiativ. Stort eloge till GB!
Citera
2023-01-19, 23:10
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konkebanan
Recept på detta?

För övrigt så borde ju GB "glassen" vara laktosfri nu då?
Man brukar inte benämna veganska produkter så. Blir ju lite som att kalla vatten för alkoholfritt.
Citera
2023-01-19, 23:22
Medlem
imrichbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Den är jättebra. Fantastiskt att företagen börjar ta ansvar för vår planet och djuren på eget initiativ. Stort eloge till GB!

Det är nog tyvärr önsketänkande. Det handlar uteslutande om att skära ner på kostnader för att tjäna så mycket det bara går.
Citera
2023-01-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Smakar den gott är väl den mest intressanta frågan

En glass vars huvudingredienser är socker, gluktos, gluktos fruktos och ärtor kan väl inte vara en smakupplevelse?

Visserligen var GB big pack inte särskilt gott förr heller, så snart man kom förbi barnkalasåren. Barn är inte så kräsna, bara det innehåller socker så äter man.

Jag vet för övrigt inget med ärtor som gått äta. Vi fick smakprov på ärtmjölk utdelat en gång. Urk... Det var faktiskt komiskt. Jag funderade över hur det kunde gå genom en testpanel. Satt verkligen folk och tyckte det var gott? Vi provade ha det i lite olika saker, men faktum är att varken kakor eller pannkakor eller någon annan mat blev bättre när den fick smak av råa kikärtor.
Citera
2023-01-20, 00:03
Medlem
Benny98s avatar
Men någon måste ju börja förändra livsstilen för ett bättre klimat. Glassen kanske är god att äta?
Citera
2023-01-20, 09:21
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
En glass vars huvudingredienser är socker, gluktos, gluktos fruktos och ärtor kan väl inte vara en smakupplevelse?

Visserligen var GB big pack inte särskilt gott förr heller, så snart man kom förbi barnkalasåren. Barn är inte så kräsna, bara det innehåller socker så äter man.

Jag vet för övrigt inget med ärtor som gått äta. Vi fick smakprov på ärtmjölk utdelat en gång. Urk... Det var faktiskt komiskt. Jag funderade över hur det kunde gå genom en testpanel. Satt verkligen folk och tyckte det var gott? Vi provade ha det i lite olika saker, men faktum är att varken kakor eller pannkakor eller någon annan mat blev bättre när den fick smak av råa kikärtor.

Poängen är att smak är subjektivt. Jag tror inte heller att en glass gjord på ärtor och tillsatser, eller annat är någon smakupplevelse, men jag gör å andra sidan min egna glass, och det finns fortfarande märken/sorter som inte innehåller ärtor eller annat, så att man gör glass på ärtor är skitsamma.
Citera
2023-01-20, 11:56
Medlem
Mogaku-sans avatar
Köpte veganglass gjord på havre på Lidl någon gång och den var säkert betydligt bättre än denna ärtglass. Köper ofta någon glassbägare på Lidl och de är fan godare än GB Glace ärtglass.
Citera
2023-01-20, 12:17
Medlem
John-Roccas avatar
Okej Saltkungen vi tar en rond till!

Grabben som använder ordet "cherrypicking" väljer alltså att inte backa upp sitt påstående om insektsdöden, vilket ursprungligen framkallade min idiotförklaring av honom. Istället väljer han att försöka svara på mitt tidigare inlägg. Det är okej, jag är egentligen inte heller särskillt intreserad av insekter.
Vi kan istället göra ett försök att bena ut det här med antinutrienter.

Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Antinutrienter är naturliga eller syntetiska ämnen som blockerar absorptionen av näringsämnen och kan ta form av läkemedel, kemikalier som finns naturligt i livsmedel, proteiner eller överkonsumtion av näringsämnen själva.

Med menigar som citatet oven är det svårt att inte angripa din dåliga svenska och bristande förståelse av vad du egentligen skriver om. Jag hoppas att du åtminstonde förstår att ett protein (lektin) inte har något eget medvetande och hips vips kan bestämma sig för att ta form av ett läkemedel eller en kemikalie. Om inte så kan säkert psykiatrin höja din dos.
Genom att plocka ut nyckelorden (antinutrienter, naturliga, syntetiska, blockera, absorption, näringsämnen, läkemedel, kemikalier, livsmedel, proteiner, överkonsumtion) och själv fylla på med användbara sambandsord, artiklar, prepositioner med mera så lyckas jag tillslut bilda fungerande meningar, som förklarar ditt resonemang. Vilket egentligen inte är så svårt då det är ganska simpelt; undvik baljväxter då de innehåller det giftiga proteinet lektin.

Lektin är alltså ett protein som finns i många grödor och grönsaker, särskillt mycket i baljväxter. Lektin bryts ner vid tillagning. Det är därför falafel är friterad, tempeh är fermenterad, lobiani är bakad i ugn och ärtsoppa, dal, foul, refried beans och hummus alla är helt sönderkokta röror.

Varför använder jag ordet lektin istället för antinutrienter?
Därför att det är det allmänt vedertagna ordet på svenska (289 000 kontra 35 700 träffar på Google). Ordet Antinutrienter får i första hand traffar på bloggar kopplade till paleokost- och rawfood-rörelserna. Googlar du ordet lektin får du även upp träffar från bland annat Karolinska Institutet, Nationalencyklopedin och Lunds Universitet.

Det är inte anmärkningsvärt att paleorörelsen som förespråkar att vi äter som på stenåldern och rawfoodrörelsen som äter sin mat rå oroar sig för lektin, däremot är det anmärkningsvärt att han som inte kan skilja på en blogg och ett univeritets hemsida snackar om cherrypicking.
Problemet med lektin är en ickefråga för oss som äger en spis.

