2023-01-24, 00:34
Medlem
robuxs avatar
Vinsten med att ljuga om jordens geometri?

Jag provade att ställa den här frågan i "flat earth" tråden men
blev ignorerad så jag provar med en ny trådstart.

Jag undrar vad anhängare av den platta jorden anser är vinsten med att
ljuga om vår världs geometri? Alltså vilka tjänar på att uppehålla denna
"lögn" för allmänheten.
Alltså vad har exempelvis NASA och andra organisationer
för vinning i att lura mänskligheten med detta?

Jag upplever det som absurt att en så stor ansträngning
inte skulle dölja en enorm vinst som skulle motivera denna
mörkläggning av den platta jorden. Territoriell eller ekonomisk
vinning borde vara en morot för konspiratörerna tänker jag.
Men hur? Och på vilket sätt?

I den här tråden ignorerar vi alltså frågan om jorden är
platt eller inte och diskuterar istället teorierna om vad
och hur någon skulle vinna något med detta.

Är väldigt intresserad av att höra förklaringar i ämnet.
Citera
2023-01-24, 00:54
Medlem
Synitizes avatar
Det gör att folk som är relativt analytisk sett till den större massan, väljer bort den gömda sanning som faktiskt är sann.

Dvs du bevarar hemligheten med hjälp av "flat earth". Nämner någon något om planetens sanna natur kommer det associeras till "flat earth". Det gör att den större massan stänger av kognitivt till exakt all information som kan gå emot narrativet kring planetens struktur som anses vara mainstream. Deras spelbok är rätt utstuderad vid det här laget.

Planeten är en sfär, hålig. Precis som en atom.

Om folk ser över stora klassiska logotyper, inser dom hur dom som är "in the know" dyrkar den förståelsen likt mycket annat knutet till det ockulta.
Citera
2023-01-24, 01:41
Medlem
Mayahems avatar
Det är egentligen ingen som är så jävla dum att man tror att jorden är platt. Det är ett rop på hjälp.
Citera
2023-01-24, 01:44
Medlem
Bajskolvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synitize
Planeten är en sfär, hålig. Precis som en atom.

Är en atom en sfär?

Elektroner och protoner och sånt, vad är de då?
Citera
2023-01-24, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robux
Jag provade att ställa den här frågan i "flat earth" tråden men
blev ignorerad så jag provar med en ny trådstart.

Jag undrar vad anhängare av den platta jorden anser är vinsten med att
ljuga om vår världs geometri? Alltså vilka tjänar på att uppehålla denna
"lögn" för allmänheten.
Alltså vad har exempelvis NASA och andra organisationer
för vinning i att lura mänskligheten med detta?

Jag upplever det som absurt att en så stor ansträngning
inte skulle dölja en enorm vinst som skulle motivera denna
mörkläggning av den platta jorden. Territoriell eller ekonomisk
vinning borde vara en morot för konspiratörerna tänker jag.
Men hur? Och på vilket sätt?

I den här tråden ignorerar vi alltså frågan om jorden är
platt eller inte och diskuterar istället teorierna om vad
och hur någon skulle vinna något med detta.

Är väldigt intresserad av att höra förklaringar i ämnet.

du vet inte om den är platt, ihålig, munk-formad (som Homer tror, och som det faktiskt rimligaste alternativet med öppna poler som en torus) eller om den bara är mycket större än du vet. Gamla kartor visar ju ett flertal kontinenter utanför den kända världen, så kanske är jorden inte "rund" utan typ "komplicerad". Den kanske är päronformad, eller veckad som en hjärna - vem vet? Det vi kan konstatera är att alla foton från rymden är skitsnack. Försök hitta något som inte är datorgenererat eller totalt fejk. De flesta "månvideorna" från före månlandningen är garanterat fejk - jag har själv en video där de fejkar en rund jord genom att släcka ner och ta bild på rymdkapselns fönster. Om man har svårt att ta in det som sanning så är man bara dum i huvudet och vill inte veta. Månlandningen kan vara äkta eller fejk, men det är 100 procent sant att mycket av "rymdvideos" är fejk. Den som säger motsatsen har mycket att bevisa.
Citera
2023-01-24, 02:10
Medlem
robuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallongurk
du vet inte om den är platt, ihålig, munk-formad (som Homer tror, och som det faktiskt rimligaste alternativet med öppna poler som en torus) eller om den bara är mycket större än du vet. Gamla kartor visar ju ett flertal kontinenter utanför den kända världen, så kanske är jorden inte "rund" utan typ "komplicerad". Den kanske är päronformad, eller veckad som en hjärna - vem vet? Det vi kan konstatera är att alla foton från rymden är skitsnack. Försök hitta något som inte är datorgenererat eller totalt fejk. De flesta "månvideorna" från före månlandningen är garanterat fejk - jag har själv en video där de fejkar en rund jord genom att släcka ner och ta bild på rymdkapselns fönster. Om man har svårt att ta in det som sanning så är man bara dum i huvudet och vill inte veta. Månlandningen kan vara äkta eller fejk, men det är 100 procent sant att mycket av "rymdvideos" är fejk. Den som säger motsatsen har mycket att bevisa.

Jo, men varför ljuga och inbilla allmänheten något som inte
är sant av den här storleken? Vad har man att vinna på det? Om exempelvis NASA
nu vet att jorden egentligen är platt, vad har man för förtjänst
i att vilseleda miljarder människor?
Citera
2023-01-24, 04:36
Medlem
Laggiores avatar
Det är ju ingen lögn för dom, för dom så är jorden platt.
Citera
2023-01-24, 04:56
Medlem
trancass avatar
Citat:

Man ska inte diskutera eller argumentera med flat-earthdårar, Apolloprogramförnekare, ISS-förnekare, religiösa och andra som föraktar logik. De är faktaresistenta på samma vis som en miljöpartist. Dårar per se.
Citera
2023-01-24, 05:02
Medlem
Citat:

Jag förstår din fråga, TS. Men läs inlägg #42407 från 3 januari i Flat Earth-tråden då jag ställer just denna fråga, vad syftet med att luras om detta skulle vara. Jag fick faktiskt ett par svar men du missade nog det när du letade.

Om någon vill och kan så kanske man kan infoga dessa svar i denna tråd. Är på mobilen nu samt är lite novis på det här.
Citera
2023-01-24, 05:46
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:

Vad jag har förstått det som så menar en del på att det handlar om att förminska människor och jord genom att sätta oss i ett så enormt sammanhang att vi bara är "a speck of dust".

Främst då att ta oss bort från Gud. Istället för att solen och allt annat som Gud har skapat kretsar kring jorden så är jorden bara en liten parantes i ett oändligt universum.

En del menar på att det inte går att lämna jorden. Att vi omges av "the waters above" vilket upptäcktes då människan försökte lämna jorden i raketer vilket ledde till att man fejkade månlandningen.

Först ansåg man att jorden var platt. Det var en självklarhet. Sedan kom Copernicus med sina modeller som menade på att jorden kretsade runt solen och att jorden var en rund glob.

Det här blev konsensus och är så än i modern tid men så när människan äntligen skulle skjuta upp saker och till sist även sig själva i rymden så upptäckte man en kupol (bibliska firmament) som hindrar människan från att lämna jorden.

Operation "Highjump" innebar att man testade det här genom att skjuta upp raketer mot kupolen.

De menar att om den här upptäckten har gjorts så är det för stort för att släppa det här till allmännheten. Det skulle bli kaos i samhället om människor fick reda på det här.

Det finns säkert många andra förklaringar på varför eliten skulle ljuga om jordens geometri men det är det här som jag lyckades snappa upp från min research inom ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av hallongurk

Enligt Neil deGrasse Tyson så är jorden just päronformad.
Citera
2023-01-24, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Det är egentligen ingen som är så jävla dum att man tror att jorden är platt. Det är ett rop på hjälp.

Tror det handlar om trollning / intellektuell lek, i alla fall för de mer intelligenta förespråkarna. Och då kan man i sin tur fråga sig hur oskyldiga de är som engagerar sig mot dessa fåntrattar. De kanske bara "matar trollen"?
Citera
2023-01-24, 06:58
Medlem
Det brukar läggas en religiös vinkel på det hela. Genom att få oss att känna oss som en pytteliten del av universum känns livet meningslöst och att vi inte alls är skapade av en gud som ger oss mening med livet. Dessutom kan man få bibeltexter att passa in bättre på en platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in