2023-01-23, 23:17
Medlem
JymdKjams avatar
The world economy does not longer need Russia

Väldigt märkligt att Putin skulle sänka sig själv så drastiskt:

https://foreignpolicy.com/2023/01/19/russia-ukraine-economy-europe-energy/

Citat:
Putin, on the other hand, has zero remaining leverage and no way to replace his erstwhile primary customer; he is finding out the hard way that it is much easier for consumers to replace unreliable commodity suppliers than it is for suppliers to find new markets. Already, Putin is drawing practically no profit from gas sales, as his prior 150 bcm sales of piped gas to Europe have been replaced by a measly 16 bcm to China and pocket change in global LNG sales, barely enough to cover expenses.
Senast redigerad av JymdKjam 2023-01-23 kl. 23:31.
Citera
2023-01-23, 23:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kan tänka mig att man tar en funderare på Polens Mig-29`or...

Polen erbjöd ju dessa när kriget inleddes, men man fick ju inte igenom det då.
Tog upp detta för ett par dagar sedan, apropå ett inlägg där en användare menade att USA kunde förse Polen med Abrams i utbyte mot Leopard 2 till Ukraina. I mars förra året fanns det alltså planer på att Polen skulle överföra alla sina Mig-29 till amerikanerna i Tyskland för vidare leverans till Ukraina. I gengäld skulle Polen få F-16. Det har påståtts att det var Kina som satte stopp för den transaktionen — tror att bl.a. Guardian skrev om det i november.

PS. Nu verkar det ändå som Polen planerar köpa in Abrams, så kanske att det blev någon deal ändå. Tyskarna gav med sig. Deras krav var ju först Abrams till Ukraina för att de skulle släppa på Leopard 2. DS.
Citera
2023-01-23, 23:21
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAnswerIs42
4-1

OK vid 4:1 är det:

Norska militärens estimat av totala ryska förluster är alltså 180 000. 4:1 förlustratio ger cirka 35 000 döda och 140 000 sårade. Eller cirka 115 döda om dagen för ryssarna.

Jag tror det ligger högre, eftersom ryssarna miste stridsvärde i maj/juni. Om det är 4:1 så har ryssarna vid detta laget också ett tillbakaflöde av soldater, en del av de skadade kan återvända till fronten.
Citera
2023-01-23, 23:29
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAnswerIs42
Dessa är obsoleta och var endast en eventuell nödlösning de första veckorna när Kiev stod under hot. Idag finns där ingen som ens tänker tanken, varav du heller ej hör om det. En 29'a idag är som en alltför stor blind mygga som flyger för fort. Det är inte längre intressant för ukraina
Håller med till viss del. Det har framkommit tidigare att UAF har lyckats att "modernisera" sina Mig-29 något. Med en ny GPS fastsatt med silvertejp på instrumentpanelen och modifierade fästen så att man kan hänga på vapen från väst (tex Harm) så kan man faktiskt få lite vettigt gjort med Mig-29. Men ryssens flygvapen är annars hopplöst föråldrat. Ryssen använder ju fortfarande "unguided rockets" som uppfanns i slutet på VK2 för helsike.
Citera
2023-01-23, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vad tror du själv? En pytteekonomi med 3-4% av BRICS-områdets totala befolkning och som inte tillverkar något av värde för övriga länder att importera. Förutom vapen då möjligen, men ju mer enade BRICS-länderna eventuellt blir desto färre vapen kommer de att vilja köpa. För ska BRICS ha någon möjlighet att uppnå något så måste de för det första låta bli att kriga mot varandra, för det andra bör de undvika att kriga mot de länder de vill handla med. Ryssland blir en helt ointressant utfyllnad i BRICS.
Varför vill länder bli medlemmar i EU?
För handel och ekonomisk utveckling och det är precis det som även BRICS och liknande sammanslutningar som Mercosur syftar till.
Även Saudiarabien är på väg att bli medlem där.
Flera olika länder står på tur.
De vill skapa en motvikt till IMF och dylika organ som styrs av USA.
Det är bara positivt när länder vill samarbeta.
Tror knappast att Ryssland bara blir "utfyllnad" lika lite som Belgien bara blev "utfyllnad" i EU när fler länder gick med
Ryssland är dessutom ordförande i OPEC,+ som är en viktig kartell för oljeproducerande länder.
Vilka BRICS länder krigar med varandra nu?
Du pratar om saker utan fakta. Googla på BRICS och ta reda på mer istället. Jag tänker inte utbilda dig.
Citera
2023-01-23, 23:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tog upp detta för ett par dagar sedan, apropå ett inlägg där en användare menade att USA kunde förse Polen med Abrams i utbyte mot Leopard 2 till Ukraina. I mars förra året fanns det alltså planer på att Polen skulle överföra alla sina Mig-29 till amerikanerna i Tyskland för vidare leverans till Ukraina. I gengäld skulle Polen få F-16. Det har påståtts att det var Kina som satte stopp för den transaktionen — tror att bl.a. Guardian skrev om det i november.

