Citat:
Ursprungligen postat av
John-Rocca
Jag skulle kunna driva med din felskrivning, men jag bespar mig det. Du är tillräckligt mycket av ett skämt ändå.
En ko äter i huvudsak grovfodret, alltså hö eller enilage. För att producera bra med mjölk behöver kon mer näring (protein) i form av kraftfoder. Vad tror du proteinet i kraftfodret kommer ifrån din jävla idiot?
Svar, vanligtvis soja. Men även foderärter även känt som gråärt, alltså samma ärtor som du kritiserar.
Berätta gärna lite mer om de där insekterna.
Jag nämnde att du är en idiot, jag säger det igen:
Du är en idiot.
Citat:
Ursprungligen postat av
John-Rocca
Den djurhållning du beskriver är helt möjlig, lantraser som inte äter kraftfoder har lägre klimatpåverkan. Det skulle säkert gå att göra en väldigt exklussiv glass på kattmjölk också, men vi diskuterar inte kattglass i den här tråden, inte heller den mest hållbara mjölkproduktionen vi kan föreställa oss. Vi diskuterar Unilevers lågprisglass.
När Saltkungen påstår:känner jag mig tvungen att idiotförklara honom, inte en utan flera gånger.
Dels för att hans påstående "snarare tvärt om" är direkt felaktigt då den sämsta tänkbara industriella sojaproduktionen har en lägre klimatpåverkan än den bästa tänkbara industriella mjölkproduktionen. Observera ordet industriella, jag pratar inte om självhushållning eller fjällkor. Den som vill motbevisa mig får gärna slå mig i huvet med relevanta fakta.
Jag blev också tvungen att idiotförklara Saltkungen för hans fragmentariska påstående om insektsdöden som orsakas av ett vegetabiliskt jordbruk men inte av mjölkproduktionen som också kräver ett vegetabiliskt jordbruk.

Det finns fördelar med att köpa lokalt producerade produkter från enbart gräsbetande kossor.
Sedan kan vi kika på din cherrypicking nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
John-Rocca
Vad är det egentligen som är så provocerande med vegansk mat? Det som förbryllar mig är att det inte är ultraprocessad mat som provocerar er i första hand utan själva faktumet att den är vegansk?
Vegansk mat innehåller ofta antinutrienter som kan påverka absorptionen av näringsämnen. Antinutrienter är naturliga eller syntetiska ämnen som blockerar absorptionen av näringsämnen och kan ta form av läkemedel, kemikalier som finns naturligt i livsmedel, proteiner eller överkonsumtion av näringsämnen själva. De kan binda till vitaminer och mineraler, förhindra deras upptag eller hämma enzymer. Därför är det viktigt att veta vilka livsmedel som innehåller antinutrienter och hur man tar bort dem, så att de inte påverkar näringsintaget negativt. Det är detta som är så provocerande med vegansk mat.
Citat:
Ursprungligen postat av
John-Rocca
Någonting i ärtprotinet väcker ert hat. Vad är det som hotar?
Ärtprotein har fått mycket kritik på grund av dess höga innehåll av antinutrienter. Antinutrienter är naturliga eller syntetiska ämnen som blockerar absorptionen av näringsämnen. De kan binda till vitaminer och mineraler, förhindra deras upptag eller hämma enzymer. Det finns ämnen som phytinsyra, oxalsyra och glukosinolater som finns i ärtprotein som kan förhindra absorptionen av mineraler som kalcium, magnesium, järn, koppar och zink. Dessa antinutrienter kan också hämma enzymer som proteaser, lipaser och amylaser, vilket försvårar digestionen och absorberingen av näringsämnen. Därför kan detta vara ett hot mot att äta ärtprotein som en del av en vegansk kost.
Citat:
Ursprungligen postat av
John-Rocca
Men riktig veganmat, baserad på bra råvaror kan det väl inte vara något fel med? Ärtsoppa är en svensk klassiker, gott nyttigt och veganskt.
Som utgår ifrån att man kokar sönder bönorna, både det bra och det dåliga.
Citat:
Ursprungligen postat av
John-Rocca
Ärtor är framtiden!
