• 1
  • 2
2023-01-22, 19:47
Medlem
Kungenssons avatar
Jag kom till Sverige från Afrika som minderårig och har bott i Stockholms södra förorter sedan dess i en trerummare vi tilldelas som jag sedan tog över efter mina föräldrar.
Inget har fixats i lägenheten sedan dess. Jag behöver kontakta värden och be om service av en rad anledningar som ingår i hyran. Problemet är att lägenheten är ganska nedgången, dock ingen sanitär olägenhet för grannar.
Kan värden tvinga mig att att acceptera renovering av lägenheten pga att den är nedgången?
Vad i övrigt behöver man generellt tänka på så att "servicemännen" som släpps in inte kan anmärka på något uppenbart som utgör risk för varning, anmärkning eller vräkning?

Med vänlig hälsning Joseph
Citera
2023-01-22, 20:24
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensson
Jag kom till Sverige från Afrika som minderårig och har bott i Stockholms södra förorter sedan dess i en trerummare vi tilldelas som jag sedan tog över efter mina föräldrar.
Inget har fixats i lägenheten sedan dess. Jag behöver kontakta värden och be om service av en rad anledningar som ingår i hyran. Problemet är att lägenheten är ganska nedgången, dock ingen sanitär olägenhet för grannar.
Kan värden tvinga mig att att acceptera renovering av lägenheten pga att den är nedgången?
Vad i övrigt behöver man generellt tänka på så att "servicemännen" som släpps in inte kan anmärka på något uppenbart som utgör risk för varning, anmärkning eller vräkning?

Är det en liten värd så han kommer och kollar personligen?
Är det en större hyresvärd så skickar de hantverkare, så länge det är städat och rent så kommer de med största sannolikhet inte säga något.
Det är när det är ostädat så att det är skadligt för lägenheten de måste rapportera.
Citera
2023-01-22, 20:29
Medlem
Kungenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Ifall du orsakat skada själv. Att du inte ordnar knark- eller sexförsäljning där.
Ingen behöver fråga mig om jag vill berätta. Slitage och vissa skador men inga skador som riskerar att påverka själva huset eller lägenhetens stomme.
Skador utöver vad som är brukligt är jag beredd att betala när jag flyttar, men ingen renovering tills dess.
Ställa undan brännbart material har jag läst ska vara bra. Jag vill ha det juridiska på det torra.
Citera
2023-01-22, 20:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Hej Joseph,

Det finns en ganska bra genomgång hos Hem & Hyra (Hyresgästföreningens tidning).
https://www.hemhyra.se/tips-rad/reno...-behover-veta/
Citera
2023-01-23, 07:51
Medlem
Kungenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Hej Joseph,

Det finns en ganska bra genomgång hos Hem & Hyra (Hyresgästföreningens tidning).
https://www.hemhyra.se/tips-rad/reno...-behover-veta/
Med andra ord så har jag 100% rätt att avtacka mig alla former av renoveringar, och det oavsett vad hyresvärden vill? Även icke standardhöjande renoveringar?
Under förutsättning att huset inte ska rivas, byggas om, att skicket på lägenheten inte stör grannar, ingen sanitär olägenhet, ej odör, ej brandrisk eller risk för byggnaden, stommen eller för huset i sig?

Det finns många som inte vågar släppa in sina värdar av samma anledning så frågan är större än vad gemene man kanske tror.
Under ovan förutsättningar vill jag säkert veta att jag har all rätt att säga nej tack och adjö tills den dag det passar mig, och endast mig. Men att renovering kanske kan göras den dag det passar oss båda.
Citera
2023-01-23, 08:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om man nu ska göra stamrenovering, köksbyte eller liknande större renoveringar så är det nog väldigt svårt att slippa det då en hyresvärd vill göra allt på en gång. Stamrenovering tror jag inte ens går att göra utan att köra allt.
Är det golv och tapeter så är det säkert inga problem.

Har du funderat på att flytta tillbaka hem igen? Vad skulle få dig att flytta? Har du svenskt medborgarskap? Har du utbildning och jobb här? Hur mycket bidrag får du varje månad?
Citera
2023-01-23, 08:09
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:

Är det bara din lägenhet som är ”ganska nedgången” eller har ingen lägenhet i huset renoverats sen dina föräldrar flyttade in?

Nog för att en lgh kan vara gammal och omodern, men ”nedgången”..?
Har själv bott i lägenheter i hus som byggts på 50-60 talet men där lägenheterna ändå varit fräscha och fina.

Vad har ni gjort för att lägenheten ska bli i det skicket?
Och varför vill man ens fortsätta bo i en lägenhet som är i det skicket?
Eller ens bli ”rädd” för att få påhälsning av värd/besiktningsmän?

Känner man den oron inför ett besök så vill jag knappt tänka på hur det egentligen ser ut i ditt hem.
Citera
2023-01-23, 08:14
Medlem
Kungenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Är det bara din lägenhet som är ”ganska nedgången” eller har ingen lägenhet i huset renoverats sen dina föräldrar flyttade in?