PS. Nu verkar det ändå som Polen planerar köpa in Abrams, så kanske att det blev någon deal ändå. Tyskarna gav med sig. Deras krav var ju först Abrams till Ukraina för att de skulle släppa på Leopard 2. DS.

"Min" version som jag har fått med mig, är att det var en "röd linje" för Kina med att leverera flyg till Ukraina. Då skulle Kina börja stöda Ryssland med vapen.

När det är sagt, så låter det lite svårsmält (men vad vet man egentligen om det diplomatiska "finliret" ?). För jag har svårt att se att väst/Nato konsulterade Kina om detta. Samtidigt.., så gick ju Polen ut offentligt med detta i pressen, att man ville göra det.., vilket kanske fick Peking att gå i taket ?

Sist dock. Det var förra året.., nu verkar man göra ett nytt försök.., börjar Kina tröttna på Putins "äventyr" i.o.m att det är på tapeten igen ?
Citera
2023-01-23, 23:38
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
OK vid 4:1 är det:

Norska militärens estimat av totala ryska förluster är alltså 180 000. 4:1 förlustratio ger cirka 35 000 döda och 140 000 sårade. Eller cirka 115 döda om dagen för ryssarna.

Jag tror det ligger högre, eftersom ryssarna miste stridsvärde i maj/juni. Om det är 4:1 så har ryssarna vid detta laget också ett tillbakaflöde av soldater, en del av de skadade kan återvända till fronten.

Jag vet faktiskt inte vad norska MIL estimerar eller vartifrån de gör så, så det lämnar jag utanför. Men ja, nominellt räknar du med 70% återvändande inom 2 veckor ja. Dessa utav de endast satta ur skick vilket är den större delen från bägge sidor. Det är här 4-1 kommer in i det hela. 4-1 är endast beräknat utefter förlorade för evigt. En faktiskt prognos och hemsk sådan. Man blandar aldrig ihop Mia,Wia eller pow i de siffrorna.
Citera
2023-01-23, 23:42
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Nice! Dessa F1 granater vad är det? De såg ju väldigt effektiva ut jämfört med andra små drönargranater?

Här klippte dom ja av både armar, ben och huvuden?

F1 är en splittergranat. Splitter kan flyga hundra meter.
Citera
2023-01-23, 23:43
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Denna här filmen var ju lite kul. UAF har tagit en fånge som påstår att han kom till Ukraina för att kriga mot negrer haha. UAF kan inte hålla sig för skratt heller.

https://t.me/Donbas_Operativniy/24314

Ja, han trodde det skulle krylla av amerikanska negrer från NATO, där vid fronten. Istället fanns det bara Ukrainare där, i Ukraina. Så kan det gå när lögnen blir sanning...

"Vi krigar mot hela NATO".
Citera
2023-01-23, 23:44
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Håller med till viss del. Det har framkommit tidigare att UAF har lyckats att "modernisera" sina Mig-29 något. Med en ny GPS fastsatt med silvertejp på instrumentpanelen och modifierade fästen så att man kan hänga på vapen från väst (tex Harm) så kan man faktiskt få lite vettigt gjort med Mig-29. Men ryssens flygvapen är annars hopplöst föråldrat. Ryssen använder ju fortfarande "unguided rockets" som uppfanns i slutet på VK2 för helsike.

Det var inte bara ryssens flygvapen som var föråldrat och nodsökningen var inte deras största problem.
Man kan helt enkelt inte strida mot sitt egna försvar med vingar av gjutjärn. Detta lider både ryssland och ukraina utav i denna konflikten. Därför har det slutat till att vara en jävla åker där kanoner skjuter mot varandra utan att veta riktigt varför. Det är detta som diskuterades i Ramstein i dgarna, och kommer ändras. Ingen har tid att sitta med ett dikesgrävande ww1 krig i dag. ryssland bibehåller det pågrund utav desperat stolthet, Ukraina försvarar sig utan att riktigt veta varför, men nu är det nog så att säga. Flyg är sekundärt, så nu rullar vi in lite pansar som ryssen vill istället. Välkommen till Baghdad mark II
Citera
2023-01-23, 23:44
Medlem
KillPus avatar
Det verkar att Z-orcher börjar få slut på artilleri kch ammunition till det. Därför blir det fler flyganfall med flera nedskjutna Z-plan som följd!
Citera
2023-01-23, 23:46
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:

Tillägg - https://www.youtube.com/watch?v=M91o-pAE-qM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in