Okej
Saltkungen vi tar en rond till!
Grabben som använder ordet "cherrypicking" väljer alltså att inte backa upp sitt påstående om insektsdöden, vilket ursprungligen framkallade min idiotförklaring av honom. Istället väljer han att försöka svara på mitt tidigare inlägg. Det är okej, jag är egentligen inte heller särskillt intreserad av insekter.
Vi kan istället göra ett försök att bena ut det här med antinutrienter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Saltkungen
Antinutrienter är naturliga eller syntetiska ämnen som blockerar absorptionen av näringsämnen och kan ta form av läkemedel, kemikalier som finns naturligt i livsmedel, proteiner eller överkonsumtion av näringsämnen själva.
Med menigar som citatet oven är det svårt att inte angripa din dåliga svenska och bristande förståelse av vad du egentligen skriver om. Jag hoppas att du åtminstonde förstår att ett protein (lektin) inte har något eget medvetande och hips vips kan bestämma sig för att ta form av ett läkemedel eller en kemikalie. Om inte så kan säkert psykiatrin höja din dos.
Genom att plocka ut nyckelorden (antinutrienter, naturliga, syntetiska, blockera, absorption, näringsämnen, läkemedel, kemikalier, livsmedel, proteiner, överkonsumtion) och själv fylla på med användbara sambandsord, artiklar, prepositioner med mera så lyckas jag tillslut bilda fungerande meningar, som förklarar ditt resonemang. Vilket egentligen inte är så svårt då det är ganska simpelt;
undvik baljväxter då de innehåller det giftiga proteinet lektin.
Lektin är alltså ett protein som finns i många grödor och grönsaker, särskillt mycket i baljväxter. Lektin bryts ner vid tillagning. Det är därför falafel är friterad, tempeh är fermenterad, lobiani är bakad i ugn och ärtsoppa, dal, foul, refried beans och hummus alla är helt sönderkokta röror.
Varför använder jag ordet lektin istället för antinutrienter?
Därför att det är det allmänt vedertagna ordet på svenska (289 000 kontra 35 700 träffar på Google). Ordet Antinutrienter får i första hand traffar på bloggar kopplade till paleokost- och rawfood-rörelserna. Googlar du ordet lektin får du även upp träffar från bland annat Karolinska Institutet, Nationalencyklopedin och Lunds Universitet.
Det är inte anmärkningsvärt att paleorörelsen som förespråkar att vi äter som på stenåldern och rawfoodrörelsen som äter sin mat rå oroar sig för lektin, däremot är det anmärkningsvärt att han som inte kan skilja på en blogg och ett univeritets hemsida snackar om cherrypicking.
Problemet med lektin är en ickefråga för oss som äger en spis.
Det blir uppenbart att du desperat greppar efter halmstrån att hämnas den oförrätt jag utsatt dig för med, när du klistrar in svåra ord du aldrig hört tidigare. Digestionen, proteas, amylaser skulle fungera i en akademisk text av någon som studerar medicin, men det blir löjeväckande när en grabb som knappt kan göra sig förstådd på vardagssvenska använder orden.
Jag har inget mer att tillägga än att jag föreslår att vi lämnar den här tråden till samtalet om
Bigpack-glassen innan vi bli anmälda för off topic. Vi släpper det här nu så kan trådens läsare få gissa vem av oss som har flest högskolepoäng.