Nog för att en lgh kan vara gammal och omodern, men ”nedgången”..?
Har själv bott i lägenheter i hus som byggts på 50-60 talet men där lägenheterna ändå varit fräscha och fina.

Vad har ni gjort för att lägenheten ska bli i det skicket?
Och varför vill man ens fortsätta bo i en lägenhet som är i det skicket?
Eller ens bli ”rädd” för att få påhälsning av värd/besiktningsmän?

Känner man den oron inför ett besök så vill jag knappt tänka på hur det egentligen ser ut i ditt hem.
Jag har bara levt mitt liv på enklast möjliga sätt. Då blir lägenheten till sist nedgången. Det som oroar mig är att alla andra lägenheter i huset har blivit nyrenoverade. Min återstår och sticker liksom ut känns det som, och jag kan redan nu se värdens $$-tecken i ögonen.
Citera
2023-01-23, 08:32
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Med andra ord så har jag 100% rätt att avtacka mig alla former av renoveringar, och det oavsett vad hyresvärden vill? Även icke standardhöjande renoveringar?
Under förutsättning att huset inte ska rivas, byggas om, att skicket på lägenheten inte stör grannar, ingen sanitär olägenhet, ej odör, ej brandrisk eller risk för byggnaden, stommen eller för huset i sig?

Det finns många som inte vågar släppa in sina värdar av samma anledning så frågan är större än vad gemene man kanske tror.
Under ovan förutsättningar vill jag säkert veta att jag har all rätt att säga nej tack och adjö tills den dag det passar mig, och endast mig. Men att renovering kanske kan göras den dag det passar oss båda.
Om det handlar om standardhöjande åtgärder så i stort sett ja, om inte hyresvärden har beaktansvärda skäl och det inte är orimligt mot dig.
Citera
2023-01-23, 12:46
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Jag har bara levt mitt liv på enklast möjliga sätt. Då blir lägenheten till sist nedgången. Det som oroar mig är att alla andra lägenheter i huset har blivit nyrenoverade. Min återstår och sticker liksom ut känns det som, och jag kan redan nu se värdens $$-tecken i ögonen.

Jag lever inte heller speciellt i överdådig lyx, men inte blir mina bostäder ”nedgångna” för det..?

Hur menar du med att du ”levt ditt liv på enklast möjliga sätt” så att det tillfogat skada/slitage på lägenheten?

Är det du som åsamkat dessa så får du ju vara beredd att hosta upp med lädret om hyresvärden nu så vill.
Citera
2023-01-23, 13:03
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:

Det är ju inte du som avgör om renovering ska ge eller inte, det avgör värden. De har ju ett intresse i att se till att fastigheten är i fullgott skick och det inkluderar renovering av din lägenhet. Det är inte heller du som avgör vilken typ av renovering som ska genomföras och vill värden göra standardhöjande åtgärder så står det denne fritt (efter förhandlingar med hyresgästföreningen).

Varför skulle du inte våga släppa in din värd? Förstår inte din rädsla om du inte bor i en total sanitär katastrof eller har slagit sönder lägenheten. Normalt slitage vet värden eller den denne skickar till dig hur det ser ut och det är inga problem.
Citera
2023-01-23, 13:21
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Om det handlar om standardhöjande åtgärder så i stort sett ja, om inte hyresvärden har beaktansvärda skäl och det inte är orimligt mot dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det är ju inte du som avgör om renovering ska ge eller inte, det avgör värden. De har ju ett intresse i att se till att fastigheten är i fullgott skick och det inkluderar renovering av din lägenhet. Det är inte heller du som avgör vilken typ av renovering som ska genomföras och vill värden göra standardhöjande åtgärder så står det denne fritt (efter förhandlingar med hyresgästföreningen).

Varför skulle du inte våga släppa in din värd? Förstår inte din rädsla om du inte bor i en total sanitär katastrof eller har slagit sönder lägenheten. Normalt slitage vet värden eller den denne skickar till dig hur det ser ut och det är inga problem.
Gäller det standardhöjande åtgärder så är det visst hyresgästen som avgör - denne har "vetorätt" om inte hyresvärden har beaktansvärda skäl för åtgärderna och de inte är orimliga mot hyresgästen.

Hyresgästföreningen kan inte köra över hyresgästerna - deras individuella godkännanden krävs fortfarande.

Du kan se vad båda "sidorna" säger om saken på deras hemsidor:

Fastighetsägarna:
https://www.fastighetsagarna.se/tjan...ande-atgarder/

Hyresgästföreningen:
https://www.hyresgastforeningen.se/s...d-upprustning/

Säger hyresgästen nej måste alltså värden gå till hyresnämnden, och för att få genomföra en standardhöjande åtgärd så måste han övertyga hyresnämnden om att det finns beaktansvärda skäl och att åtgärderna inte är orimliga mot hyresgästen.

Om det inte handlar om standardhöjande åtgärder, utan bara om att rusta upp för att nå upp till godtagbar standard, så är det en annan historia. Nämns lite om det på Hyresgästföreningens hemsida som jag länkade ovan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in