2023-01-24, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
"Befriaren" Ryssland gör som dom alltid gör. Förstör allt. Men att bygga upp nått igen? Knappast.

https://www.theguardian.com/world/live/2023/jan/24/russia-ukraine-war-live-zelenskiy-flags-more-changes-in-corruption-purge-german-defence-group-offers -to-send-tanks-if-needed
Jag tror att länken adresserades fel men det är ett tydligt tecken på att Ryssland inte ens själva tror på att de kommer att behålla regionen.

För övrigt är nog investeringar inte Rysslands högsta prioritet just nu, de kan ju inte ens betala sina soldater.
Citera
2023-01-24, 18:25
Medlem
Placering av trupp. Är det någon här som har en länk till någon sida där man kan se placering av trupp? Jag är i synnerhet intresserad av att förstå vad Ryssland har i närheten av Kiev. Finns det några bra kartor. Det jag sett är mest live kartor där de visar senaste slagen och lite småduttar här och där som visar fragment. Var är överblicken
Citera
2023-01-24, 18:26
Medlem
Enligt twitteruppgifter skall ytterligare en bögrysk SU-25 ha blivit nedskjutet idag. Vi får se i morgondagens statistik om detta stämmer.

(Detta förbannade krig har satt så djupa spår i mitt sinne så jag kan se mig själv i framtiden sitta på ett demensboende och det sista ordet som jag kan säga blir: BÖG!!! Personalen kommer inte att förstå mig....)

Senaste dygnet rapporterades om 2 nedskjutna SU-25 och hela 4 st nedskjutna attackhelikoptrar. Vi får se om denna tendens fortsätter.
Kan inte vara roligt att vara bögrysk pilot som det ser ut nu. Det går rykten om att Ryssland vill sätta in mer attacker från luften.
Citera
2023-01-24, 18:28
Medlem
Citat:
"Befriaren" Ryssland gör som dom alltid gör. Förstör allt. Men att bygga upp nått igen? Knappast.

https://www.theguardian.com/world/live/2023/jan/24/russia-ukraine-war-live-zelenskiy-flags-more-changes-in-corruption-purge-german-defence-group-offers -to-send-tanks-if-needed
Man bygger bostäder istället.

Russian military rebuilding homes in Mariupol
https://www.youtube.com/watch?v=SxEx3ha_SYI

Tänk om AZOV-bataljonen inte sprungit med svansen mellan benen och gömt sig i Azovstal så kanske det gått att rädda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, det är ju glädjande för Ukraina om de får M1 Abrams, och då som det står i "significant numbers". Men.., detta kunde ha varit Europas stund historiskt och säkerhetspolitiskt. Där man enades om att skicka egna tanks då. Att Europa var vuxet mot ett hot utanifrån..

Dessvärre så gick Tyskland och gömde sig bakom "Uncle Sam" i denna stund. Scholtz skulle bli präst i någon församling istället, eller körskollärare..typ.., inte detta vad han driver med nu..

Mnja, som någon sa på något nyhetsprogram, Tyskland har designats att inte kunna vara en militär makt efter 2a världskriget. Att se tyska stridsvagnar göra mos av ryska soldater kan nog spä på "nazi" tankarna ännu mer. Det är vettigt av Tyskland att vara försiktiga och tydligen fungerar designen som ska förhindra att Tyskland hittar sina lederhosen i garderoben, dammar av dem och tar upp folksporten; 'marsch med gevär' igen.
Senast redigerad av fokuserapafakta 2023-01-24 kl. 18:34.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Ukrainian Air Force shoots down Russian Su-25 in Donetsk Oblast
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/01/24/7386329/

OK tack, jag var tvåa på bollen, jag såg uppgiften på twitter... ....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, det är ju glädjande för Ukraina om de får M1 Abrams, och då som det står i "significant numbers". Men.., detta kunde ha varit Europas stund historiskt och säkerhetspolitiskt. Där man enades om att skicka egna tanks då. Att Europa var vuxet mot ett hot utanifrån..

Dessvärre så gick Tyskland och gömde sig bakom "Uncle Sam" i denna stund. Scholtz skulle bli präst i någon församling istället, eller körskollärare..typ.., inte detta vad han driver med nu..

Uncle Sam har alltid räddat Europa när auktoritära stater tror att allt är deras...så även denna gång.
Man kan tycka vad man vill om USA men dom lämnar inte sina rötter i sticket när det gäller.
Citera
2023-01-24, 18:31
Medlem
Jag har hört att Abrams har gasturbinmotor som inte passar Ukraina riktigt väl.

Men att sända 10 st från sleepy Joe kan vara en spark i ändan på söliga Tyskland.

Jag tror att dom svenska CV-90 blir mycket avgörande när offensiver sätts in. Hoppas att Sverige kan leverera fler än dom utlovade 50 st och att man snabbar upp utbildningen.
Citera
2023-01-24, 18:31
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Tänk om AZOV-bataljonen inte sprungit med svansen mellan benen och gömt sig i Azovstal så kanske det gått att rädda.

Tänk om inte kommunistjävlarna hade attackerat Ukraina så skulle inga bostäder behövas byggas
Citera
2023-01-24, 18:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Man bygger bostäder för att tvångsförflytta dit ryssar från andra delar av landet. Det är samma förflyttningspolitik som Stalin och alla andra ryssar alltid haft. Samma som man gjorde med Krim. Flyttar in en massa rysstattare för att visa att det är ryskt. Men nu ska dom ut, döda eller levande. Helst döda.
Citera
2023-01-24, 18:32
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt twitteruppgifter skall ytterligare en bögrysk SU-25 ha blivit nedskjutet idag. Vi får se i morgondagens statistik om detta stämmer.

(Detta förbannade krig har satt så djupa spår i mitt sinne så jag kan se mig själv i framtiden sitta på ett demensboende och det sista ordet som jag kan säga blir: BÖG!!! Personalen kommer inte att förstå mig....)

Senaste dygnet rapporterades om 2 nedskjutna SU-25 och hela 4 st nedskjutna attackhelikoptrar. Vi får se om denna tendens fortsätter.
Kan inte vara roligt att vara bögrysk pilot som det ser ut nu. Det går rykten om att Ryssland vill sätta in mer attacker från luften.

Deras direkta flygattacker har väl varit relativt begränsade hittills?
Om dom skulle förlora mycket stridsflyg sätter dom ju hela sin försvarsförmåga på spel
Citera
2023-01-24, 18:33
Medlem
Citat:

Mmm efter invasion följer omflyttning. Man vill ju inte ha kvar ursprungsbefolkning i de delar man ockuperat. Det leder bara till oro, uppror och trams. Nej, in med folk från egna landet och flytta ut de erövrade till originallandet där de lär sig sin nya nationalsång, att se ner i marken och lyda. Den flytten kan ju antingen göras med våld eller via ekonomiska incitament (genom att inte återskapa jobb).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in