2023-01-23, 22:55
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Helt rätt. Man behöver mer avancerat luftvärn för att kunna plocka bombplan på 10k meters höjd. Har för mig att både Buk och S300 funkar utmärkt för det. Förutom de LV-system från väst som UAF har fått på senare tid. Dessutom så är det rätt troligt att UAF hade fått stridsflyg av väst illa kvickt om de hade försökt att lägga bombmattor från hög höjd. Och sen har ju UAF också några Mig-29 och Su-27 som hade gjort slarvsylta av ryska bombplan.

Inte BUK nej, men S-300 är skapat för just den altituden ja. Sedan gör ju inte höjden det hela, men det vet ju alla som håller tillbaks sina M29 och Su's. problemet är lite självbyggt. När motorn törstar och kräver 2000 meter lägre höjd för syresättning.....då kysser man sin egen skapelse i röven ja. Men oavsett, inte BUK, nej.....det systemet är endast för när de dykt för att undkomma 6-11.000 meter.....vilket är vardag i Ukraina idag. Därför inga flyg...ooooooops
Citera
2023-01-23, 22:56
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vad tror du själv? En pytteekonomi med 3-4% av BRICS-områdets totala befolkning och som inte tillverkar något av värde för övriga länder att importera. Förutom vapen då möjligen, men ju mer enade BRICS-länderna eventuellt blir desto färre vapen kommer de att vilja köpa. För ska BRICS ha någon möjlighet att uppnå något så måste de för det första låta bli att kriga mot varandra, för det andra bör de undvika att kriga mot de länder de vill handla med. Ryssland blir en helt ointressant utfyllnad i BRICS.
Ja vilka övriga BRICS länder behöver Rysland?

Både Kina och framförallt Indien har ju sagt åt Putin att han måste avsluta kriget jävligt snart!

Alla b åda dessa ekonomier blöder ju just nu, mycket beroende på kriget.

Att inbilla sig att dessa länder på något sätt skulle tjäna på att att stödja Ryssland i kriget, tyder ju på svagbegåvning.

Att de utnyttjar läget och fyller upp sina oljelager till reapris är ju smart! men då lagren är fyllda så måste ju nåt annat till.

Både Kina och Indien är ju helt beroende av sin export till väst.

Exporten till Ryssland ligger på 5%!

Indiens köp av vapen från Ryssland är snart ett avslutat kapitel....

Inget seriöst land kommer idag att köpa några vapen från Ryssland.
Citera
2023-01-23, 22:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Ja det är väl tyvärr någon sorts öppen led mellan Finland och Estland där de kan köra. Luftttransport kan få över en del men inte lika mycket som RoRo fartyg. Tror det var den gamla boken Operation Garbo som pekade ut just RoRo som nyckeln till större invasionsstyrkor i södra Sverige. Första tecknet på invasion, ökat antal RoRo i St.Petersburg och Kaliningrad

Jag ser att jag var otydlig där. Det jag avsåg med ”via luften” var robotangrepp. Det är inte så att att vi i nuläge har skäl att frukta den ryska armen. Den har det bekymmersamt nog om den skall korsa en flod :-))
Citera
2023-01-23, 22:58
Medlem
psychicsailors avatar
https://www.france24.com/en/live-news/20230122-russia-taken-180-000-dead-or-wounded-in-ukraine-norwegian-army

Norska militärens estimat av totala ryska förluster är alltså 180 000. 3:1 förlustratio ger då cirka 45 000 döda och 130 000 sårade. Eller cirka 125 döda om dagen för ryssarna. (Vid 2:1 blir det 60 000 döda och 120 000 sårade)

Ni som gillar att gissa ryss-siffror kan ju kommentera; vem är mest trovärdiga, norrmännen eller Ukraina - eller nån helt tredje?
Citera
2023-01-23, 22:58
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Helt rätt. Man behöver mer avancerat luftvärn för att kunna plocka bombplan på 10k meters höjd. Har för mig att både Buk och S300 funkar utmärkt för det. Förutom de LV-system från väst som UAF har fått på senare tid. Dessutom så är det rätt troligt att UAF hade fått stridsflyg av väst illa kvickt om de hade försökt att lägga bombmattor från hög höjd. Och sen har ju UAF också några Mig-29 och Su-27 som hade gjort slarvsylta av ryska bombplan.
Ja ryska bombflyg är ju uteslutna med de vapen UAF har idag!
Citera
2023-01-23, 22:59
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:

Som tillägg - Där kommer inte, någonsin dyka upp några bombflyg på 10K+ höjd över Ukraina för mattläggning. Den biten är till och med Ryssland medvetna om icke fungerande idag, så nej. Där fungerar till och med ett skit system som S-300/400
Citera
2023-01-23, 23:01
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAnswerIs42
Satanistiska, nazistiska, judeeniska, västerlänska negrer? Fan att det är svårt att hänga med i den färgblinda ryska versionen utav anledningar ja!

När kommer Mållgan och drar tappen ur Putins badkar? Och, kommer han maskerad som en grådassig hingst från Odessa när han väl gör?
Tänk då tanken att han skulle behöva strida med några kongonegrer som nu Lavrov försöker ragga?
Citera
2023-01-23, 23:02
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Ja ryska bombflyg är ju uteslutna med de vapen UAF har idag!

Det var de redan innan Ukraina fick vad de har idag. Den ryska vingburna flottan för sådana aktioner är lika modern och fungerande som mina mini-tramps från 64, så i den frågan har de bägge varit väl medvetna om det självklara "no no'et"
Citera
2023-01-23, 23:06
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kan tänka mig att man tar en funderare på Polens Mig-29`or...

Polen erbjöd ju dessa när kriget inleddes, men man fick ju inte igenom det då.
Dessa är obsoleta och var endast en eventuell nödlösning de första veckorna när Kiev stod under hot. Idag finns där ingen som ens tänker tanken, varav du heller ej hör om det. En 29'a idag är som en alltför stor blind mygga som flyger för fort. Det är inte längre intressant för ukraina
Citera
2023-01-23, 23:14
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
https://www.france24.com/en/live-news/20230122-russia-taken-180-000-dead-or-wounded-in-ukraine-norwegian-army

Norska militärens estimat av totala ryska förluster är alltså 180 000. 3:1 förlustratio ger då cirka 45 000 döda och 130 000 sårade. Eller cirka 125 döda om dagen för ryssarna. (Vid 2:1 blir det 60 000 döda och 120 000 sårade)

Ni som gillar att gissa ryss-siffror kan ju kommentera; vem är mest trovärdiga, norrmännen eller Ukraina - eller nån helt tredje?

Ingen av dem nej. De enda riktiga siffrorna kommer från USINT/TAC så därmed kan vi lämna tidsskrifter åt sidan oavsett riktning. Däremot gäller 4-1 som för nu ja
Citera
2023-01-23, 23:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAnswerIs42
Ingen av dem nej. De enda riktiga siffrorna kommer från USINT/TAC så därmed kan vi lämna tidsskrifter åt sidan oavsett riktning. Däremot gäller 4-1 som för nu ja

Och de siffrorna är...?
Citera
2023-01-23, 23:16
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Och de siffrorna är...?

4-1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera