Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Rimligt. Konstigt varför ryssarna verkar satsa allt på donbasområdet. Skulle inte förvåna mig Ukraina har någon slug plan vi inte ser..
Det är nog mycket spel från båda håll just nu skulle tro att Ryssarna vill ge sken av att bygga upp
en offensiv via Bachmut och vidare mot Kramatorsk . Antagligen tror dom att dom har förstärkt tillräckligt i söder redan för att stå emot en offensiv mot Melitopol och då kan dom få ett överraskningsmoment i norr från Belarusisk mark mot Kiev .
Förhoppningsvis har UAF gjort samma analys och därför används mest erövrad Rysk materiel för att
stå emot Ryssarna i öster , och mot norr har man nog stärkt upp försvaret rejält med bland annat
luftförsvar från väst och exempelvis Himars det är därför man nu behöver moderna stridsfordon som har möjlighet att slå igenom Ryssarnas linjer i söder så dom helt kan skära av försörjningen till Zaporitzja och Cherson oblasterna och på så sätt tvinga Ryssarna att retirera in på Krim.
Om man lyckas med det kortar man ju ner fronten med mer än en tredjedel i ett slag
Då kan nästa steg bli att man använder dom bästa grejorna för att gå mot Mariopol och samtidigt
förstärka östfronten , Krim får ju så svag och dessutom kostsam försörjning i det läget att man kan ta tillbaka det området med erövrat material + några Himars .
Jag gör inte anspråk på att vara militär strateg det är bara vad jag själv ser som rimligt just nu.