Det blir uppenbart att du desperat greppar efter halmstrån att hämnas den oförrätt jag utsatt dig för med, när du klistrar in svåra ord du aldrig hört tidigare. Digestionen, proteas, amylaser skulle fungera i en akademisk text av någon som studerar medicin, men det blir löjeväckande när en grabb som knappt kan göra sig förstådd på vardagssvenska använder orden.

Jag har inget mer att tillägga än att jag föreslår att vi lämnar den här tråden till samtalet om Bigpack-glassen innan vi bli anmälda för off topic. Vi släpper det här nu så kan trådens läsare få gissa vem av oss som har flest högskolepoäng.
Senast redigerad av John-Rocca 2023-01-20 kl. 12:23.
Citera
2023-01-20, 13:13
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca
Okej Saltkungen vi tar en rond till!

Grabben som använder ordet "cherrypicking" väljer alltså att inte backa upp sitt påstående om insektsdöden, vilket ursprungligen framkallade min idiotförklaring av honom. Istället väljer han att försöka svara på mitt tidigare inlägg. Det är okej, jag är egentligen inte heller särskillt intreserad av insekter.

Roligt att du pratar om mig i andra person och försöker tala ned på mig. Vad är det man brukar kalla det? Härskarteknik? Du är ganska duktig på det, du verkar väldigt manipulativ.

Citat:

Varför använder jag ordet lektin istället för antinutrienter?
Därför att det är det allmänt vedertagna ordet på svenska (289 000 kontra 35 700 träffar på Google). Ordet Antinutrienter får i första hand traffar på bloggar kopplade till paleokost- och rawfood-rörelserna. Googlar du ordet lektin får du även upp träffar från bland annat Karolinska Institutet, Nationalencyklopedin och Lunds Universitet.

Det är inte anmärkningsvärt att paleorörelsen som förespråkar att vi äter som på stenåldern och rawfoodrörelsen som äter sin mat rå oroar sig för lektin, däremot är det anmärkningsvärt att han som inte kan skilja på en blogg och ett univeritets hemsida snackar om cherrypicking.

Du har varit väldigt duktig på att ta fram skitstudier tidigare, talade om prostatacancer bland skandinaver och att det "knappt" existerar utanför skandinaven medan det belägget var baserade på en studie med många brister i Japan. Om att rött kött är dåligt, till cancerfonden där länkarna inte ens fungerade. Du förstår väl också att studier på mat är väldigt luddiga? Det utförs mest genom observationer och självrapportering.

Citat:
Problemet med lektin är en ickefråga för oss som äger en spis.

Det blir uppenbart att du desperat greppar efter halmstrån att hämnas den oförrätt jag utsatt dig för med, när du klistrar in svåra ord du aldrig hört tidigare. Digestionen, proteas, amylaser skulle fungera i en akademisk text av någon som studerar medicin, men det blir löjeväckande när en grabb som knappt kan göra sig förstådd på vardagssvenska använder orden.

Det är inte desperat försök, du kommer med en lång text över hur duktig du är och menar på att vi ska alla äta mer vegetariskt och förstår inte varför vi andra inte gör det. Medan dina belägg var väldigt DÅLIGA. Ja det är sant, man behöver oroa sig mindre över antinutrienter om man kokar bort dem, men det uppenbara är att det försvinner mycket vitaminer i processen. Då kan man lika gärna satsa mer på kött och sluta fjanta sig.

Citat:
Jag har inget mer att tillägga än att jag föreslår att vi lämnar den här tråden till samtalet om Bigpack-glassen innan vi bli anmälda för off topic. Vi släpper det här nu så kan trådens läsare få gissa vem av oss som har flest högskolepoäng.

Ja det är uppenbart att du är på en högre akademisk nivå, det förnekar jag inte. Försöker heller inte hävda. Men det har ingenting att göra med att du har totalt fel och försöker vilseleda folk med tunna belägg. Sök dig runt lite på internet så kan du hitta motsatsen, att vegetarianer/veganer har sämre ben densitet, läker sämre från operationer och tatueringar, lider i högre grad av psykisk ohälsa, brister på näringsämnen. Tack för omtanken angående psykiatriska läkemedel, det bidrar helt klart till förvirring och försämrad formulering under insättningen.

Edit: Måste tillägga, om du har en högre utbildning som du hävdar så är det ändå tragiskt över vilken skit du sitter och tror på, totalt bortkastat.
Senast redigerad av Saltkungen 2023-01-20 kl. 13:23.
Citera
2023-01-20, 13:27
Medlem
brianmolkos avatar
Hade de haft bröstmjölk i hade de vart OK för veganer, för människor kan ju inte lida, utan bara sätta näsan i vädret med ett HHMMPPFF när butiken stänger.
Citera
2023-01-25, 09:52
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Big pack är Årets matbluff 2022
Svenska folket har utsett GB Big pack till förra årets värsta matbluff.
Glassklassikern fick i särklass flest röster.
https://www.aktavara.org/nyheter/161359/big-pack-ar-arets-matbluff-2022

Tack alla ni som röstade!
Citera
2023-01-25, 10:42
Medlem
Mogaku-sans avatar
GB Glace försvarar sin "förbättrade" glass med näbbar och klor.

Citat:
Citat:
”Vi är stolta över att vår folkkära Big pack numera är en del av ett växtbaserat sortiment och att våra konsumenter uppskattar det. Vi beklagar att nomineringen inte tagit till sig att glass kan tillverkas på ett mer modernt och hållbart vis.”

Svenska Dagbladet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in