2023-01-24, 12:02
Medlem
Treppenwitzs avatar
Det vore fint att plantera massor av solrosor längs vägarna i år, för att ge frön åt fåglarna men också för att påminna alla om hur många orcher som invaderat Ukraina.

Vart köper jag bra och billiga solrosfrön för plantering?

Ska man gräva ner fröna eller hur gör man för att de ska växa bra?

Ungefär när ska de planteras i vägkanten för att växa upp och bli fina i sommar? Mars-april här i Blekinge? Senare längre upp i landet?

Alla tips är välkomna tack för hjälpen
Citera
2023-01-24, 12:05
Medlem
Mindbreaths avatar
Säljs säckar med solrosfrön som fågelmat för inte många kronor alls. Kolla på typ granngården, bauhaus eller liknande. Tryck ner fröet en centimeter i jorden och så när det inte finns någon frostrisk längre typ i maj.

Edit: Förresten så klipper de vägkanterna så planera inte FÖR nära vägen.
Citera
2023-01-24, 12:11
Avstängd
På plantagen.

Du för typ 10 paket frön för 50kr….
Står när och hur du ska plantera på paketen
Citera
2023-01-24, 14:14
Medlem
Treppenwitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Säljs säckar med solrosfrön som fågelmat för inte många kronor alls. Kolla på typ granngården, bauhaus eller liknande. Tryck ner fröet en centimeter i jorden och så när det inte finns någon frostrisk längre typ i maj.

Edit: Förresten så klipper de vägkanterna så planera inte FÖR nära vägen.

Tack. Jag har sett såna där fågelmat-säckar men jag har alltid trott att de fröna inte skulle gro ens om man planterar dem. Men det är alltså fel?

Finns ju också stora säckar frön på typiska mellanösternbutiker, funkar såna också? Bättre eller sämre än fågelmaten?
Citera
2023-01-24, 14:16
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treppenwitz
Tack. Jag har sett såna där fågelmat-säckar men jag har alltid trott att de fröna inte skulle gro ens om man planterar dem. Men det är alltså fel?

Finns ju också stora säckar frön på typiska mellanösternbutiker, funkar såna också? Bättre eller sämre än fågelmaten?

Såna som man äter tror jag brukar vara rostade eller saltade, det fungerar inte. Fågelfrön kan du så, det har jag gjort.
Citera
2023-01-24, 16:00
Medlem
Nails avatar
Brukar köpa stora påsar solrosfrön på ÖoB. Billigt räknat per kg.
Senast redigerad av Nail 2023-01-24 kl. 16:03.
Citera
2023-01-24, 16:14
Medlem
Citat:
Det vore fint att plantera massor av solrosor längs vägarna i år, för att ge frön åt fåglarna men också för att påminna alla om hur många orcher som invaderat Ukraina.

Vart köper jag bra och billiga solrosfrön för plantering?

Ska man gräva ner fröna eller hur gör man för att de ska växa bra?

Ungefär när ska de planteras i vägkanten för att växa upp och bli fina i sommar? Mars-april här i Blekinge? Senare längre upp i landet?

Alla tips är välkomna tack för hjälpen

Haha ditt troll, men iaf- det är väldigt enkelt att plantera dom men de växer bara ett år oftast, du kan köpa det i din närmsta större mataffär, tror plantering bör vara i april
Citera
2023-01-24, 16:15
Medlem
Citat:

Nä jag tror inte de gror, kanske något av dom
Citera
2023-01-25, 08:35
Medlem
Treppenwitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Såna som man äter tror jag brukar vara rostade eller saltade, det fungerar inte. Fågelfrön kan du så, det har jag gjort.

Vad bra. Det verkar gå att köpa 1 kg solrosfrö fågelmat för ungefär 40 kronor och det är det värt att få vägen kantad av en massa fina solrosor i sommar. Kanske det skulle vara fint vid fotbollsplanen också.
Citera
2023-01-25, 11:41
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Vad bra. Det verkar gå att köpa 1 kg solrosfrö fågelmat för ungefär 40 kronor och det är det värt att få vägen kantad av en massa fina solrosor i sommar. Kanske det skulle vara fint vid fotbollsplanen också.
Kom bara ihåg att du måste gräva ned varje frö separat och ordentligt. Att bara köra förbi och slänga ut en näve här och där medför att det enda du gör är att mata fåglar, råttor och möss.
Citera
2023-01-25, 14:35
Medlem
Treppenwitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Kom bara ihåg att du måste gräva ned varje frö separat och ordentligt. Att bara köra förbi och slänga ut en näve här och där medför att det enda du gör är att mata fåglar, råttor och möss.

Bra påminnelse! Ska man göra hål med en vanlig pinne eller ska man ha något avancerat som en https://www.fiskars.com/sv-se/tradgardsarbete/produkter/planteringsredskap/solid-planteringssticka-1057080

Edit: Står att man ska plantera utomshus i maj-juni och trycka ner dem bara 1 cm och lägga jord ovanpå. Så en vanlig pinne och inga verktyg då.

https://www.expressen.se/leva-och-bo/tradgard/sa-enkelt-odlar-du-egna-solrosor/
Senast redigerad av Treppenwitz 2023-01-25 kl. 14:38.
Citera
2023-01-27, 19:28
Avslutad
Tänk på att solrosor behöver massa ljus, så dem i söderläge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in