Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Jag tar dig till heders igen Sculley - på prov. Jag såg att Greensky hade citerat dig.
Njae, i förundersökningen om LH står det att bilen - en mörkblå BMW ägd av A*rne J*önsson - lämnades in till Åkessons Bil i Götene av två anledningar: Dels för att den gick ryckigt, dels för att A*rne ville få bagageutrymmet rengjort. Det luktade mycket riktigt väldigt illa i bilen, och i baksätet fanns vad som förmodades vara en torkad blodfläck. Dock hävdade A*rne själv i ett förhör att det inte luktade illa i bilen. Dessutom hävdade A*rne att det mest var hans fru som körde bilen, och att han själv oftast använde en Honda. Även i bagageutrymmet syntes vad som förmodades vara en torkad blodfläck, men man hittade också lera och växtrester. Enligt förundersökningen ska polisens tekniker ha lokaliserat den dåliga lukten till sopor, i det här fallet rutten sparris som låg längs ner i höger fack i bagageutrymmet. I förundersökningen står det att blod topsades från kupén och bagageutrymmet, samt att elva hårstrån hittades i kupén och fyra hårstrån i bagageutrymmet (plus hårsnoddar och annat).
Sammanlagt fem anställda på Åkessons Bil i Götene vittnade om nyss nämnda spår samt lukt. (Namn anges i förundersökningen, men jag tänker inte lägga ut dem.) Personalen tillkallade polisen eftersom allt detta hände strax efter det att LH hade försvunnit/hittats. Polisen tog en massa prover, men det framgår bara om några få vad som hände med dem. Till exempel står det att "golvet i bagageutrymmet tejpades för att säkra fibrer för eventuell framtida jämförelse".
Det står vidare: "Tops från besudlingen i höger baksäte skickades till NFC2 i Linköping för analys. Resultatet från denna undersökning har redovisats separat genom sakkunnigutlåtande. Tejperna med miljöspår från säten och bagageutrymme skickades till NFC i Linköping för analys och jämförelse med andra spår i ärendet. Resultatet av dessa undersökningar redovisas separat genom sakkunnigutlåtande." Det märkliga är att jag inte kan hitta dessa sakkunnigutlåtanden i förundersökningen. De måste alltså ha redovisats utanför förundersökningen.
Men nåväl, polisens slutsats är att man bedömde det som att LH inte hade fraktats i A*rnes BMW. Men det sjuka är att polisen sa samma sak om Nerijus silver-blåa VW Sharan: Det fanns inga spår efter LH i den heller! Så: I vems bil transporterades LH från Blomberg till Martorp?
Min fetning övre stycket. Mycket intressant läsning. Detta hade jag ingen aning om. Det är heller inte OT att gå in på detta lite när även denna tråd inbegriper familjen Jöns*ons göranden.
Jag anser det lite konstigt i alla fall att NB själv skulle ha fått tillgång till hans husbondes privata bruksbil . Det blir märklig ändock och det tror jag inte. Nu är det ändå så att den bil som ändå är mest intressant av de båda : NBs WW Sharanen och Arn*s BMW så borde det ju ändå vara denna BMW när man då ändå verkade hitta det man gjorde i bagageutrymmet på denna BMW.
Om Arn*e själv är på något sätt inblandad i LHs dödsfall, varför lämnar han då in bilen på service om han vet att han kan dra misstankar åt sig på verkstaden ? Han måste ändå lämna in denna bil när den går ryckigt(något med transmissionen, automatlådan?) då det indikerar på att det måste åtgärdas omgående. Räknar han kallt med att serviceteknikerna och rekondarna inte skall gör en "affär" av detta(som det ändå blev) ? Alltså att bilen efter detta faktiskt blev undersökt av Polis.
Eller också är han inte själv på något sätt inblandad. Han framträder ändå ganska trovärdigt i media, han tycker också det är konstigt att NB skulle haft något med detta att göra inledningsvis men säger bla sedan då "Är det så, så är det så" , accepterande spelat eller inte. Det är då om någon utav hans söner då som haft tillgång till denna BMW ?
Jag skall säga det kring NB och hans fru: Hur förklarar man då att NBs frus DNA fanns på insidan av LHs trosor ? Om man har en alternativ förklaring på detta fall och rentav hävdar att NB inte hade med LHs död att göra. Hur kommer man då runt denne detalj ? Tanke, för vidare diskussion.
PS. En annan tanke då: Vill Polisen/åklagaren då lite gömma undan( göra det mindre tillgängligt) detta utredningsmaterial kring denna BMW när det ändå då kan komplicera till den spikraka vägen lite mot NB som ensam skyldig GM till detta ? DS.