Och forntiden. Vi har odlat ärtor i Sverige sedan vikingatiden. Gråärt, sötlupin och åkerböna är tre baljväxter som kan odlas i svenskt klimat utan bevattning eller konstgödsel. Baljväxter är kvävefixerande, det innebär att de kan ta kväve från luften och binda det i marken. Baljväxter är oerhört bra grödor, det råder det ingen tvivel om. Ifall vi äter grödan själv istället för att använda det som djurfoder så får vi ut ungefär tre gånger så mycket protein. Tre gånger så mycket mat! Är inte det smart?
Se tidigare svar, därav slutsatsen är nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
John-Rocca
Ingenting slår en riktig köttbit!
Att äta en fin bit kött är en fantastiskt upplevelse. Ingen vegansk fejkprodukt kan ersätta en riktig biff. Självklart är det så. Men måste varenda måltid vara en jävla fest? Vi har oerhört mycket att vinna både som individer (slippa cancer) och kollektiv (bevara vår planet) genom att acceptera att varenda målitid inte behöver vara en kulinarisk sensation. Dessutom tvivlar jag på att ni carnekillar käkar den där fina biffen varje dag. Idioten som startade den här tråden verkar ju till och med käka barnglass.
Länken du refererar till från cancerfonden fungerar inte ens, de kanske har tagit bort den:
https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/full/archinternmed.2011.2287
Angående prostata cancer så en möjlig brist i denna studie är att den är begränsad till japanska populationer och kanske inte är tillämplig på andra populationer. Dessutom baserades studien på självrapporterat kostintag, vilket helt är oförutsägbart. Dessutom tog studien inte hänsyn till andra potentiella störande faktorer som livsstil och miljöfaktorer. Slutligen var studien begränsad till en enda kohort och kanske inte kan generaliseras till andra populationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
John-Rocca
Kalla mig sojapojke.
Att hög konsumtion av rött kött ökar risken för cancer är vetenskapligt belagt, likaså att prostatacancer knappt existerar utanför scandinavien där vi häller i oss enorma mängder komjölk.
Komiskt då att din referens var utförd i Japan.
Citat:
Ursprungligen postat av
John-Rocca
Komjölk innehåller tillväxthormon för att kalven snabbt ska växa till sig och bli stor. vad tror ni händer med tillväxthormon i kroppen på den som redan är fullvuxen?
Veganer slipper två vanliga riskfaktorer till cancer. Inte nog med det, det finns även skäl att tro att soja i rätt form, som bönor eller tofu är cancerhämmande (ultrapocessade produkter som sojakorv eller fejkkött är skit) Som sojapojke minimerar man alltså risken att få canser, att jag på köpet drunknar i fitta och social status ser jag inte direkt som något problem.
Ska vi köra på samma studiemetod som dina sketna referenser så kan vi ju dra en paralleller att Indien är det landet i världen med flest veganer, men medellivslängden under 70 år. Medan Hong Kong som äter mest kött i världen har högst medellivslängd, tror jag att det är enbart pga det? Nej, såklart är det socioekonomiska faktorer med i bilden, sjukvård, kultur osv. Men ska vi vara på din nivå så kan vi dra dessa paralleller mot varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
John-Rocca
Vad är det som får en man att hellre välja cancer är att ändra sina levnadsvanor?
Mycket lustigt att en snubbe som konsumerar mycket alkohol, droger inkl tjack förespråkar om hälsa. Du kanske får ta och göra ett nytt konto igen om du ska pissa på folk?
Citat:
Ursprungligen postat av
John-Rocca
Baserat på en ny studie från University of Washington är bevisen som kopplar konsumtion av rött kött till hälsoproblem som hjärtsjukdomar, stroke och cancer svaga. Studien fann svaga bevis för att konsumtion av obearbetat rött kött är kopplat till kolorektal cancer, bröstcancer, typ 2-diabetes och ischemisk hjärtsjukdom, och ingen koppling alls mellan att äta rött kött och stroke. Forskarna drog slutsatsen att även om det finns vissa bevis för att att äta obearbetat rött kött är associerat med ökad risk för sjukdomsincidens och dödlighet, är det svagt och otillräckligt för att ge avgörande rekommendationer. Därför är det inte klart om rött kött är dåligt för människor.
https://www.healthdata.org/research-article/health-effects-associated-consumption-unprocessed-red-meat-burden-proof-study
Vegantönt