2023-01-25, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poop.Engineer
Jag är främst ute efter jobb där man inte behöver prata med kunder eller liknande. Där man endast sköter sitt. Lagerjobb är något som passar mig anser jag
De som får jobbet har säkert erfarenhet. Vad får du för utbildning när du tar studenten? Men du har ju nästan ett halvår ytterligare innan du är klar. Sök även sommarjobb för det kan ju ta dig vidare och vara jobb under någon månad först. Även ett helgarbete nu under våren kan leda vidare till ett riktigt jobb.
Citera
2023-01-25, 07:38
Medlem
Ska du studera vidare och jobba extra, eller vill du bara jobba efter studenten?
Som någon sa sök i hela Sverige och glöm inte att skriva på cv en adress som ligger nära jobbet.
Jag tror en arbetsgivare i Umeå slänger cv från någon som bor i Malmö. Det är mindre chans att bli kontaktad.
Inte flytta för du är fattig? Då har du ett problem. Problem ska lösas
Citera
2023-01-25, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av segment1
Sök i hela sverige o flytta så får du jobb fort!

Idiot, finns ju inga bostäder att hyra om man inte stått i kö 10 år.
Citera
2023-01-25, 09:02
Medlem
Rengardes avatar
Citat:
Jag är 18 år. Och ja, jag håller på med att skaffa körkort

Hej, det är helt normalt att ha svårt med första anställningen. Om du behöver ett jobb NU och bor i någon större stad så rekommenderar jag donken, dom säger i princip inte nej och du kan börja jobba nästa vecka.

Lycka till
Citera
2023-01-25, 09:45
Medlem
Testa ringa till olika lager och be att få prata med någon ansvarig eller åk in och prata med någon face to face.

Ofta är det så att du sållas bort pga ditt arabiska namn men om du pratar i telefon eller face to face och din svenska är bra, du är trevlig m.m så är det mycket större chans att du blir erbjuden jobb.

Är du en sådan som bryter och knappt behärskar det svenska språket så är det kört.
Citera
2023-01-25, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du får iallafall svar. De gånger jag brukar söka så uteblir svar i 95% av alla jobb.

Kontakter, det är så man får arbete.
Ring istället för o skicka massa elektroniska papper.
Hör med vänner o bekanta.

Tack! Jag ska säga till att ringa och se över med bekanta
Citera
2023-01-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Varför skulle någon ge fast jobb till någon som pluggar på gymnasiet? Ska det vara efter gymnasiet? Sök då istället... Vad är det du pluggar? Pluggar du typ 4-årig teknisk är det inte så svårt att få jobb efter. Annars är råd att ta vilket jobb som helst. Säsongsarbete där nästan vem som helst får jobb. McDonald's etc... Sök inte ens vissa jobb utan gå dit och säg du kan börja direkt.

Jag vill helst ha ett jobb vid sidan av studierna. Deltidsjobb eller extrajobb rättare sagt. Jag pluggar i Samhällsvetenskapsprogrammet, tredje året. Jag har sökt till olika snabbmatsrestauranger bestående av Burger King, McDonald's, Max. Samtliga har nekat för erbjudande till jobb. Jag ska nu säga till att gå dit på plats istället. Tack!
Citera
2023-01-25, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De som får jobbet har säkert erfarenhet. Vad får du för utbildning när du tar studenten? Men du har ju nästan ett halvår ytterligare innan du är klar. Sök även sommarjobb för det kan ju ta dig vidare och vara jobb under någon månad först. Även ett helgarbete nu under våren kan leda vidare till ett riktigt jobb.

Jag går i gymnasiet. Med det sagt får jag gymnasieexamen. Men är det inte för tidigt för att söka sommarjobb nu? Ska leta vidare efter helgarbete och liknande. Tack!
Citera
2023-01-25, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Ska du studera vidare och jobba extra, eller vill du bara jobba efter studenten?
Som någon sa sök i hela Sverige och glöm inte att skriva på cv en adress som ligger nära jobbet.
Jag tror en arbetsgivare i Umeå slänger cv från någon som bor i Malmö. Det är mindre chans att bli kontaktad.
Inte flytta för du är fattig? Då har du ett problem. Problem ska lösas

Ja, exakt. Jag vill studera vidare efter gymnasiet och vill därmed ha ett jobb vid sidan av studierna. Deltidsjobb eller extra jobb
Citera
2023-01-25, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Hej, det är helt normalt att ha svårt med första anställningen. Om du behöver ett jobb NU och bor i någon större stad så rekommenderar jag donken, dom säger i princip inte nej och du kan börja jobba nästa vecka.

Lycka till

Problemet är att jag har även sökt digitalt till olika snabbmatsrestauranger bestående av Burger King, McDonald's, Max och alla dessa har nekat eller inte hört sig av. Kan tillägga att jag bor i huvudstaden. Jag har även besökt den snabbmatsrestaurangen som jag har tidigare sommarjobbat åt, Burger King, och chefen, som jag känner igen sen tidigare, sa att han inte kan erbjuda ett jobb för tillfället då restaurangen inte får besök av många kunder. Men att han skulle kontakta mig sen vid april eller maj om jag gav mina kontaktuppgifter till han, vilket jag gjorde. Jag överlämnade både mitt CV och personliga brev. Tror du han kommer verkligen höra sig av senare eller är det rent bluff?
Citera
2023-01-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Testa ringa till olika lager och be att få prata med någon ansvarig eller åk in och prata med någon face to face.

Ofta är det så att du sållas bort pga ditt arabiska namn men om du pratar i telefon eller face to face och din svenska är bra, du är trevlig m.m så är det mycket större chans att du blir erbjuden jobb.

Är du en sådan som bryter och knappt behärskar det svenska språket så är det kört.

Jag ska säga till att både ringa dem och besöka dem på plats. Jag har inga svårigheter med det svenska språket och kan det flytande. Så där uppkommer det inga problem. Tack!
Senast redigerad av Poop.Engineer 2023-01-25 kl. 10:50.
Citera
2023-01-25, 10:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Jag vill helst ha ett jobb vid sidan av studierna. Deltidsjobb eller extrajobb rättare sagt. Jag pluggar i Samhällsvetenskapsprogrammet, tredje året. Jag har sökt till olika snabbmatsrestauranger bestående av Burger King, McDonald's, Max. Samtliga har nekat för erbjudande till jobb. Jag ska nu säga till att gå dit på plats istället. Tack!

Problemet är att alla söker extrajobb på lager/snabbmatställen dvs det är väldigt många sökande på varje tjänst. Dessutom är det främst personer som kan jobba schema man söker, inte extrapersonal kväll/helg.

Om du skall ha en chans att få extrajobb så måste du vända dig till de brancher som har svårt att rekrytera extrapersonal. Hemtjänst är ett exempel på där man söker yngre män som klarar att lyfta vårdtagare men där merparten av sökanden är yngre kvinnor som är så otränade att de knappt orkar lyfta ett mjölkpaket.

Inom restaurangbranchen är det också svårt med personal på kväll/helger och det är lättare att få extrajobb där än på snabbmatställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in